Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Nyck de Vries over Qatar seizoensopener met Nr7-Toyota GR010: “Het is spannend om aan het nieuwe seizoen te beginnen”

Uitgegeven door Peter Vader • 17 februari 2025 15:00

TOYOTA GAZOO Racing zet zijn missie voort om steeds betere auto's te maken die zijn gefokt voor de autosport en om fans over de hele wereld te laten glimlachen door deel te nemen aan het FIA World Endurance Championship 2025 met twee Toyota GR010 HYBRID-raceauto's, dat op vrijdag 28 februari in Qatar begint. Een team van wereldkampioenen zal hun vaardigheden en nauwe samenwerking met ingenieurs, monteurs en teampartners gebruiken om het team vooruit te helpen, volgend op het doel van TOYOTA GAZOO Racing om mensen en technologie te ontwikkelen via de autosport. Mike Conway, Kamui Kobayashi en Nyck de Vries zullen voor het tweede jaar samen strijden in de #7 GR010 HYBRID, terwijl Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa voor de vierde keer hun krachten bundelen, met als doel hun derde coureurstitel samen.

FIA World Endurance Championship 2025 Toyota Gazoo Racing Toyota GR010 HYBRID 2025

Acht races op vier continenten – waaronder de 93e 24 uur van Le Mans in juni – met acht fabrikanten die strijden in de 18-koppige Hypercar-klasse, waaronder Alpine, nieuwkomers Aston Martin, BMW, Cadillac, Ferrari, Peugeot en Porsche. Met de GR010 HYBRID zal TOYOTA GAZOO Racing strijden om zijn achtste fabrikantenwereldkampioenschap, evenals zijn zevende coureurskroon en zesde Le Mans-overwinning.

De GR010 HYBRID brak nieuw terrein in de endurance-racerij toen hij in 2021 werd onthuld als de allereerste WEC Hypercar. Sindsdien heeft hij verschillende aanpassingen ondergaan om de betrouwbaarheid en bruikbaarheid te verbeteren, die in combinatie met de knowhow van het team en de coureurs hebben geleid tot een recordbrekende reeks titelsuccessen.

Voor 2025 heeft het beproefde GR010 HYBRID-pakket geen significante veranderingen ondergaan en zal het zijn vijfde competitieseizoen ingaan als een beproefde en door-en-door geteste concurrent. De enige zichtbare verandering aan de 2025-specificatie auto is de toevoeging van nieuwe verplichte LED-panelen op de sidepod, die de positie en pitstop-timing aangeven om de ervaring van fans op het circuit en thuis te verbeteren.

Qatar is de eerste bestemming op de kalender van 2025, voor de traditionele tweedaagse Prologue-pre-season test van WEC en de 10 uur durende Qatar 1812 km race. In het eerste evenement van vorig jaar behaalde Nyck de tweede plaats op de grid, maar een uitdagende race vereiste een sterke teaminspanning om waardevolle punten te verdienen met vijfde en achtste plaatsen.

De actie op het 5,418 km lange Lusail International Circuit begint met zeven uur testen per dag op vrijdag 21 februari en zaterdag 22 februari. Twee vrije trainingssessies van 90 minuten luiden de raceweek in op woensdag 26 februari, waaronder één die eindigt na zonsondergang. De startopstelling wordt bepaald tijdens de kwalificatie en Hyperpole op donderdag (17.40 uur lokale tijd, 15.40 uur Midden-Europese Tijd), terwijl de race op vrijdag 28 februari om 14.00 uur (middagtijd Midden-Europese Tijd) begint.

FIA World Endurance Championship 2025 Toyota Gazoo Racing Nyck de Vries 2025Nyck de Vries

Nyck de Vries (coureur, auto #7): “Het is spannend om het nieuwe seizoen te beginnen en ik kijk uit naar een nieuw jaar met nieuwe kansen. Mijn eerste seizoen als TOYOTA GAZOO Racing-coureur was erg leuk en succesvol. We hebben hoogtepunten en dieptepunten gehad, veel verschillende emoties en we hebben gewoon een aantal van onze doelen niet gehaald. We zijn ambitieus en willen alles winnen, maar we hebben Le Mans of het kampioenschap voor coureurs niet gewonnen, dus als groep zijn we erg gemotiveerd en enthousiast over de nieuwe kans. Tegelijkertijd is de concurrentie groot, dus we moeten ervoor zorgen dat we onze beste prestaties leveren.”

Kamui Kobayashi (teambaas en coureur, auto #7): “We hebben zes opeenvolgende wereldkampioenschappen gewonnen als fabrikant, dus de uitdaging is natuurlijk om voor de zevende te gaan. Vorig jaar misten we de coureurstitel, dus dit jaar is ons doel om beide te winnen, maar dat zal moeilijk zijn. Naast een nieuwe fabrikant in Aston Martin, zullen de terugkerende fabrikanten sterker terugkomen en met meer ervaring, dus ik verwacht dat het competitiever zal zijn dan ooit. We hebben geen voordelen en we zullen onszelf moeten uitdagen om op elk gebied beter te worden om aan de top te blijven. We moeten bij elke race meer uit onze auto-set-up halen, nog meer teamspirit tonen en vechten voor elke positie. We hebben geweldige steun van de rest van de Toyota-familie en onze partners; elk jaar heb ik het gevoel dat we dichter bij elkaar komen en sterker worden. We willen dit seizoen een nog sterkere GR010 HYBRID maken en dit zal bijdragen aan het maken van steeds betere auto's via de autosport.”

FIA World Endurance Championship 2025 Toyota_Qatar_by_night



Toyota Gazoo Racing onthulde in januari 2021 zijn GR010 Hybrid Hypercar. De Japanse autofabrikant was daarmee de eerste die een kant-en-klare Hypercar onthulde overeenkomstig de nieuwe FIA WEC-reglementen. In onderstaande video bespreken de coureurs hun eerste ervaringen met de nieuwe auto voor het World Endurance Championship. Aan het woord komen onder meer Kazuki Nakajima, Brendon Hartley, Kamui Kobayashi, Sebastien Buemi, José Maria Lopez en Mike Conway. Geniet van de ruim 2 minuten durende video van RaceXpress:



Toyota Qatar 2025 poster

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS