Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Peugeot wil door na 2026 in het FIA WEC en wil een nieuwe LMH-auto bouwen

Uitgegeven door Wim Boekel • 9 juni 2025 21:37

Peugeot wil een nieuwe Hypercar voor de LMH-klasse van het FIA World Endurance Championship bouwen. Dit als onderdeel van het lange termijn commitment aan het kampioenschap. De autofabrikant is hierover gesprekken gestart met de ACO en de FIA, omdat de Peugeot 9X8 te vervangen.

Peugeot hypercar

De auto werd in de loop van 2022 voor het eerst in gebruik genomen en heeft afgelopen seizoen een behoorlijke revisie ondergaan. Op dit moment loopt het programma tot en met 2026, maar Stellantis-motorsport directeur Jean-Marc Finot gaf al aan dat Peugeot door wil in het FIA WEC na dat jaar. Finot geeft echter ook aan dat de auto belemmerd wordt in de ontwikkeling, doordat de regels veranderd zijn gedurende de ontwerpfase van de auto. Zo werd het in januari 2020 de LMDh-categorie toegestaan.

“Het zou eerlijk zijn om de mogelijkheid te hebben om de auto aan te passen”, vertelt de Fransman tegenover het Amerikaanse Motorsport. “Als je een auto vergelijkt die aan het begin is ontworpen en als je denkt aan alle veranderingen in de reglementen, met een nieuwkomer die in 2026 of '27 binnenkomt, dan is het makkelijker om een auto te ontwerpen met bevroren reglementen dan met de reglementen waar we ons omheen moesten aanpassen.”

In april 2024 kwam er een tweede generatie van de Peugeot 9X8. Het was een verandering in concept, waarbij de nieuwe versie een achtervleugel kreeg. Daarnaast had de eerste versie een gelijke maat banden voor en achter. Met de tweede versie volgde Peugeot in de voetsporen van Toyota, die ook overstapte naar smallere banden voor en grotere banden achter.

Zowel Toyota als Peugeot voerden als argument aan dat een verlaging van het minimum gewicht van de LMH’s, om deze op gelijk niveau van de LMDh te brengen, ze in het gedrang bracht.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS