Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

FOTO'S: Porsche onthult straatlegale Porsche 963: "Dit begon echt als 'wat als?'"

Uitgegeven door Wim Boekel • 7 juni 2025 12:48

Porsche heeft een straat legale versie onthuld van de Porsche 963, waarmee het merk van sportauto's in het FIA World Endurance Championship rijdt. De Porsche 963 RSP is een aangepaste versie van de LMDh op het chassis van Multimatic. De auto is een ode op de 50ste verjaardag aan de straatlegale versie van de 917 die de 24 uur van Le Mans in 1970 en 1971 won. De auto waarmee Gijs van Lennep samen met Helmut Marko de race won.

Porsche onthult straatlegale Porsche 963

Foto: Porsche


‘RSP’ in de naam van de auto staat voor ‘Roger Searle Penske’ de 88-jarige oud-coureur en eigenaar van Porsche Penske Motorsport die de fabrieksauto in het FIA WEC en Le Mans inzet. De auto kwam tot stand doormiddel van een samenwerking tussen Porsche, Porsche Penske Motorsport en Porsche Cars Noord-Amerika.

Het originele idee kwam van PCNA-president en CEO Timo Resch, Porsche Motorsport vice-president Thomas Laudenbach en Porsche Penske Motorsport fabrieksdirecteur Urs Kuratle op de Michelin Raceway Road Atlanta. Waarna het idee aan zowel Penske en Porsche Penske managing director Jonathan Diuguid werd gepresenteerd.

“Dit begon echt als een ‘wat als?’, een passieproject van een klein team enthousiastelingen bij Penske en Porsche die samen een versie van de 963 bedachten die zo veel mogelijk leek op de geest en het uiterlijk van de Count Rossi 917”, zegt Resch over het ontstaan van het plan. "De 917 uit het verhaal was in alle opzichten een raceauto - zij het een die op de weg reed - en we kozen voor dezelfde benadering met de 963 RSP. Hij maakt gebruik van prachtige materialen van de best beschikbare kwaliteit, maar is onderhuids nog steeds een echte raceauto."

Om de auto voor de straat geschikt te krijgen, moest de bolide diverse aanpassingen ondergaan, maar wel met het doel om de auto zo dicht mogelijk tegen de originele raceauto aan te houden. Het gevolg is dat het de eerste 963 die geverfd is in plaats van gewrapt, waarbij het ‘Martini Zilver’ is geverifieerd aan de hand van de gegevens uit het Porsche Museum in Stuttgart.

#Porsche
Foto: Porsche


Verdere aanpassingen aan de carrosserie zijn de unieke spatlap openingen, verwijderen van de koolstofvezel vleugelafdekplaten, die nodig zijn voor een raceauto en de geëmailleerde Porsche badge op de neus en de bevestigingspunten voor de voor- en achterkentekenplaten. Het interieur is opgehaald door middel van een mix van taankleurig leder en alcantara.

Daarnaast zijn er een aantal mechanische aanpassingen. Zo is de rijhoogte naar de maximale hoogte gezet. Waarbij de aanpasbare Multimatic DSSV is aangepast naar de zachste setting, om de auto zo comfortabel mogelijk te maken. Ook de lampen zijn aangepast, zodat deze bijvoorbeeld richting kunnen aangeven en de hoogte van de lampen voor instelbaar zijn.

straatlegale Porsche 963
Foto: Porsche


Wat betreft de motor is de MGU geremapped, waardoor hij het vermogen gelijkmatiger verdeeld afgeeft. Daardoor is de aandrijving aangepast om op gewone brandstof te kunnen rijden. Dit wordt door Porsche beschreven als een behoorlijke ‘onderneming’.

De auto die inmiddels rond Le Mans op de openbare weg gereden heeft, gaat tijdens de 24 uur van Le Mans tentoongesteld worden op het Circuit de la Sarthe in het Porsche Museum. Daarnaast komt de auto in juli naast de 917 in actie op het Goodwood Festival. De Porsche 963P is goedgekeurd voor gebruik op de straat, maar niet gehomologeerd en vooral bedoeld als ‘one-off’.

Klik HIER voor de volledige fotogallery.

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS