SPECIAL - Is na zo'n achterliggende historie BMW dit jaar op weg naar de volgende Le Mans-overwinning?
Uitgegeven door Peter Vader • 14 juni 2024 08:01
De kwalificaties voorafgaand aan de 24 uur van Le Mans zijn afgerond. De eerste resultaten zijn hoopgevend voor BMW, want Dries Vanthoor reed in de #15 BMW Hypercar van Team WRT de snelste tijd in de hypercarklasse tijdens de kwalificatie. En de snelle Belg was in de laatste vrije training (FP4) om middernacht ook weer van de partij, nadat hij met de #15-BMW M Hybrid V8 zijn Hyperpole-poging abrupt moest beëindigen in de barrières van Indianapolis nadat hij in FP2 als eerste onder de 3:30-grens reed. Een hoopgevend resultaat voor het BMW-team dat na 25 jaar weer terugkeert in het wereldberoemde endurance-evenement, dat ze de laatste keer van hun deelname (1999) wisten te winnen. Gaan ze dat dit jaar herhalen?
Potentieel om te winnen!
Het potentieel om te winnen is beslist aanwezig. En met hun opvallende art-car heeft BMW de harten van de Le Mans-fans al bij voorbaat gestolen. Nu nog het resultaat… Zoals altijd zijn de verwachtingen en angst hooggespannen aan de vooravond van wat het hoogtepunt zal zijn op de kalender van het FIA World Endurance Championship en misschien wel de grootste race van allemaal. Het zal ook een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van Team WRT markeren, aangezien dit de eerste keer zal zijn dat de Belgische ploeg in de topklasse zal strijden en de eerste keer dat het vier auto's zal inzetten, twee BMW M Hybrid V8 onder 'BMW M Team WRT ' in de Hypercarklasse, en twee 'Team WRT' BMW M4 GT3's in de LMGT3-klasse. Een memorabel moment dat uitgebreid gevierd zal worden met enkele bijzondere liveries.
Team WRT is trots
De editie van 2024 van de 24 uur van Le Mans, de 92e op rij, belooft niet minder spectaculair te worden dan de Centenary-editie van vorig jaar, gezien de titanenstrijd om het podium, die zal gaan plaatsvinden in zowel de Hypercar- als de LMGT3-klasse. Team WRT benadert de twee uitdagingen met verschillende ambities, zoals teambaas Vincent Vosse onderstreepte: “Het is de vierde keer dat we naar Le Mans gaan, maar het wordt ons debuut in de topklasse. Alleen al om daar te zijn, de kleuren van een topfabrikant als BMW te verdedigen en de grootste inschrijving die we ooit naar Le Mans hebben gebracht, te brengen, maakt ons trots op wat we als team hebben bereikt. Toch is dit een reflectie die onze geest niet langer dan een paar minuten bezighoudt. Het allerbelangrijkste is de concurrentie die voor ons ligt. Bij Hypercar is het moeilijk te zeggen wat onze ambities kunnen zijn. We hebben een seizoensstart achter de rug die zowel veelbewogen als veelbelovend was, en we bevinden ons nog steeds in een progressiefase. Het is moeilijk om voorspellingen te doen totdat we op de goede weg zijn in Le Mans. Dan weten we waar wij en de anderen staan op het gebied van prestaties. We zullen ons best doen, zonder onszelf meer druk op te leggen dan die welke voortkomt uit het verdedigen van de kleuren van een topmerk, dat een winnaarsmentaliteit heeft en hier 25 jaar geleden succesvol is geweest.”
LMGT3: verloren punten inhalen
Vosse vervolgt: “Wat de LMGT3 betreft, is het doel om de verloren punten op Spa in te halen. We wonnen op strategie in Imola, maar hadden veel pech in Spa. We hadden een ideaal plan om in Le Mans aan de leiding van het klassement te komen, en dat is niet het geval, dus het doel is om het gat hier te dichten. We hebben een competitieve auto en geweldige coureurs, dus we streven ernaar een perfecte en foutloze race te maken. We weten allemaal dat dit in 24 uursraces over het algemeen de moeite waard is.”
Enorme personele inspanning
Vosse negeert de aspecten buiten racen die Le Mans met zich meebrengt niet en denkt aan de WRT-coureurs die dit jaar hun debuut maken op Le Mans (Leung, Marciello, Rossi, van der Linde en Wittmann): “Het is indrukwekkend om te merken dat het evenement niet stopt met jaar na jaar te groeien. Als we bedenken dat een deel van het personeel al meer dan twee weken bezig is met het opzetten en voorbereiden op locatie, beseffen we dat dit iets groots is! Ik zie ook de emotie van onze coureurs, vooral van degenen die hun eerste Le Mans rijden. Ze gaan een magisch moment beleven. Zelfs voor een race-icoon als Vale wordt het een heel bijzonder moment, eigenlijk een droom die uitkomt, iets wat hij al zei in het allereerste gesprek dat we hadden.”
Art-cars
Zo'n speciaal evenement verdient speciale kleurstellingen en BMW en Team WRT zullen er drie bijdragen, tot grote vreugde van fans en modelautoverzamelaars. Zoals bekend wordt de BMW M Hybrid V8 #20 die in handen van Robin Frijns, René Rast en Sheldon van der Linde zal racen, de 20e BMW Art Car. De Art Car 2024, die recentelijk werd onthuld tijdens een wereldpremière in het Centre Pompidou in Parijs, draagt de handtekening van de New Yorkse kunstenaar Julie Mehretu en zet de traditie voort die kunst en racen verenigt, geïnitieerd door BMW in 1975 met Alexander Calder.
Speciale liveries
De twee BMW M4 GT3's zullen op Le Mans ook een speciale kleurstelling krijgen, met tweekleurige strepen, in het traditionele blauw en geel voor auto #46 van Ahmad Al Harthy, Maxime Martin en Valentino Rossi, in wit en rood voor de #31 van Augusto Farfus, Sean Gelael en Darren Leung, geïnspireerd op het kleurstellingontwerp van de BMW 3.0 CSL die in 1977 de IMSA-klasse won, bekend als de 'UFO BMW' naar de naam van de sponsor, een jeansfabrikant. Het ‘UFU’-team werd gerund door het Belgische team Luigi Racing en bestuurd door Spartaco Dini, Jean Xhenceval en Pierre Dieudonné, de laatste, is tegenwoordig een belangrijk lid van Team WRT en zal op Le Mans aanwezig zal zijn als co-sportdirecteur van het WRT-LMGT3-team. Het eerbetoon aan Pierre Dieudonné is duidelijk, legt Vincent Vosse uit: “Het is een mooie knipoog naar onze vriend Pierre, een gerespecteerd figuur in Le Mans en in ons team, en een mooie manier om een geweldige BMW-overwinning te vieren en een team, Luigi Racing, die veel heeft gedaan voor de Belgische autosport. Die auto heeft voor mij ook een bijzondere betekenis. Ik was toen een vijfjarig kind, maar die opvallende kleurstelling heeft mij gemagnetiseerd, het is inderdaad de eerste raceherinnering die ik heb.”
BMW en Le Mans...
Ter gelegenheid van de comeback in de topklasse na 25 jaar viert BMW ook zijn geschiedenis op Le Mans. Legendarische voertuigen zoals de BMW V12 LMR winnende auto uit 1999 en de BMW 3.0 CSL Art Car van Alexander Calder uit 1975 zijn te bewonderen door de ruim 300.000 verwachte fans. BMW’s eerste succesvolle start op Le Mans vond plaats in 1939 met een BMW 328 Touring Coupé. Het won zijn klasse en eindigde als vijfde overall. Pas in de jaren zeventig maakte BMW opnieuw furore op Le Mans, vooral met de uitvinding van de BMW Art Cars door Jochen Neerpasch en Hervé Poulain. De Calder Art Car debuteerde in 1975. Daarna volgden de BMW 3.0 CSL van Frank Stella in 1976, de BMW 320i Turbo van Roy Lichtenstein in 1977 en de BMW M1 van Andy Warhol in 1979. Andere BMW Art Cars op Le Mans waren onder meer de BMW V12 LMR van Jenny Holzer in 1999 en de BMW M3 GT2 van Jeff Koons in 2010.
BMW op weg naar de overwinning in 1999 met de BMW V12 LMR
BMW M Motorsport behaalde zijn grootste sportieve successen in de jaren negentig. Bovenal staat de eindoverwinning voor Yannick Dalmas (FRA), Pierluigi Martini (ITA) en Joachim Winkelhock (GER) in de #15 BMW V12 LMR in 1999. In 1995 had een auto met een BMW-motor al gewonnen, namelijk de BMW McLaren F1 GTR. Recentelijk nam BMW M Motorsport deel in 2018 en 2019 met de BMW M8 GTE. En dit jaar wordt het dan het debuut van BMW M Hybrid V8!
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!