Kamui Kobayashi likt zijn wonden: "Moeten het accepteren en sterker terug komen in Le Mans"
Uitgegeven door Raoul Pasveer • 15 mei 2024 06:02
Toyota Gazoo Racing overwon een uitdagende en veelbewogen 6 uur van Spa-Francorchamps en behaalde een solide resultaat in de derde ronde van het FIA World Endurance Championship (WEC) 2024 in België.
In de laatste race vóór de 24 uur van Le Mans vocht het team tegen touches met andere auto's, straffen en een tekort aan snelheid om punten veilig te stellen in de verdediging van het Wereldkampioenschap dankzij een sterke inspanning van coureurs, ingenieurs en monteurs.
Wereldkampioenen Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa eindigden in de #8 GR010 HYBRID als zesde. Mike Conway, Kamui Kobayashi en Nyck de Vries volgden hun overwinning op Imola op met een zevende plaats in hun #7 GR010 HYBRID.
Hoewel het resultaat een einde maakte aan de winning streak van zeven races in Spa, blijft het team stevig in de strijd om het Wereldkampioenschap: tweede in het klassement. Met slechts 23 punten achter leider Porsche, staat de 24 uur van Le Mans voor de deur waarin dubbele punten te behalen zijn.
Een recordaantal van 88.100 toeschouwers verzamelde zich voor de start in Spa op een warme, zonnige dag. Direct streden 19 Hypercars in de eerste ronde om positie, wat de toon zette voor een race vol incidenten.
Beide Toyota's's haalden alleen brandstof bij de eerste pitstops, waardoor Mike Conway opklom naar de achtste plaats. Hij vocht om die positie te verdedigen onder druk van rivalen op nieuwe banden, voordat hij naar de tiende plaats zakte. Net na 90 minuten grepen beide auto's de kans van een safety car om naar de pitstraat te gaan voor nieuwe banden, waardoor ze minder tijd verloren dan onder groene vlagomstandigheden.
Na een lange safety car-periode hervatte Nyck de Vries op de negende plaats. Het gat met de kopgroep werd kleiner, maar die tijdwinst ging verloren voor de #7 toen deze naar de 15e plaats zakte na een drive-through-penalty voor een virtuele safety car-overtreding.
Nyck reed hard om posities goed te maken in de tweede helft van de race en nam laat in het vierde uur deel aan een gevecht met vier auto's om de zevende plaats. Naarmate de strijd vorderde, haalde Nyck Ryo in voor de vijfde plaats, slechts enkele seconden voordat een ongeval elders op de baan een twee uur durende rode vlag veroorzaakte om de vangrail te repareren.
Het racen werd hervat met nog één uur en 44 minuten te gaan en Kamui reed kort derde na de volgende serie van brandstofstops, voordat hij verloor van de #50 Ferrari. Bij het ingaan van het laatste uur zette Kamui vanaf de vierde plaats druk op de podiumplaatsen. Het laatste halfuur kon Kamui de vierde plaats niet vasthouden, omdat de #51 Ferrari en #99 Porsche het maximale uit een prestatievoordeel haalden om voorbij te komen. Kamui kreeg vervolgens een tijdstraf van vijf seconden voor contact met een gelapte LMGT3-auto. Dat betekende dat toen hij minder dan twee seconden voorsprong op Brendon over de streep kwam, de #8 GR010 HYBRID als zesde werd geklasseerd en de #7 als zevende.
De focus van het team verschuift nu onmiddellijk naar het hoogtepunt van het WEC-seizoen, de 24 uur van Le Mans. De GR010 HYBRID's met 2024-specificatie zullen op zondag 9 juni voor het eerst het Circuit de la Sarthe betreden tijdens de officiële testdag, voorafgaand aan de race zelf op 15-16 juni.
Kamui Kobayashi (teambaas en coureur, auto nr. 7): “Het was een moeilijke dag. Qua prestaties is de zesde en zevende plaats het beste wat we konden doen. Dit is de race vóór Le Mans en het is een van onze thuisraces, dus het is jammer dat we niet echt vooraan konden strijden en een sterk resultaat konden behalen. Het is een zwaar evenement voor ons geweest, maar we moeten het accepteren en verbeteren, zodat we sterker terugkomen in Le Mans.”