FOTO'S - Porsche richt pijlen op nieuw succesjaar met sterke teams, vernieuwde racewagens en twee Nederlandse coureurs
Uitgegeven door Peter Vader • 1 december 2025 12:56
STUTTGART - Porsche zal in 2026 met ambitieuze doelen, opnieuw actief zijn op de grote podia van de internationale autosport. Het Porsche Formule E-team wil met de 99X Electric opnieuw wereldtitels veroveren. In het Noord-Amerikaanse IMSA-kampioenschap komt het fabrieks¬team Porsche Penske Motorsport uit met de geoptimaliseerde 963. Daarnaast zullen twee klantenteam-auto’s hun competitiedebuut maken: de nieuwe 911 Cup in de Porsche Mobil 1 Supercup en drie regionale merkencups, en de grondig verbeterde 911 GT3 R in wereldwijde GT-kampioenschappen en geselecteerde top¬evenementen.

‘Night of Champions’
Porsche Motorsport presenteerde op 29 november tijdens de traditionele ‘Night of Champions’ in Stuttgart het uitgebreide programma voor 2026. De kern blijft bestaan uit de fabrieksteams in het FIA Formule E-wereldkampioenschap en het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. “Porsche en autosport zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Met de Cup-versie van de 911 bouwen we een van de meest succesvolle en best verkochte klantensportwagens ter wereld: het onlangs gepresenteerde nieuwe model zal in 2026 uitkomen in de Supercup en de Carrera Cups in Duitsland, de VS en Azië-Pacific,” zegt Dr. Michael Steiner, lid van de Raad van Bestuur voor Onderzoek en Ontwikkeling bij Porsche AG. “We investeren al decennialang in jong talent: dit najaar organiseerden we opnieuw een Junior-selectie, die twee nieuwe talenten voor 2026 heeft opgeleverd.
We blijven toegewijd aan endurance racing: in IMSA met de Porsche 963, in het WEC in de LMGT3-klasse. En we intensiveren onze inzet in de Formule E, waar in het seizoen 26/27 de GEN4-racewagens debuteren met meer vrijheid voor fabrikanten. We leren in de autosport in een zeer competitieve omgeving, wat ons ook voor de straatauto’s helpt. De samenwerking tussen autosport en ontwikkeling hier in Weissach maakt onze sportwagens uniek en klaar voor de toekomst.”
“Het autosportjaar 2025 was opnieuw uiterst succesvol voor Porsche. De titels in het Formule E-wereldkampioenschap en in de IMSA-serie bewijzen dat,” zegt Thomas Laudenbach, hoofd Porsche Motorsport. “Tweede worden op Le Mans, op slechts 14 seconden, dat doet pijn, geen twijfel. Dat we tot het einde konden meestrijden om de wereldtitel in het WEC, was te danken aan geweldig teamwork. Ook in klantensport behaalden we grote successen: opnieuw een klassezege op Le Mans, alle GT-titels in het WEC, een DTM-overwinning en nipt gemiste zeges in de 24-uursraces op de Nürburgring en Spa. Nu hebben we ons opnieuw gepositioneerd en beginnen we fris aan een nieuw hoofdstuk. In de Formule E al volgende week, en eind januari in Daytona. Het seizoen 2026 belooft spannender te worden dan bijna elk jaar daarvoor.”
Porsche 99X Electric
Formule E: titelstrijd en voorbereiding op de toekomst
Porsche begint het seizoen 2025/2026 in de Formule E als regerend wereldkampioen bij zowel teams als constructeurs. Het is inmiddels het zevende seizoen van Porsche in de elektrische raceklasse. Naast het fabrieks¬team doet het Amerikaanse klantenteam Andretti Formula E mee met de efficiënte Porsche 99X Electric in de huidige GEN3 Evo-specificatie. Cupra Kiro blijft als tweede klantenteam actief met 99X-technologie uit de vorige GEN3-generatie.
Aan de rijderskant verhuist de Zwitser Nico Müller van Andretti naar het fabrieksteam. Hij volgt António Félix da Costa op, die Porsche de afgelopen drie seizoenen hielp aan drie wereldtitels. Het twaalfde Formule E-seizoen, dat op 6 december in São Paulo begint, is het laatste onder het huidige reglement: de Gen3-auto’s gaan op afscheidsronde. Ondertussen is de ontwikkeling van de nieuwe, ruim 800 pk sterke Gen4-auto’s al gestart. GEN4 belooft de grootste prestatieboost in de geschiedenis van de Formule E. Porsche moet met deze ontwikkeling parallel blijven presteren in de strijd om het wereldkampioenschap over 16 races. Een bijzondere uitdaging!
Porsche 963, IMSA WeatherTech SportsCar Championship
IMSA: Porsche Penske Motorsport jaagt op nieuwe titels met twee 963’s
Na alle kampioenschaps¬titels te hebben gewonnen in 2024 en 2025, wil Porsche Penske Motorsport opnieuw de maatstaf zijn in Noord-Amerika. In 2026 verschijnen opnieuw twee Porsche 963’s in de GTP-klasse van de IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Tijdens de seizoensopener, de 24 Uur van Daytona eind januari, staan de hybride prototypes aan de start.
Kévin Estre en Laurens Vanthoor blijven vaste rijders van de nummer 6-auto. Felipe Nasr en Julien Andlauer delen de nummer 7. Bij de enduranceklassiekers Daytona, Sebring en de seizoensfinale ‘Petit Le Mans’ krijgen beide crews versterking van respectievelijk titelhouder Matt Campbell en voormalig Porsche Junior Laurin Heinrich. Ook klantenteam JDC-Miller MotorSports rijdt in 2026 opnieuw met een Porsche 963.
Porsche 911 GT3 R, DTM kampioen 2025
Voormalige Porsche Juniors gepromoveerd tot fabrieksrijders
Porsche voert diverse veranderingen door in de fabrieksrijdersselectie. De voormalig Porsche Juniors Laurin Heinrich (Duitsland) en Ayhancan Güven (Turkije) worden vanaf volgend seizoen fabrieksrijders. Heinrich maakte indruk als IMSA GTD Pro-kampioen, terwijl Güven de DTM-titel greep. Ook de Fransen Alessandro Ghiretti en Dorian Boccolacci, en de Brit Harry King zijn nieuw in de uitgebreide line-up.
Esports: nieuwe line-up voor 2026
Porsche blijft actief in de digitale autosport via het Porsche Coanda Esports Racing Team. Sinds mei opereert het team vanuit het nieuwe Porsche Esports Performance Centre in Keulen. De Spaanse ex-kampioen Alejandro Sánchez Belloso sluit zich aan bij het team naast Joshua Rogers, Charlie Collins en Dayne Warren. Voor de start van het nieuwe seizoen strijdt het huidige team nog om de IMSA Esports Global Championship-titel. Ook de nieuwe Porsche Juniors, Flynt Schuring en Marcus Amand, doen met een wildcard mee aan de finale op digitale Daytona.
GT-races: verbeterde Porsche 911 GT3 R wereldwijd in actie
In 2026 zetten klantenteams de vernieuwde 911 GT3 R in, onder meer in het WEC, de DTM, de IMSA, de GT World Challenge en de 24-uursraces op de Nürburgring en Spa. In GT4-klassementen blijft de succesvolle Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport de voorkeursauto.
Porsche Mobil 1 Supercup: nieuwe 911 Cup maakt debuut
Een belangrijke vernieuwing: in 2026 debuteren klantenteams met de nieuwe Porsche 911 Cup in de acht Supercup-races op Europese Formule 1-weekenden. Het 520 pk sterke model maakt ook zijn opwachting in de Carrera Cups van Duitsland, Noord-Amerika en Azië-Pacific. Begin maart vindt een gezamenlijke roll-out plaats van 50 nieuwe Supercup- en Carrera Cup-wagens op het F1-circuit van Barcelona. Ook de Carrera World Cup wordt in 2026 daar georganiseerd, met naar verwachting 100 deelnemers.
Flynt Schuring, Porsche Junior 2026
Talentenprogramma: Flynt Schuring en Marcus Amand nieuwe Porsche Juniors
Flynt Schuring en Marcus Amand zijn geselecteerd als Porsche Juniors voor 2026. De twee 19-jarigen uit Nederland en Finland wonnen hun plek via een shoot-out met twaalf jonge talenten. Ze rijden in 2026 de volledige Porsche Mobil 1 Supercup én een nationale Carrera Cup. Beiden ontvangen tot €120.000 aan ondersteuning, plus uitgebreide training op het gebied van voertuigtechniek, afstelling, fitness, voeding, media, marketing en carrièreplanning.
Porsche Cup: Loek Hartog wint prestigieuze trofee en €150.000
De Nederlander Loek Hartog ontving op 29 november de traditionele Porsche Cup. De 23-jarige versloeg 497 coureurs uit 53 landen en werd de 56ste winnaar. Zijn resultaten in 2025 omvatten onder meer klassezeges in de GT World Challenge Europe en de Intercontinental GT Challenge, plus een podium op de 24 Uur van de Nürburgring. Hartog ontvangt €150.000. In totaal keert Porsche Motorsport ruim €280.000 prijzengeld uit aan de beste privé-rijders.
Loek Hartog won de prestigieuze Porsche Cup-trofee en ontving €150.000 omdat hij in 2025 497 coureurs uit 53 landen versloeg, hij werd de 56ste Porsche Cup-winnaar.
Porsche 911 GT3 R model 2026
Dr. Oliver Blume, Chairman of the Executive Board Porsche AG
Florian Modlinger, Director Factory Motorsport Formula E
Porsche 963, IMSA WeatherTech SportsCar Championship
Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport
Porsche 963, IMSA WeatherTech SportsCar Championship
Dr. Michael Steiner, Deputy Chairman and Member of the Executive Board
Porsche 99X Electric
Dr. Wolfgang Porsche, Chairman of the Supervisory Board Porsche AG
Porsche Mobil 1 Supercup
Marcus Amand, Porsche Junior 2026
Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport
Alejandro Sanchez Belloso, Porsche Esports-kampioen
Laurin Heinrich
Marcus Amand, Porsche Junior 2026
Thomas Laudenbach, 'Mister 24 hours Nick Tandy en gastvrouw Lisa Ramuschkat tijdens de prijsuitreiking (l-r)
Ayhancan Güven, DTM kampioen 2025
Flynt Schuring, Porsche Junior 2026
Porsche Esports Performance Center Cologne
Porsche 911 Cup 2026

Bron foto's: Porsche Newsroom
Het seizoen 2023 van de Porsche Supercup werd in september afgesloten op het circuit van Monza. RaceXpress reporter Peter Vader nam plaats op de tribune aan het einde van het rechte stuk. Met mooi zicht op de eerste chicane is het genieten van het geluid van de Porsches. Kijk en vooral luister even mee naar deze video, aangeboden door RaceXpress:

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




