Genesis Magma Racing's LMDh wordt voorzien van 3,2 liter V8 Twin Turbo
Uitgegeven door Wim Boekel • 19 april 2025 17:25
Genesis Magma Racing heeft bekend gemaakt dat de motor voor haar Genesis GMR-001 Hypercar voor het eerst is opgestart. De V8 Twin Turbo is afgelopen februari al gestart, als voorbereiding op het debuut in het FIA World Endurance Championship in 2026. De leiding van Genesis Magma Racing is in handen van voormalig F1 Renault-manager Cyril Abiteboul.
Foto: Genesis
Recent onthulde de Koreaanse autofabrikant al de livery van de auto en bevestigt nu dat er een mijlpaal met de motor behaald is. Het merk bevestigde dat het opstarten van de motor zoals gepland verliep. De 3,2 liter V8 motor is gebaseerd op de turbo vier cilinder, die Huyndai gebruikt in het World Rally Championship. De twee krachtbronnen delen ongeveer 60% van de onderdelen.
“De I4-motor is een zeer, zeer geavanceerde, zeer efficiënte motor,” vertelt technisch directeur François-Xavier Demaison van Hyundai Motorsport over de krachtbron. “Het is een echte racemotor, dus het is een heel goede basis om een motor voor het WEC te ontwikkelen. Rallyrijden is een soort uithoudingsrace, dus voor een motor voor de 24 uur van Le Mans is het een goede plek om te beginnen. Met de tijd die we hadden om de motor te ontwikkelen, wisten we meteen dat we geen tijd hadden om een nieuwe motor helemaal opnieuw te ontwerpen. Voor het hoofdonderdeel van een motor heb je veel tijd nodig om te ontwerpen, te valideren en natuurlijk om te produceren. Elk onderdeel moet over vele kilometers worden getest en de I4-motor uit onze WK Rally-auto heeft zich al ruimschoots bewezen. Het werd de logische stap om zoveel mogelijk onderdelen van de 4-cilinder over te nemen.”
Het ontwerp van de V8-krachtbron startte afgelopen juni en was afgerond in oktober. Er zijn geen verdere technische details over de motor bekend gemaakt. Deze details volgens volgens Genesis op een later moment.
FOTO's kleurstelling Genesis GMR-001 Hypercar!