Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Toyota ging in een hogere versnelling tijdens de officiële Le Mans-testdag op zondag

Uitgegeven door Peter Vader • 11 juni 2024 08:30

De voorbereidingen van Toyota Gazoo Racing gingen in een hogere versnelling tijdens de officiële testdag, die een productieve start zag van de uitdaging van het team voor de 24 uur van Le Mans, de vierde ronde van het FIA World Endurance Championship (WEC) van 2024. De wereldkampioenen, met vijf Le Mans-overwinningen uit de afgelopen zes edities, bereikten dit jaar voor het eerst het Circuit de la Sarthe als onderdeel van een 23-koppige Hypercar-grid naast Alpine, BMW, Cadillac, Ferrari, Isotta Fraschini, Lamborghini, Peugeot en Porsche, de grootste Le Mans-inzending van de 21e eeuw.

Toyota_Le_Mans_testdag_zondag

José María López, die de plaats innam van de geblesseerde Mike Conway, reed zijn eerste ronden van het seizoen in de #7 GR010 Hybrid. Testrijder Ritomo Miyata verbeterde zijn race-ervaring door zijn eerste Hypercar-ronden op La Sarthe te rijden. Alle zes coureurs legden de verplichte tien ronden af (vijf getimede ronden) om komend weekend te mogen starten in de 24 uursrace.

Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa zetten in de #8 GR010 HYBRID een beste ronde van 3 minuten en 27,615 seconden neer en eindigden de dag op de derde plaats. De #7 GR010 Hybrid van José Mará López, Kamui Kobayashi en Nyck de Vries was negende in het algemeen klassement. Belangrijker nog was dat de auto's probleemloos reden en in totaal 144 ronden (1962 km) aflegden, wat een aanzienlijke bijdrage leverde aan de voorbereidingen voor de raceweek.

Het 13,626 kilometer lange Circuit de la Sarthe bestaat gedeeltelijk uit openbare wegen en de twee sessies van afgelopen zondag van drie uur, waren de enige mogelijkheid voor de WEC-deelnemers om voorafgaand aan het evenement van komend weekend te testen. Kamui Kobayashi en Sébastien Buemi reden in 2024 de eerste ronden met de GR010 Hybrid’s op het Franse circuit, toen de ochtendsessie begon op een zonnige, milde zondag.



Ongeveer tien minuten later nam Ritomo Miyata het stuur van de #8 GR010 Hybrid over voor zijn eerste Le Mans-ervaring tijdens een korte stint van vijf ronden, voordat hij zijn focus verlegde naar LMP2, waarin hij concurreert met COOL Racing.

Tijdens de ochtendsessie lag de nadruk op het vergelijken van de afstellingen. Een sessie die zwaar werd verstoord door rode vlaggen en een lange safety car-periode eindigde met de #7 GR010 Hybrid als snelste, nadat Kamui Kobayashi profiteerde van een vrije baan voor zich na een vroege rode vlag. Sébastien Buemi’s ronde bracht de #8 GR010 Hybrid op de zesde plaats.

In de middag gingen beide auto's verder met de analyse van de afstelling, terwijl ze ook de twee samenstellingen van Michelin-banden – medium en zacht – testten die beschikbaar zijn voor het evenement, waarbij de prestaties en degradatie werden vergeleken. De vroege ronde van Brendon Hartley was de snelste van de dag voor de #8 en behaalde daarmee de derde plaats, terwijl Kamui Kobayashi de #7 in de sessie op de 10e plaats zette.

Coureurs en engineers zullen de tussenliggende dagen bezig zijn met het optimaliseren van de afstellingen, voorafgaand aan de training op woensdagmiddag. Tijdens een kwalificatie van een uur op woensdagavond gaan de acht snelste auto's door naar de Hyperpole van donderdag, waar de startgrid definitief bepaald wordt. De race begint op zaterdag 15 juni om 16:00 uur CEST.

Kamui Kobayashi (teambaas en coureur, auto #7): “Ik vind het leuk om hier weer op Le Mans te zijn en weer op dit circuit te rijden. Het is altijd goed om terug te zijn. We waren net bezig met het vinden van de juiste balans voor de auto. Het was niet eenvoudig om een goede afstelling te krijgen, vooral omdat de baanomstandigheden gedurende de zondag steeds veranderden. We zullen evalueren wat we moeten doen om meer snelheid in onze auto te vinden en hard werken om vanaf woensdag beter en sneller voor de dag te komen.”

Le Mans 24 Hours – Eerste vrije training 'Test Day Sunday':
1st	#7 TOYOTA GAZOO Racing	3min 28.467secs	35 laps
2nd #6 Porsche Penske (Estre/Lotterer/Vanthoor/Cameron) +0.738secs 33 laps
3rd #20 BMW M Team WRT
(Van der Linde/Frijns/Rast/Yelloly/Krohn) +0.966secs 35 laps
4th #63 Lamborghini Iron Lynx
(Bortolotti/Kvyat/Mortara/Caldarelli/Pepper) +1.172secs 35 laps
5th #83 AF Corse (Kubica/Shwartzman/Ye) +1.265secs 31 laps
6th #8 TOYOTA GAZOO Racing +1.365secs 36 laps


Le Mans 24 Hours – Tweede vrije training 'Test Day Sunday':
1st	#6 Porsche Penske (Estre/Lotterer/Vanthoor/Cameron)	3min 26.907secs	36 laps
2nd #4 Porsche Penske (Jaminet/Nasr/Tandy/Cameron) +0.235secs 33 laps
3rd #8 TOYOTA GAZOO Racing +0.708secs 38 laps
4th #5 Porsche Penske
(Campbell/Christensen/Makowiecki/Cameron) +0.866secs 34 laps
5th #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Molina/Nielsen) +1.107secs 37 laps
6th #20 BMW M Team WRT
(Van der Linde/Frijns/Rast/Yelloly/Krohn) +1.165secs 40 laps
10th #7 TOYOTA GAZOO Racing +1.920secs 35 laps




24 Uur Le Mans 2024 event logo

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS