24H Le Mans - Topresultaten voor Porsche met tweede plaats overall en winnaar in de LMGT3-divisie + FOTO'S
Uitgegeven door Peter Vader • 19 juni 2025 08:53
De Porsche 963 met nummer 6 van Porsche Penske Motorsport finishte de 24 uur van Le Mans als tweede. In een zeer spannende strijd om de eindzege eindigden Matt Campbell, Kévin Estre en Laurens Vanthoor slechts 14,084 seconden achter de zegevierende Ferrari. Na 387 ronden eindigden de andere twee identieke hybride prototypes van het fabrieksteam als zevende en negende. In de LMGT3-categorie vierde Team Manthey zijn tweede klasseoverwinning op rij na 2024 met de Porsche 911 GT3 R.
De 24-uursklassieker in Le Mans is een van de grootste uitdagingen in de autosport wereldwijd. Voor 332.000 toeschouwers tijdens de raceweek was de strijd in de hoogste klasse tot het einde spannend. Onder zomerse omstandigheden moest de Porsche 963 met nummer 6 vanaf de laatste plaats op de hypercar-grid starten. Dit weerhield Matt Campbell, Kévin Estre en de Belg Laurens Vanthoor er echter niet van. In de eerste ronde passeerde het 511 kW (695 pk) sterke hybride prototype uit Weissach zeven rivalen. Na ongeveer twee uur had de Porsche 963 zich in de kopgroep genesteld en streed vanaf dat moment om de eindzege in Le Mans, tot de allerlaatste van in totaal 387 ronden. Na 24 intense race-uren ontbraken er slechts 14,084 seconden voor de twintigste eindzege van de recordwinnende Porsche.
Ook de zusterauto met startnummer 5 was lange tijd verwikkeld in de strijd om de leiding. Vanaf de derde startpositie nam Julien Andlauer in de allereerste ronde de leiding. De Fransman, zijn landgenoot Mathieu Jaminet en de Deen Michael Christensen werden echter 's nachts teruggeworpen door bandenschade en straffen – uiteindelijk finishte het trio als zevende. De Porsche met nummer 4 kwam twee posities achter hen over de finish. Aan het stuur van de derde 963 wisselden de Brit Nick Tandy en de Braziliaan Felipe Nasr af met regerend Formule E-wereldkampioen Pascal Wehrlein. De Duitser maakte indruk bij zijn debuut op Le Mans met extreem snelle en constante rondetijden.
“Pioniersgeest, moed en sportiviteit maken deel uit van Porsches zelfbeeld. Daarom hebben we nooit opgegeven en tot het einde toe vastberaden gevochten. We hebben in de slotfase veel goed gedaan. Dat maakte het weer spannend”, vatte Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport, samen. “We hebben het maximale uit onze Porsche met nummer 6 gehaald en hebben zeker niets te verbergen. Niemand had vannacht verwacht dat we op het podium zouden eindigen. Daar mogen we heel trots op zijn. Natuurlijk kijken we ook met tranen in de ogen terug op het resultaat: uiteindelijk kwamen we slechts 14 seconden tekort voor de eindzege. Maar de vreugde en de dank aan iedereen die erbij betrokken was, wegen daar ruimschoots tegenop. Gefeliciteerd aan ons Manthey-klantenteam met hun tweede overwinning in de Le Mans-klasse op rij!”
"Met drie auto's in de top tien hebben we duidelijk laten zien waartoe deze organisatie in staat is. Ons fabrieksteam gaf nooit op in de strijd om de eindzege. Een grote dank aan iedereen van het WEC-team in Mannheim, het IMSA-team uit de VS en onze topmensen in Weissach – het was fantastisch werk van iedereen samen", aldus een opgetogen Urs Kuratle, directeur Factory Motorsport LMDh. "Een grote dank gaat ook uit naar onze chassispartner Multimatic en alle andere partners die dit programma zo sterk maken. Iedereen die na 24 uur als tweede eindigt met een achterstand van slechts enkele seconden, hoeft zich zeker geen zorgen te maken. Onze Porsche 963 heeft opnieuw zijn status als meest succesvolle LMDh-auto sinds de invoering van de reglementen onderstreept."
"Een absoluut ongelooflijke race: het bleef de hele tijd droog, er was bijna altijd een vrije baan en iedereen trapte als een gek op het gaspedaal", beschrijft Jonathan Diuguid, algemeen directeur van Porsche Penske Motorsport. Onze drie fabrieksauto's reden zonder technische mankementen. We hoefden in de pitstraat het minst op auto nummer 6 te letten, waardoor die de beste positie binnen ons team behaalde. We presteerden feilloos, alleen ontbrak het ons in bepaalde fasen van de race aan snelheid. Volgend jaar komen we nog sterker terug.
De drie Porsche 963's van het fabrieksteam legden tijdens de race in totaal 1.159 ronden af op het 13,626 kilometer lange circuit. In het kader van het initiatief "Racing for Charity" doneert Porsche 500 euro per voltooide ronde. Het totale bedrag gaat naar de twee kinderhulporganisaties Interplast Germany e.V. en Kinderherzen retten e.V.. Porsche heeft voor zijn inzet, net als in 2023, de "Sustainability Award" ontvangen van Le Mans-organisator ACO.
De Porsche 963 van het klantenteam Proton Competition reed een onopvallende 24-uursrace. De auto met nummer 99, met de Zwitserse coureur Neel Jani, Nico Varrone uit Argentinië en de Chileense coureur Nico Pino, kon het tempo van de fabrieksauto's lange tijd niet bijhouden en eindigde de enduranceklassieker als 14e algemeen.
Porsche 911 GT3 R van Manthey 1st Phorm wint de LMGT3-klasse
Team Manthey vierde zijn tweede Le Mans-overwinning op rij in de LMGT3-klasse. Porsche-fabriekscoureur Richard Lietz uit Oostenrijk, de Amerikaan Ryan Hardwick en Riccardo Pera uit Italië kwamen als eerste over de finish in de Porsche 911 GT3 R onder de naam Manthey 1st Phorm. Voor Lietz, die voor de 19e keer deelnam aan Le Mans, was het zijn zesde succes met een Porsche in de GT-categorie. Met inmiddels 112 klasseoverwinningen in de 24 uur van Le Mans blijft Porsche de meest succesvolle fabrikant.
"Ik ben overweldigd", juicht Sebastian Golz, projectmanager Porsche 911 GT3 R. "Er is een fantastisch team ontstaan. Doorslaggevend waren de perfecte samenwerking, de beproefde routines en het ongebreidelde geloof in succes – alleen zo kon Manthey met de 911 GT3 R de tweede Le Mans-overwinning op rij behalen. Gefeliciteerd en hartelijk dank allemaal! Ik kijk nu al uit naar volgend weekend: dan staat de volgende 24-uursrace op de Nürburgring op het programma."
De twee identieke 911 GT3 R's met maximaal 416 kW (565 pk) onder de deelnemers van Manthey en Iron Dames finishten de race op de zesde en zestiende plaats, waarbij nummer 85 van Iron Dames na een botsing buiten eigen schuld in een grindbak terechtkwam en daardoor een mogelijke plek in de Top-10 verloor.
Reacties na de race:
Laurens Vanthoor (Porsche 963 #6): "Morgen (maandag na de race, red.) bekijken we het resultaat en denken we dat we meer hebben bereikt dan we na de trainingen en kwalificaties hadden verwacht. Vandaag overheerst echter de teleurstelling. We hebben een absoluut perfecte race gereden en hadden bijna één hand op de grootste trofee – zo dicht bij zo'n triomf kom je niet vaak. Wat jammer!"
Voormalig F1-coureur Pascal Wehrlein (Porsche 963 #4): "We verloren al vroeg elke kans op succes door een straf en pech met een gelevlagfase. Je kunt onder zulke omstandigheden moeilijk een verloren ronde inhalen. Daarna duurt zo'n race natuurlijk enorm lang. Persoonlijk heb ik er echter enorm van genoten – het was een geweldige nieuwe ervaring. Ik heb veel geleerd en ben steeds sneller geworden. Mijn eerste 24-uursrace in Le Mans: megacool."
Neel Jani (Porsche 963 #99): "Het ging bij de start heel goed voor ons. We konden zelfs tot middernacht vechten voor een plek in de top tien en reden dicht op de fabrieks-Porsche met nummer 4, maar we verloren de leidende ronde tijdens de safetycarfase en konden daarna niet veel meer doen – jammer. Desondanks was het geen moment saai: we werden neergeschoten, braken een velg en nog veel meer. Er gebeurde altijd wel iets."
Nicolas Raeder (Managing Director Manthey Racing GmbH): "Ik ben overweldigd en diep onder de indruk van ons hele team. Zo'n prestatie is een absolute tour de force. Desondanks hebben we op alle vlakken absoluut topwerk geleverd. Ik ben ongelooflijk trots. Nummer 92 reed een perfecte race, echt goed! Nu gaan we naar de Nürburgring. Ook daar hebben we grote plannen."
Ryan Hardwick (Porsche 911 GT3 R #92): "Wauw – ik kan nog steeds niet geloven dat we in onze klasse gewonnen hebben! Dit is absoluut een van de beste ervaringen van mijn leven. Mijn familie, goede vrienden en zakenpartners waren er ook bij. In deze sport en bij een evenement als dit win je alleen als team. Manthey en Porsche hebben ons de best mogelijke ondersteuning gegeven. Alleen de beste teams winnen op Le Mans. Ik ben er erg trots op dat ik daar deel van uit mag maken."
Klaus Bachler (Porsche 911 GT3 R #90): “Een zeer spannende en zware race. We hebben alles gegeven. Het ging op en neer. Soms hadden we veel pech met gele vlaggen en langzame zones, maar soms ook met een safetycar die precies op het juiste moment voor ons reed. Maar meer dan een zesde plaats was voor ons niet haalbaar. Gefeliciteerd aan de zusterauto: de crew heeft een perfecte prestatie geleverd en de overwinning volledig verdiend.”
Célia Martin (Porsche 911 GT3 R #85): “Ik zal mijn eerste deelname aan Le Mans nooit meer vergeten, omdat ik er veel emoties aan koppel. Vóór mijn eerste deelname begreep ik nooit echt waarom Le Mans zo moeilijk moest zijn. Nu weet ik het. Sportief gezien was het niet zo makkelijk voor ons – en uiteindelijk ook niet succesvol. We hadden veel meer verdiend dan een zestiende plaats in onze klasse. Maar ik heb er veel van geleerd voor de komende jaren.”
Race resultaten
Hypercar-klasse:
1. Kubica/Ye/Hanson (POL/CHN/GBR), Ferrari #83, 387 ronden
2. Estre/Vanthoor/Campbell (FRA/BEL/AUS), Porsche 963 #6, +14,084 seconden
3. Pier Guidi/Calado/Giovinazzi (ITA/GBR/ITA), Ferrari #51, +28,487 seconden
7. Andlauer/Christensen/Jaminet (FRA/DNK/FRA), Porsche 963 #5, -1 ronde
9. Nasr/Tandy/Wehrlein (BRA/GBR/DEU), Porsche 963 #4, -1 ronde
14. Jani/Pino/Varrone (CHE/CHL/ARG), Porsche 963 #99, -4 ronden
LMGT3-klasse:
1. Hardwick/Lietz/Pera (VS/AUT/ITA), Porsche 911 GT3 R #92, 341 ronden
2. Heriau/Mann/Rovera (FRA/GBR/ITA), Ferrari #21, +33,259 seconden
3. Van Rompuy/Andrade/Eastwood (BEL/AGO/IRL), Corvette #81, +1.11.710 minuten
6. Au/Bachler/Hartog (HGK/AUT/NLD), Porsche 911 GT3 R #90, -1 ronde
16. Bovy/Frey/Martin (BEL/CHE/FRA), Porsche 911 GT3 R #85, -7 ronden













Bron foto's: newsroom.porsche.com

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!