Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

OFFICIEEL: FIA bevestigt de nieuwe regels voor de ongeveer 950PK-sterke Hypercars

Uitgegeven door Wim Boekel • 6 december 2018 12:51 • Print artikel

De FIA heeft de regels voor de Hypercar-prototypes bekend gemaakt voor het FIA World Endurance Championship. De nieuwe auto’s maken vanaf 2020 haar intrede. Met deze regels worden in grote lijnen de details bevestigd die reeds in juni werden gepresenteerd tijdens de 24 uur van Le Mans. Toch zijn er nieuwe onderdelen toegevoegd. Een officiële naam voor de klasse is echter nog niet onthuld.



In het reglement is bijvoorbeeld opgenomen dat men verplicht gebruik moet maken van de op productie gebaseerde aandrijvingen. Hiervan moeten er minimaal 25 van gebouwd worden. Daarnaast moeten de hybride systemen van straatauto’s komen, die voor het einde van het eerste seizoen door een fabrikant geproduceerd moeten worden. Hiervan moeten er voor het einde van het erop volgende jaar tot 100 stuks van gebouwd zijn. De regels stellen dat de productieversie dezelfde verbrandingsmotor en ERS-systeem moet hebben, waarbij bepaalde aanpassingen zijn toegestaan. Dit betekent dat niet-autofabrikanten zoals Oreca, Onroak Automotive en Dallara met een ‘algemene’ hypercar kunnen komen, waarbij een hybride-systeem van de plank wordt gehaald.

De nieuwe auto’s krijgen een vermogen van rond de 950PK (708 kW) vanuit de verbrandingsmotor en de electric recovery system (ERS) gezamenlijk. Dit is iets lager dan in juni werd gepresenteerd. De fabrikanten krijgen weinig beperkingen ten aanzien van de architectuur van de motoren, zij kunnen kiezen voor zowel een turbo aangedreven krachtbron of atmosferische motor en er zijn geen voorschriften ten aanzien van de plaatsing van de motor of de grootte. Er komt wel een kostenplafond voor het ERS-systeem, deze mag voor de levering van fabrikanten aan klantenteams niet meer dan drie miljoen euro bedragen. Daarnaast mag het systeem, zonder goedkeuring, maximaal aan drie deelnemers geleverd worden.

De auto’s worden verder met een maximale lengte van 5.000mm en een maximale wijdte van 2.000mm, iets groter dan de bestaande LMP1-auto's. Daarnaast neemt het gewicht toe tot 1.040 kilo en worden ze 165 kilo zwaarder dan de huidige LMP1. In de eerste vijf jaar mogen de constructeurs evolutiekits bouwen voor de auto’s. Er is wel een maximum van vijf EVO-jokers voor de seizoenen vanaf 2020/21 tot en met 2024/25. Daardoor kunnen fabrikanten hun auto’s ontwikkelen zonder een nieuw model te introduceren.

Wat betreft de aerodynamica worden beweegbare onderdelen toegestaan, wat verboden was in de LMP1-regels. Hulpmiddelen aan de voorkant en achterkant worden toegestaan, maar krijgen slechts twee settings en er kan tegelijkertijd niet in verschillende configuraties gereden worden.

Daarnaast wordt er een systeem van succesballast geïntroduceerd, zodat het ‘close racen’ wordt in deze nieuwe klasse. Het systeem wordt gebaseerd op de gecumuleerde punten uit de voorgaande races, waarbij aan elke punt een halve kilo wordt toegerekend. Maximaal wordt er 50 kilo aan gewicht toegevoegd. Daarnaast is bevestigd dat vanaf 2020/21 in de GTE-Am-klasse hetzelfde systeem gehanteerd gaat worden.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS