Karting • KNAF

Femke Terpstra:"Na twee jaar Karting toe aan een nieuwe uitdaging"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 1 november 2006 21:47

Femke Terpstra is één van de dames, die actief is in de kartsport in wedstrijd verband. De snelle dame komt al twee jaar uit in de Vortex ROK klasse. Haar doelstelling: het veroveren van een plaats bij de eerste tien in het NK kampioenschap lukte. Femke over haar laatste NK race van dit seizoen. Overigens haar laatste ROK race. Wat komend seizoen op de race agenda staat is vooralsnog niet bekend.

Femke Terpstra


“Waar het Nederlands Kampioenschap karting 2006 in april begon, werd deze serie ook afgesloten op Kartbaan Amsterdam onder koele en soms natte omstandigheden. Niet vreemd: de herfst is aangebroken. Om het seizoen waardig af te sluiten heb ik samen met het team besloten na Venray een intensief trainingsschema op te stellen, wat betekende dat er minimaal twee keer per week getraind werd op de kartbaan. Tijdens deze trainingsactiviteiten kreeg ik onder andere ondersteuning van Pierre Redeker van Kartteam Redeker, die enkele verhelderende adviezen gaf betreffende de afstelling van de kart en de rempunten op de baan. Door deze adviezen heb ik alleen al in de kwalificatie een halve seconde sneller gereden dan ik tot nu toe had gedaan op Kartbaan Amsterdam!”

“Een week voor de wedstrijd bleek tijdens training dat de motor 500 toeren miste. Gelukkig kon dit euvel door snelle reparatie van teamlid Kees van Leeuwen, met assistentie van Han van der Heijden, snel opgelost worden. Hierdoor kon ik gelukkig toch voluit meestrijden tijdens de laatste wedstrijd.”

Drie keer is scheepsrecht

“Voor aanvang van de NK wedstrijd reed ik op vrijdag de laatste trainingsronden. De motor liep weer voluit, alleen nu deden zich problemen met de koppeling voor. Wat bleek: één van de drie veren die de koppeling bedienen was gebroken. Hierdoor ontkoppelde de motor niet, waardoor de motor niet stationair kon draaien. Na reparatie reed ik aan het einde van de middag nog enkele ronden op nieuwe banden, waarmee ik mijn snelste rondetijd met een tiende verbeterde naar 52,8 seconde.”

Race weekend 5

“Op zaterdagochtend was het tijd voor de kwalificatie. Ik reed steeds snellere tijden en kwam uiteindelijk uit op een rondetijd van 52,425 seconden; alweer een verbetering van 0,4 seconde! Deze kwalificatie tijd was goed voor een negende startpositie voor de eerste wedstrijd later deze dag. Had ik één honderdste van een seconde (dat is dus 0,010 van een seconde) sneller gereden had ik van positie acht kunnen starten. Wel ben ik de andere dame, met een seconde voorgebleven."

"Nieuwe problemen dienden zich aan voordat de eerste wedstrijd begon. Terwijl de eerste karts uit het parc fermé vertrokken, wilde de kart niet starten. De startmotor liep wel, maar de motor pakte niet op. Uiteindelijk, door de inspanning van enkele vaders, kon ik toch vertrekken nadat het hele veld tijdens hun opwarmronde passeerde. Gedurende de formatie ronde was het onheil nog niet voorbij: aan het einde van het rechte stuk sloeg de achterkant vast toen ik aanremde. Hierdoor belandde ik met een 180° spin in het gras. Toen wist ik het al: weer een veer van de koppeling afgebroken. Ik kreeg de kart kortstondig aan de praat, waardoor ik tijdens de start dwars in de eerste bocht stond. Hierdoor moest het hele veld een extra formatie ronde rijden, gelukkig kreeg ik de kart weer aan de praat. Ik kon alsnog aansluiten en de wedstrijd ging eindelijk van start.”

“In de eerste bocht ging het weer mis. Kelly Zondervan kwam door het veld naar voren, maar gleed naar buiten waar een karter net weer de baan op kwam. Hierdoor kwam Jeroen Wey in de knel die dwars tegen mij aanreed. Uiteindelijk stonden zowel Kelly, Jeroen als ik in de eerste bocht stil. Nu kon ik wéér proberen de motor aan de praat te krijgen. Uiteindelijk lukte dit en kon ik de wedstrijd met anderhalve ronde achterstand én een kromme stuurstang vervolgen. Uiteindelijk werd ik achtste. Het gezegde driekeer is scheepsrecht slaat dus op in één weekend drie keer een gebroken koppelingsveer.”

“De tweede wedstrijd, die op zondag werd verreden, verliep rustig. Op een opdrogende baan consolideerde ik mijn achtste positie, met uiteindelijk tien seconde voorsprong op nummer negen, Jeroen Wey en 20 seconde voorsprong op nummer tien, Kelly Zondervan. Tijdens de finale wedstrijd pakte zich boven de kartbaan een dik wolkendek samen. Gelukkig bleef het tot net na de wedstrijd droog. Hierdoor kon ik vol meestrijden voor een goede positie. Bij de start verloor ik een plek aan Jeroen Wey, die pakte ik met
een gedurfde inhaalpoging enkele bochten later weer terug. Helaas had ik hierdoor wel al enkele seconden achterstand opgelopen op mijn voorganger Tobias Kreuger. Aan het einde van de tweede wedstrijd liep ik op hem in, daarom was het doel hem deze wedstrijd bij te houden. Ik zette alles op alles om hem bij te halen en verbeterde bijna mijn kwalificatie rondetijd. Aan het einde van dit weekend was het geluk toch aan mijn zijde; ik eindigde de finale manche als zevende, doordat onder ander Tobias Kreuger problemen met zijn motor kreeg. Uiteindelijk ben ik in het dagklassement zevende geworden! Hiermee is ook het bijgestelde doel bereikt: de tiende plaats in het algemeen klassement voor het opeenvolgende jaar consolideren. Na twee jaar Vortex ROK CUP ben ik toe aan een nieuwe uitdaging. De komende tijd zullen we kijken welke dat wordt”

Door Femke Terpstra
Bekijk ook:
www.femketerpstra.nl voor het allerlaatste nieuws over Femke en het team!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS