Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

Volkswagen ondersteunt TeamNL met auto's naar de Olympische Spelen 2026 + FOTO'S

Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 27 december 2025 11:10

In februari vinden in Milaan en Cortina d’Ampezzo de Olympische Winterspelen van 2026 plaats. Als officiële mobiliteitspartner heeft Volkswagen de sporters van TeamNL voorzien van elektrische ID.-modellen waarmee ze vol vertrouwen naar de Italiaanse Alpen kunnen afreizen om daar een topprestatie te leveren. Aan de vooravond van de Olympische Winterspelen verkent Volkswagen in Italië alvast de diverse locaties voor ze, uiteraard óók volledig elektrisch, met de ID.7 Tourer GTX Limited Edition.

Volkswagen_olympischeverkenningstocht
Veel sporters moeten zich nog plaatsen voor de Olympische Spelen van 2026, zoals de schaatsers deze week bij het OTK in de schaatstempel Thialf in Heerveen. Jutta Leerdam viel op de 1.000 meter bij het olympisch kwalificatietoernooi in Thialf. Door haar crash heeft de topschaatsster zich (nog) niet rechtstreeks geplaatst voor de Spelen van Milaan. Ze moet hopen op een aanwijsplek voor deze afstand. Bekijk hieronder de harde crash van Jutta Leerdam en haar emotionele reactie:

Volkswagen verzorgde van 1994 tot en met 2016 al de mobiliteit van de Nederlandse topsporters. Daar is dit jaar een nieuw hoofdstuk aan toegevoegd: als partner van TeamNL leverde Volkswagen in 2025 ruim vijftig elektrische Volkswagens af aan de topsporters en medewerkers van NOC*NSF, waaronder een groot aantal ID.3’s, ID.4’s, drie ID. Buzz’en en enkele stijlvolle ID.7 Tourers. Met die laatste – specifiek een ID.7 Tourer GTX Limited Edition met een WLTP-bereik van maximaal 578 kilometer* - reizen we af naar Livigno. Voor een comfortabele en ontspannen rit van een kleine duizend kilometer, die bij kruissnelheden van rond de 130 km/u onderweg slechts enkele snellaadbeurten vergt. TeamNL-leden die besluiten om met de auto naar de Spelen te reizen, kunnen wat dat betreft gerust zijn, zeker omdat het aantal laadpunten langs de snelwegen richting de Alpen overvloedig is.

Volkswagen_olympischeverkenningstocht

De Olympische Winterspelen worden gehouden van 5 tot en met 22 februari 2026. Hoewel de meeste Nederlandse medailles bij het schaatsen zijn te verwachten, spreekt het ijsstadion in de buitenwijken van Milaan minder tot de verbeelding dan het hooggebergte dat zich een slordige honderd kilometer ten noorden van de stad ontvouwt. Daarom kiezen we voor Livigno als startpunt voor onze olympische missie en koersen we daarvandaan oostwaarts richting Cortina d’Ampezzo - de mede-naamgever van de komende spelen.

Volkswagen_olympischeverkenningstocht

Het bereiken van het afgelegen, 1.816 meter hoog gelegen Livigno, is een avontuur op zich. Vanaf de E43 bij het Zwitserse Landquart is het nog zo’n negentig kilometer binnendoor. Negentien daarvan gaan met de autotrein tussen Klosters en Sagliains, door de langste smalspoortunnel van Europa. Niet veel later volgt een passage door Munt-la-Schera, een eenbaanstunnel die elk half uur van rijrichting verandert. Wanneer wij in onze ID.7 zachtjes en in alle rust aan komen zoeven, staat het licht gelukkig op groen en kunnen we direct door.

Volkswagen_olympischeverkenningstocht

Winterwonderpanorama
Aan de andere kant van de tunnel rijden we Italië binnen. Daar ligt een geweldig winterwonderpanorama op ons te wachten: een uitgestrekt hoogdal met aan weerszijden besneeuwde bergen die tot drie kilometer reiken en waarop 110 kilometer skipistes zijn uitgestrooid. Centraal in het dal ligt Livigno, een charmant dorp met veel oorspronkelijke (chalet)bebouwing. In het centrum is het olympische podium al opgebouwd. Daar worden in februari de medaillewinnaars van de snowboardonderdelen big air, parallelreuzenslalom, halfpipe, cross en slopestyle gehuldigd, want die vinden (net als het freestyle-skiën) hier plaats. Wie weet staat er straks wel een Nederlander op het podium te shinen. Want met Michelle Dekker, Romy van Vreden, Glenn de Blis, Melissa Peperkamp, Niek van der Velden en Sam Vermaat telt TeamNL namelijk een flink aantal snowboarders.

Volkswagen_olympischeverkenningstocht

Terwijl we aan de voet van de berg Mottolino een espresso drinken, kijken we hoe shovels de laatste springheuvels van het slopestyle-parcours vormen. Onze Volkswagen ID.7 op zijn beurt is eveneens aan het ‘bijtanken’. Snelladers zijn (zeer) schaars in de Italiaanse bergen, dus is kort bijladen met 22 kW altijd meegenomen als het zo uitkomt; een no-brainer voor de doorgewinterde EV-rijder.

Volkswagen_olympischeverkenningstocht

Spectaculaire Stelvio-piste
Via de Passo d’Eira (2.208 m) rijden we aan de andere kant het dal weer uit. De pas wordt het hele jaar door zo goed mogelijk sneeuwvrij gehouden, maar niettemin is het hier en daar verraderlijk glad. De combinatie van vierwielaandrijving en winterbanden biedt gelukkig extra grip en vertrouwen. In tegenstelling tot een reguliere, achterwielaangedreven ID.7 Tourer heeft de sportievere, 340 pk-sterke GTX Limited Edition immers ook een elektromotor op de vooras.

Na het passeren van de top zetten we de drive selector in B, waarin de Volkswagen afremt op de elektromotor. Dat zorgt bergaf niet alleen voor extra controle over de snelheid, ook wordt het accupakket in deze modus tegelijkertijd weer bijgeladen. Wanneer we na dertig kilometer overwegend afdalen Bormio bereiken, hebben we er zomaar weer een flink aantal procenten bij. Lekker hoor!

Volkswagen_olympischeverkenningstocht

Met zijn pleintjes en kruipdoor-sluipdoor straatjes heeft Bormio een totaal andere sfeer dan Livigno. Niet in de laatste plaats omdat de ruige bergen overal dichtbij zijn. In het centrum van het middeleeuwse stadje zien we dat op diverse plekken de olympische ringen al zijn opgesteld. Met goede reden: Bormio’s steile, spectaculaire Stelvio-piste vormt in februari het decor voor de wedstrijden van de heren alpineskiërs. Voor TeamNL-talent Jurre Jeurissen komen de spelen waarschijnlijk net te vroeg, hij richt zich op 2030.

Volkswagen_olympischeverkenningstocht

Toegangspoort Dolomieten
Voor onze volgende bestemming moeten we een flink stuk overbruggen naar de Dolomieten. Omdat de Stelviopas en Gaviapas al in (afgesloten) winterslaap zijn, moeten we eerst een stuk zuidwestwaarts over de SS38, daarna draaien we via de SS39 en SS42 naar het oosten. Het leeuwendeel van de wegen meandert rustig door dalen - deels langs de Oglio-rivier - en langs bergflanken, waardoor we in alle rust en stilte kunnen genieten van de prachtige uitzichten. Nadat we de A22 zijn gekruist, de snelweg tussen Bolzano en Verona, steken we via de SS48 de liefelijk glooiende Fiemme-vallei in. Komend vanuit het westen is dit de toegangspoort naar de Dolomieten. Al vrij snel passeren we Tesero en Predazzo, de plekken waar respectievelijk het langlaufen en skispringen worden gehouden. De vernieuwde schansen staan fier te glimmen, maar net als op alle andere olympische locaties wordt nog volop gewerkt aan de overige faciliteiten.

Volkswagen_olympischeverkenningstocht

Apotheose
Richting Moena zien we langzaam maar zeker de Dolomieten opdoemen. Feitelijk zijn deze bergen onderdeel van de Alpen, maar vanwege de kenmerkende, grillige pieken wordt het vaak als een apart gebergte beschouwd. We moeten er doorheen om Cortina d’Ampezzo te bereiken, maar dat is allerminst een straf. Het lijkt alsof de rotspartijen na elke bocht andere vormen aannemen, werkelijk adembenemend. Letterlijke en figuurlijke hoogtepunten zijn de Passo Pordoi (2.239 m) en Passo Giau (2.236 m), waar we de stenen toppen bijna kunnen aanraken.

Volkswagen_olympischeverkenningstocht

Beide kenmerken zich door vloeiende aanlopen door de bossen en een stijgend aantal hairpins naarmate de hoogte toeneemt. Een mooie aanleiding om onze ID.7 Tourer GTX Limited Edition in de sportmodus te zetten; de dempers worden nu harder, de besturing zwaarder en de motoren reageren feller op de rechtervoet. Zodoende transformeert de ID.7 van een luxe reiscocon in een auto die zich graag en trefzeker van bocht naar bocht laat dirigeren.

Volkswagen_olympischeverkenningstocht

Let the games begin!
Tijdens de afdaling van de Giau doemt Cortina d’Ampezzo op, de luxe parel van dit deel van de Dolomieten. In 1956 werden hier ook al de Olympische Winterspelen gehouden. Wellicht bekender is Cortina van de keer dat James Bond hier op bezoek was (For your eyes only, 1981). De Britse filmheld voelde zich zonder twijfel thuis tussen de majestueuze gebouwen, chique hotels en dure winkels. Tijdens komende spelen ligt de focus hier echter op de bobsleebaan, de Tofane-pistes en het curlingstadion. Of damesskiërs Noa Rabou, Noa Blok en/of Kiara Derks zich weten te kwalificeren, is nog even de vraag. Voor de Nederlandse heren-viermansbob is het eveneens duimen geblazen. Daarentegen is de kans zeker aanwezig dat snelheidsduivel en skeleton-atlete Kimberley Bos op het Piazza Angelo Dibona een medaille krijgt omgehangen. De klok op het plein is alvast aan het aftellen. Laat de spelen maar beginnen!

Volkswagen_olympischeverkenningstocht

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS