24U Le Mans: Cadillac pakt volledige eerste startrij, Dries Vanthoor P4 en Robin Frijns P6 + UITSLAG
Uitgegeven door Wim Boekel • 12 juni 2025 21:09
Cadillac heeft de pole position gepakt voor de 24 uur van Le Mans. Hertz Team Jota dat met de Amerikaanse LMDh rijdt, pakte zelfs de volledige eerste startrij. Alex Lynn was de snelste met een tijd van 3.23.166 in de Cadillac V-Series.R #12. Daarmee was Lynn 0,167 seconden sneller dan zijn teamgenoot Earl Bamber, die de raceauto deelt met voormalig F1-coureurs Bourdais en Button.
Foto: FIA WEC/DPPI
In de eerste Hyperpole-sessie met 15 auto’s was Ferrari de grote verliezer. De winnaars van de afgelopen twee race in de 24 Uur van Le Mans kwamen met twee auto’s niet door de laatste sessie. De andere afvallers waren Alpine van onder andere Ferdinand Habsburg, De Wayne Taylor Racing Cadillac en de enige overgebleven Aston Martin. Overigens gaf Cadillac ook daar al haar visitekaartje af met twee auto’s op de eerste positie. Jack Aitken was snelste met een tijd van 3.22,742. De Porsche met startnummer 5 verloor nog zijn rechterachterwiel in de sessie. Julien Andelauer was in staat om echter de auto naar de pits terug te brengen. Wat in de tweede sessie dus met een derde tijd beloond werd.
In de tweede Hyperpole-sessie was het Sebastien Buemi die direct snel onderweg was. Echter tot een tijd kwam de Toyota-coureur niet, toen hij rechtdoor schoot in Mulsanne. In de tweede sessie waren het de twee Hertz Team Jota Cadillacs die het tempo aangaven. De Whelen Cadillac kon het tempo niet volgen.
In de slotfase toen er al in de pitbox van Hertz Team Jota gejuicht werd, leek Dries Vanthoor de eerste positie in de BMW nog te kunnen bedreigen. Helaas kwam de Belg niet verder dan de vierde positie, gevolgd door Nick Tandy in de Porsche. Achter Tandy eindigde de teamgenoot van Robin Frijns, Sheldon van der Linde in de tweede BMW op de zesde plek.
Het team van Nyck de Vries met de Toyota deed niet mee voor de hyperpole, nadat zij op woensdag al waren uitgeschakeld in de eerste kwalificatie door zich niet bij de 15 beste te scharen.
UITSLAG Hyperpole 24H Le Mans:
1 – Stevens-Nato-Lynn (Cadillac V-Series.R) – Jota – 3'23"166 - H
2 – Bamber-Bourdais-Button (Cadillac V-Series.R) – Jota – 3'23"333 - H
3 – Andlauer-Christensen-Jaminet (Porsche 963) – Penske – 3'23"475 - H
4 – D.Vanthoor-Marciello-Magnussen-Eng (BMW M Hybrid V8) – WRT – 3'23"659 - H
5 – Nasr-Tandy-Wehrlein (Porsche 963) – Penske – 3'23"983 - H
6 – Rast-Frijns-S.van der Linde (BMW M Hybrid V8) – WRT – 3'24"009 - H
7 – Fuoco-Nielsen-Molina (Ferrari 499P) – Ferrari – 3'24"213 - H
8 – Aitken-Drugovich-Vesti (Cadillac V-Series.R) – Whelen – 3'24"380 - H
9 – Schumacher-Makowiecki-Gounon (Alpine A424) – Alpine – 3'24"398 - H
10 – Buemi-Hartley-Hirakawa (Toyota GR010 Hybrid) – Toyota – Senza tempo - H
11 – Pier Guidi-Calado-Giovinazzi (Ferrari 499P) – Ferrari – 3'24"143
12 – Chatin-Habsburg-Milesi (Alpine A424) – Alpine – 3'24"153
13 – Kubica-Ye-Hanson (Ferrari 499P) – AF Corse – 3'24"327
14 – R.Taylor-J.Taylor-Albuquerque (Cadillac V-Series.R) – WTR – 3'24"811
15 – Riberas-Sorensen-De Angelis (Aston Martin Valkyrie) – Aston Martin – 3'25"258
Klik hier voor de eerste sessie van de Hyperpole en hier voor de tweede sessie.