Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

SPECIAL: De grote Le Mans-successen van Porsche

Uitgegeven door Casper Bekking • 2 juli 2011 07:40

Porsche keert in 2014 terug in de LMP1 tijdens de 24 uren van Le Mans. De sportwagenfabrikant is sinds 1998 niet meer actief geweest met een volledig fabrieksteam in de uitputtingsslag maar door de reglementswijzigingen keert het legendarische merk over enkele seizoenen terug in de topklasse van de enduranceracerij. Hoogste tijd om terug te blikken op één van de meest succesvolle bolides van Porsche op Le Mans: de 956 waarmee racelegende Jacky Ickx met F1-coureur Jochen Mass grote successen behaalde.


Het project van de Porsche 956 begint in juni 1981, als de fabrikant groen licht krijgt voor de ontwikkeling van een tweezitter racebolide die voldoet aan de C-groep reglementen. In augustus van dat jaar begint Norbert Singer aan het ontwikkelingswerk in de windtunnel met een 1:5-schaalmodel. Op 27 maart 1982 rijdt Jurgen Barth voor het eerst met de bolide over het lokale testcircuit. Door het ontwerp van de onderkant van de bolide genereert de 956 een ‘aerodynamisch grondeffect’. Hierdoor worden bochtensnelheden bereikt die nooit eerder zijn getoond. Op het rechte stuk van Mulsanne op La Sarthe haalt de bolide een topsnelheid van 350 km/h. De monocoque van de bolide is gemaakt van aluminium, een totaal nieuw ontwerp binnen Porsche. Alle onderdelen van de bolide zijn speciaal ontworpen om de sterke downforce te kunnen weerstaan.


De Porsche 956 maakte zijn debuut tijdens de 6-uursrace van Silverstone in 1982 tijdens de tweede ronde van het wereldkampioenschap. Jacky Ickx en Derek Bell bestuurden de fabrieksbolide. De 1000 kilometer van de Nurburgring werd vervolgens overgeslagen om de 956 door te kunnen ontwikkelen, maar Ickx en Bell stonden wel aan de start van de 24 uren van Le Mans. De gehele race lag het duo aan de leiding en kwam eveneens als eerste over de streep; hun derde gezamenlijke winst. De twee andere fabrieksauto’s volgden hen, met Mass en Schuppan op de tweede plaats voor Haywood en Holbert. Tijdens de 24 uren van Le Mans braken Ickx en Bell hun eigen afstandsrecord van een jaar eerder, ondanks nieuwe reglementen op gebied van benzineverbruik. Het duo volbracht in totaal 4.899,086 kilometer.


In 1982 introduceert Porsche de 956, maar het eerste seizoen was met name bedoeld als ontwikkelingsjaar, om erna de vruchten te gaan plukken. In de handen van Jacky Ickx, Jochen Mass, Derek Bell en Vern Schuppan werd de sportcar direct een winnaar. Porsche behaalde direct de wereldtitel voor fabrikanten en Ickx pakte zijn eerste wereldtitel in de sportscars. Onvergetelijk is zijn overwinning en daarmee de beslaglegging op de wereldtitel tijdens de race in Brands Hatch. In het laatste uur van de wedstrijd passeerde hij Ricardo Patrese, en pakte vervolgens een voorsprong van bijna een ronde. Door dit grote succes verkocht Porsche een aantal klantenversies van de 956 aan privéteams als Kremer Racing, Obermaier Racing, Brun Motorsport, Joest Racing, John Fitzpatrick Racing en Richard Lloyd Racing.

De 956 noteerde in 1983 de snelste ronde ooit op de Nurburgring Nordschleife, toen Stefan Bellof de bolide over het circuit stuurde in een tijd van 6 minuten en 11.13 seconden. Dit komt neer op een gemiddelde snelheid van 202 km/h. Het ronderecord tijdens een officiële race is eveneens in handen van Bellof, die in hetzelfde jaar in 6:25.91 het circuit rondde. Tijdens de 1000 kilometer van Spa-Francorchamps in 1985 overleed Bellof na een crash met Jacky Ickx. De teams gingen massaal over op de veiliger geachte 962. De laatste overwinning van de 956 werd geboekt door Joest Racing tijdens de laatste race van het wereldkampioenschap 1986, wat ook de laatste race van de legendarische bolide bleek te zijn.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS