Cyril Abiteboul: "Om zo succesvol te zijn, moeten we durven afwijken van de gevestigde orde"
Uitgegeven door Wim Boekel • 31 oktober 2025 14:36
Jamie Chadwick zal in 2026 niet instappen in de LMDh-bolide van Genesis Magma Racing, dat volgend jaar zijn debuut maakt in het FIA World Endurance Championship (WEC). De Britse coureur blijft echter wél onderdeel van het Trajectory Program van het Zuid-Koreaanse merk en keert terug naar de European Le Mans Series (ELMS) met IDEC Sport — het Franse team dat tevens de operationele leiding krijgt over het Genesis-programma in de LMH-klasse van het WEC.

Sinds de start van het Trajectory Program heeft Genesis Magma Racing een duidelijke missie gehad: jonge talenten klaarstomen voor de hoogste klasse van het endurance racen. “Vanaf het begin hebben we ons gericht op top vijf-resultaten en het behalen van podiumplaatsen,” verklaart Gabriele Tarquini, sportief directeur van Genesis Magma Racing. “We hebben dat ruimschoots overtroffen met drie overwinningen in zes races en een aantal andere geweldige individuele en teamprestaties.”
De indrukwekkende resultaten hebben hun vruchten afgeworpen. Teamgenoten Daniel Juncadella en Mathys Jaubert promoveren volgend jaar naar de Genesis GRM001, waarmee zij het WEC-seizoen aangaan. Volgens ex Renault F1 teamchef Cyril Abiteboul, nu huidig teambaas van Genesis Magma Racing, onderstreept dit de waarde van het opleidingsprogramma. “Om zo succesvol te zijn als we willen, moeten we durven afwijken van de gevestigde orde,” aldus Abiteboul. “Dat is precies wat we hebben gedaan bij de selectie van onze Trajectory-coureurs. Hun prestaties tonen aan dat deze aanpak werkt en zelfs de meest ervaren teams kan verrassen.”
Hoewel Chadwick niet de overstap maakt naar de LMDh-bolide, blijft ze nauw verbonden aan Genesis. Naast haar raceprogramma in de ELMS zal ze ook een actieve rol spelen in de ontwikkeling van de GMR-001 Hypercar. “Een belangrijk onderdeel van het Trajectory Program was om onze coureurs te beoordelen op hun potentieel voor het WEC,” legt Tarquini uit. “We zagen bij Jamie, Dani en Mathys vanaf de eerste tests een enorm potentieel. De vooruitgang die ze boekten, maakte het voor ons eenvoudig om Mathys en Dani te selecteren voor ons WEC-team van 2026.”
Voor Chadwick betekent haar terugkeer naar de ELMS geen stap terug, maar juist een voortzetting van haar ontwikkeling binnen de endurance-racerij. Met de ervaring die ze opdoet bij IDEC Sport en haar betrokkenheid bij het Hypercar-project blijft ze een integraal onderdeel van de groeiambities van Genesis Magma Racing.




