Primeur tijdens 24 uur van Le Mans; introductie van het Power Gain-systeem voor de Hypercars
Uitgegeven door Wim Boekel • 3 juni 2024 16:35
De balance of performance (BoP) voor de Hypercars voor de 24 uur van Le Mans is bekend gemaakt. Daarbij is bevestigd dat het Power Gain-systeem voor de eerste keer in het FIA World Endurance Championship ingezet gaat worden. In essentie betekent het dat het vermogen output van de hypercars wordt beperkt of toeneemt bij het behalen van 250 km/u. Waarbij de topsnelheid in Le Mans tot tegen de 350 km/u loopt. Overigens is dat op een hogere snelheid, dan in eerste instantie bedoeld was. In vorige bulletins van het FIA WEC sprak men over 210 km/u.

Tijdens de Prologue voor aanvang van het seizoen werd met het systeem al getest, maar nog niet ingezet. Het systeem wat ook wel een ‘twee fase’ BoP wordt genoemd. Vier van de negen auto’s krijgen extra vermogen boven de treshold van 250 km/u. De Alpine A424, BMW M Hybrid V8, waarmee Robin Frijs rijdt, Isotta Fraschini Tipo 6 Competizione en de Toyota GR010 Hybrid krijgen er 0,9% vermogen bij.
Ferrari, Lamborghini en Peugeot krijgen daarentegen minder vermogen. Ferrari krijgt de grootste beperkingen met -1,7%. Lamborghini en Peugeot krijgen respectievelijk -1,6% en -0,7%. Cadillac en Porsche behouden hetzelfde niveau aan vermogen.
Overigens is bij de twee Italiaanse bolides het basisvermogen ten opzichte van de 6 uur van Spa toegenomen. De Ferrari heeft 2kW en de Lamborghini 5kW meer vermogen, waarbij raceauto's op respectievelijk 50 kW en 519 kW uitkomen. Alpine daarentegen krijgt 6 kW minder en komt op 507 kW uit. De Isotta Frashini gaat naar 515 kW, wat 5 kW minder dan Spa is. BMW heeft 2kW minder en komt op 508 kW uit.
Met de komst van het Power Gain-systeem is ook het gewicht van de auto’s aangepast. De Peugeot neemt het meeste af in gewicht. De Franse bolide is maar liefst 18 kilo lichter. De 9X8 komt daarmee op 1.047 kilo uit. De andere merken die flink afnemen in gewicht is onder andere de Ferrari met 10 kilo naar een gewicht van 1.043 kilo. Isotto Fraschini wordt 12 kilo lichter en weegt 1.048 kilo. De Toyota GR010 Hybrid gaat 11 kilo naar beneden en komt op 1.053 kilo uit.
De Alpine is de enige andere auto die gewicht verliest. De Franse bolide gaat met 7 kilo minder, naar 1.038 kilo. De Cadillac V.Series-R van onder andere Renger van der Zande, is de lichtste auto met 1.036 kilo. Dat is een toename van 6 kilo. De Porsche krijgt 5 kilo extra en gaat naar 1.042. De Lamborghini neemt met 4 kilo toe tot 1.039 kilo. De BMW krijgt een kilo extra en komt op 1.039 kilo uit.




