SPECIAL - Ferrari schrijft geschiedenis met derde Le Mans-overwinning op rij en met eerste Chinese coureur als winnaar
Uitgegeven door Peter Vader • 20 juni 2025 18:00
LE MANS - Voor het derde jaar op rij heeft Ferrari de 24 uur van Le Mans gewonnen en de 93e editie van de Franse endurance race veiliggesteld met nummer 83 499P, bestuurd door Yifei Ye, de officiële coureur van het Prancing Horse, naast Phil Hanson en Robert Kubica, die over de finish kwamen in de auto van het AF Corse-team in de Giallo Modena-kleuren. In de vierde ronde van het FIA WEC 2025 eindigde nummer 51 499P van Alessandro Pier Guidi, James Calado en Antonio Giovinazzi als derde, vóór de andere officiële Ferrari – AF Corse-auto, nummer 50, bestuurd door Antonio Fuoco, Miguel Molina en Nicklas Nielsen*, die later een DQ kreeg. Ferrari-voorzitter John Elkann en CEO Benedetto Vigna woonden het evenement bij, dat 332.000 toeschouwers trok en die samen met het team de overwinning vierde. Dankzij het buitengewone resultaat van de Italiaanse fabrikant behoudt Ferrari de winnaarstrofee voor altijd – een recht dat wordt toegekend aan degenen die in drie opeenvolgende edities de overwinning behalen.
Geschiedenis
Na de overwinningen in 2024 met Fuoco-Molina-Nielsen en de Centenary Edition in 2023 met Pier Guidi-Calado-Giovinazzi, beklimt de fabrikant uit Maranello opnieuw de hoogste trede van het podium met een auto die al een legendarische status heeft bereikt in de autosport: de Ferrari 499P, die sinds zijn debuut elke race op het Circuit de La Sarthe heeft gewonnen. De autosportgeschiedenis verwelkomt ook de naam van Yifei Ye, de eerste Chinese coureur die de hoogste trede van het podium van de 24 uur van Le Mans heeft bereikt. De Italiaanse constructeur heeft inmiddels twaalf overwinningen behaald in 's werelds oudste en meest prestigieuze endurancerace, van 1949 tot en met 2025.
Legendarisch
Ferrari heeft nu voor het eerst sinds de jaren 60 drie opeenvolgende overwinningen behaald in de 24 uur van Le Mans, toen het Steigerende Paard tussen 1960 en 1965 zes edities op rij won. De laatste daarvan, behaald met de Ferrari 250 LM, was tevens de laatste overwinning in Frankrijk voordat de auto vanaf 2023 terugkeert naar de topklasse van de enduranceraces.
Winstreeks
Dit seizoen heeft Ferrari vier overwinningen behaald in evenveel WK-races: in Lusail (Qatar), Imola (Italië), Spa (België) en Le Mans (Frankrijk). Met dit memorabele resultaat tijdens de 24 uur van Le Mans in 2025 heeft de 499P nu zeven overwinningen op zijn naam staan: de vier van dit seizoen komen bovenop de twee overwinningen in 2024 (op Le Mans en COTA met autonummer 83) en de overwinning in de 24-uursrace van 2023.
Stand wereldkampioenschap
Ferrari verlaat Frankrijk aan de leiding in het wereldkampioenschap voor fabrikanten met 202 punten, 111 punten meer dan Toyota. In het wereldkampioenschap voor coureurs staan Pier Guidi-Calado-Giovinazzi aan de leiding met 105 punten, voor Ye-Kubica-Hanson en Fuoco-Molina-Nielsen, respectievelijk tweede en derde met 89 en 81 punten. In het FIA World Cup for Hypercar Teams, gereserveerd voor onafhankelijke teams, heeft AF Corse zijn voorsprong verstevigd met 138 punten.
John Elkann, voorzitter van Ferrari: "Vandaag is een geweldige overwinning voor Ferrari, voor iedereen die er werkt, voor alle mensen. Ferrari heeft gewonnen door samen te werken en te laten zien hoe eenheid tot buitengewone resultaten leidt. Le Mans is een bijzonder moment voor liefhebbers van de autosport, en wat er is bereikt is werkelijk heroïsch.
In de afgelopen drie jaar hebben drie verschillende auto's en negen coureurs laten zien wat teamwork echt betekent. Ik dank iedereen bij Ferrari: drie keer op rij Le Mans winnen is een historische prestatie waar we trots op zijn en die een eerbetoon is aan onze oprichter, Enzo Ferrari."
Het ontbreken van vier bouten?!
Na de technische keuring na de race van de 24 uur van Le Mans 2025 werd de Ferrari 499P met nummer 50, die als vierde was geëindigd, gediskwalificeerd vanwege een technische overtreding, zoals vermeld in beslissing nummer 225 van de stewards. De onregelmatigheid betrof het ontbreken van vier bouten van de centrale achtervleugelsteun. De andere twee 499P-auto's – nummer 83, die de race won, en nummer 51, die als derde eindigde – kwamen zonder problemen door de technische keuring na de race.

Geen gevaar, geen voordeel
Zoals gemeld door de stewards, merkte een monteur van het Ferrari-AF Corse team tijdens de laatste pitstop van de auto met nummer 50 om 15.23 uur op zondag 15 juni op dat slechts één van de bouten waarmee de centrale achtervleugelsteun was bevestigd, ontbrak. Gezien het ontwerp van het element bracht de afwezigheid van een of meer van deze componenten de veiligheid van de auto op geen enkele manier in gevaar. Het verlies van de resterende bouten in de laatste 37 minuten van de race leverde geen enkel voordeel op voor de prestaties of het klassement.
Vertrouwen blijft gehandhaafd
De topsnelheid van de 499P met startnummer 50, zoals de stewards in hun beslissing meldden, werd gemeten tijdens de laatste zeven ronden van de auto, terwijl deze in de slipstream van zijn zusterauto, de 499P met startnummer 51, reed. Hoewel verrast door de beslissing, bevestigt Ferrari haar volledige vertrouwen in de professionaliteit en integriteit van haar team, in de genomen maatregelen en in het respect voor de regels van het FIA World Endurance Championship.
Op naar Brazilië
Na de diskwalificatie van de 499P met startnummer 50 behoudt Ferrari de leiding in het constructeursklassement met 172 punten. In het WK voor coureurs staat het trio Pier Guidi–Calado–Giovinazzi aan kop met 105 punten, gevolgd door Ye–Kubica–Hanson met 89 en Fuoco–Molina–Nielsen met 57.
Met het volste vertrouwen in diezelfde regels, hoewel het incident in kwestie de crew geen concurrentievoordeel opleverde en de veiligheid van onze coureurs of die van andere deelnemers niet in gevaar bracht, werkt Ferrari nu al aan de voorbereidingen voor de volgende ronden van een seizoen dat in juli onder wereldwijde aandacht in Brazilië wordt hervat.




Bron foto’s: media.ferrari

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!