Het verhaal achter de livery van de Genesis GMR-001: "Ik houd er niet van om maandenlang..."
Uitgegeven door Wim Boekel • 31 augustus 2025 13:16
De Genesis GMR-001 die volgend jaar debuteert in het FIA World Endurance Championship heeft een opvallend kleurschema die overloopt van oranje naar rood. Chief Creative Officer Luc Donckerwolke legt de visie achter de kleurstelling van de auto uit. Het chassis van Oreca met een motor van moedermaatschappij Hyundai moest vooral gericht zijn op functie en dat geldt voor de CCO ook voor de kleurstelling die de auto meegekregen heeft.

Foto: Genesis Magma Racing
“Ik houd er niet van om maandenlang over een idee te discussiëren en dan de essentie ervan te verliezen”, vertelde de Belg aan de officiële website van het FIA World Endurance Championship. "Dus toen we beseften dat het idee er was, zei ik: ‘We raken het niet meer aan, we doen het gewoon’. Voor mij is dat de beste manier. Ik heb lang gewerkt bij bedrijven waar je drie jaar bezig bent met het ontwerpen en verfijnen van een auto, en uiteindelijk ziet hij er zo saai uit dat je hem op straat niet eens opmerkt. Daar ben ik dus helemaal tegen. Ik vind dat je je instinct moet volgen, en er niet mee moet spelen.”
"Allereerst moesten prestaties, aerodynamica en koeling voorop staan, wat we ook deden, het mocht geen negatieve invloed hebben op die aspecten. Dat was regel nummer één.”
“Gezien de kleurstelling was ik ervan overtuigd dat het voornamelijk oranje moest zijn, omdat we in feite reclame maken voor de sportievere oranje Magma-auto's in ons assortiment voor op de weg. Het probleem was dat het logo ook oranje is, dus ik zei: oké, iets wat we hebben is dat de motor achter de cockpit wat warmte produceert, dus ik wilde een evolutie laten zien van het Magma-oranje dat verandert in een donkerdere kleur naarmate de temperatuur stijgt. “
"Het idee was om een zekere dynamiek in de vorm aan te brengen, met veranderende kleuren in plaats van kleurblokken en strepen zoals je die op de meeste raceauto's ziet. Ik zei dat ik liever iets als een kunstwerk wilde hebben – zoals een schilderij dat je van de auto kunt halen en aan de muur kunt hangen. Daaruit ontstond het idee om een volledige overgang van oranje naar rood te creëren, die aan de achterkant steeds dieper en dieper naar bordeauxrood gaat.
"Vanaf daar zeiden we: laten we spelen met het woord ‘Magma’. Ik wilde iets hebben dat heel rustig begon aan de voorkant van de auto, met het woord ‘Magma’ in bijna dezelfde tint als de kleurstelling, en dat naar achteren toe steeds donkerder werd naarmate het versnelde in de kleurovergang.”
“Het is net als het Doppler-effect: wanneer je een auto hoort aankomen, verandert het geluid van een hoge frequentie naar een lage frequentie naarmate de auto voorbijrijdt. Hier gebeurt hetzelfde: het is bijna alsof het Doppler-effect grafisch wordt vertaald naar een kleurverandering van licht naar donker, alsof de auto warmer en luider wordt. Daarom wordt het woord ‘Magma’ in het Koreaans steeds donkerder.”
“Ten slotte hebben we de lichtsignatuur, dat zijn de twee parallelle lijnen, voor en achter. Het is eigenlijk meer dan alleen een lichtsignatuur – we noemen dit onze merksignatuur. Adidas heeft de drie strepen, Nike heeft de Swoosh en Coca Cola heeft de golf, wij hebben de twee lijnen. Dit is iets dat we toepassen op alle Genesis-modellen. We willen dat kunnen doen op elk type proporties en elk type architectuur – als je de twee lijnen ziet, moet het automatisch herkenbaar zijn als een Genesis..."




