Lamborghini Iron Lynx zal zaterdagmiddag beginnen aan de belangrijkste race uit zijn geschiedenis
Uitgegeven door Peter Vader • 15 juni 2024 11:29
Lamborghini Iron Lynx zal op zaterdagmiddag beginnen aan de belangrijkste race uit zijn geschiedenis, terwijl het zich zorgvuldig heeft voorbereid om te strijden voor regelrechte eer tijdens de 24 uur van Le Mans met een paar Lamborghini SC63 LMDh-prototypes in ronde vier van het FIA World Endurance Championship. Edoardo Mortara gaat samen met Mirko Bortolotti en Daniil Kvyat de strijd aan in de #63, waarmee ze ook deelnemen aan het FIA WEC-seizoen bij de andere WEC-evenementen, terwijl Andrea Caldarelli samen met vaste IMSA-teamgenoten Romain Grosjean en Matteo Cairoli in de #19-auto aan de start zal verschijnen. Grosjean zal zijn FIA WEC debuut maken in Frankrijk. Tijdens de twee sessies van drie uur eindigde de #63 als de zevende snelste auto van de 23 Hypercar-inzendingen, terwijl de #19 zijn eerste dag in het FIA WEC als 18e afsloot.
Lamborghini zal ook strijden om LMGT3-prijzen met twee Huracán GT3 EVO2's. Na het veiligstellen van hun eerste FIA WEC-podium op Spa-Francorchamps zullen Franck Perera, Claudio Schiavoni en Matteo Cressoni opnieuw samenwerken in de #60-auto, terwijl Michelle Gatting, Sarah Bovy en Rahel Frey verder gaan in de #85 Iron Dames-machine. De Dames werden gedwongen hun inzending laat te wijzigen na de ongelukkige ribblessure van Doriane Pin, die oorspronkelijk op de planning stond om te rijden.
Het seizoen tot nu toe
De #63 kende tot nu toe gemengde resultaten in het FIA WEC-seizoen, waarbij de sterke betrouwbaarheid de ploeg naar een 13e plaats bracht in de openingsronde van het jaar in Qatar. Op eigen bodem in Imola profiteerden Bortolotti, Mortara en Kvyat van een merkbare prestatieverbetering en brachten de auto naar een veelbelovende 12e plaats onder wisselende omstandigheden. Helaas eindigde de 6 Hours of Spa voortijdig, omdat een defecte ophanging de eerste non-finish voor de SC63 opleverde.
Voor de #19 is het racen in 2024 tot nu toe beperkt, met slechts één evenement voor de auto in maart: de 12 Hours of Sebring, het eerste optreden op Amerikaanse bodem voor de SC63. Ondanks dat het ogenschijnlijk een test was voor de nieuwe auto, leverde het beruchte hobbelige circuit het hele weekend voldoende gegevens en leerervaringen op. Een schitterende zevende plaats leverde de eerste rijderskampioenschapspunten op en demonstreerde de mechanische integriteit van de SC63, die slechts een klein probleem had met een loszittende deur.
Ambitie hoog op beide fronten
In overeenstemming met de doelstellingen tijdens het debuutseizoen van de Lamborghini SC63 in zowel de raceserie van het FIA WEC als van het IMSA WeatherTech Sports Car Championship, blijven het verzamelen van gegevens en het bereiken van de finish met sterke betrouwbaarheid de belangrijkste doelstellingen voor het Lamborghini Iron Lynx-team. Bovendien werd er tijdens de testdag en de afgelopen raceweek prestatieverbeteringen gerealiseerd, met de toevoeging van een tweede auto om daarmee een sterk platform te bouwen waarop de volgende stap in de tweede helft van het seizoen kan worden gezet.
Ondertussen zijn de verwachtingen in LMGT3 hooggespannen voor beide auto's, die tijdens de vorige ronde in België racewinnende potentie lieten zien. De #60 van Perera, Cressoni en Schiavoni kwam binnen een ronde na het behalen van een opmerkelijke overwinning, komend vanaf de achterkant van de grid, maar een late brandstofstop zorgde ervoor dat hij bij de finish naar de derde plaats zakte. Voor de #85 Iron Dames-crew van Bovy, Gatting en Frey zal de verlossing ook in hun gedachten zijn nadat ze het Spa-evenement vanaf pole position tot aan de rode vlag hadden gedomineerd voordat ook zij in de slotfase moesten tanken en ze uiteindelijk als vijfde eindigden bij de finish.
Circuitbeschrijving
Het Circuit de la Sarthe wordt beschouwd als een van de meest iconische locaties ter wereld en is een 13,626 kilometer lang circuit met 38 bochten dat gebruik maakt van een combinatie van een permanent circuit en openbare wegen, waardoor het een unieke plaats op de racekalender heeft. Inhaalmogelijkheden zijn er in overvloed, maar verkeersmanagement zal ongetwijfeld een cruciale rol spelen in zowel de kwalificatie als de race, vooral als de avond valt.
De sleutel tot een snelle ronde zijn de vloeiende bochten van Virage de la Chapelle en de Esses de la Fôret aan het begin van de ronde, die naar de Tertre Rouge leiden, en het begin van de lange Ligne droite des Hunaudières, waarop snelheid en topsnelheid op één lijn liggen. Veel vermogen is hier essentieel. Het rechte stuk van Hunaudières wordt onderbroken door de twee chicanes (Daytona en Michelin) vóór de grote remzone van Mulsanne Corner. Alle drie bieden ze inhaalkansen, terwijl de tweede helft van de ronde uitdagingen biedt in Indianapolis, Arnage en de Porsche Curves.
Het weer kan ook een belangrijke rol spelen tijdens de race, en het is niet ongebruikelijk dat er regen valt op het ene deel van de baan terwijl het andere deel droog blijft. Bandenstrategie en -keuze blijven daarom een racebepalend element.
De week van Le Mans is een van de drukste ooit voor Lamborghini Squadra Corse, omdat de aandacht niet alleen gericht was op de 24 uur, maar ook op de derde ronde van het Lamborghini Super Trofeo Europe-kampioenschap, die op zaterdagochtend al verreden is.
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!