Diogo Moreira wint Moto2 en wordt de eerste Braziliaanse motorwereldkampioen in de geschiedenis
Uitgegeven door Fedor Eskes • 17 november 2025 20:47
In de laatste GP van het jaar, verreden in Valencia, pakte Izan Guevara de Moto2-zege en behaalde Adrián Fernández zijn eerste overwinning in Moto3. Alle races waren aanzienlijk sneller dan in 2023, met nieuwe ronde- en raceduurrecords.

Door als elfde te eindigen in de laatste Moto2-race van het jaar, heeft Diogo Moreira (Kalex) de Moto2™-wereldtitel veroverd en is hij de eerste Braziliaanse motorwereldkampioen in de geschiedenis geworden. De Grand Prix van de Comunidad Valenciana 2025 werd gewonnen door Izan Guevara (Boscoscuro), die de finishlijn passeerde voor polesitter Daniel Holgado (Kalex), tweede, en Iván Ortolá (Boscoscuro), derde. Alle rijders in de race gebruikten zachte SC1-compoundbanden voor en de ontwikkelingsband E0126 (supersoft) achter.

Vanaf pole en de hele race aan de leiding won Adrián Fernández (Honda) zijn eerste Moto3-race. Daarachter eindigden Álvaro Carpe (KTM), gestart vanaf de zesde plek, als tweede, en Taiyo Furusato (Honda), die als derde eindigde na een sterke inhaalrace vanaf de negende startplaats. De meeste rijders — waaronder de winnaar en nummer twee — kozen voor medium SC2-compoundbanden op beide assen. Furusato koos voor de zachte SC1 voorband, net als Lunetta, Morelli, Rios, Carraro, Mitani en O'Shea.
• De races waren in beide categorieën aanzienlijk sneller dan die in 2023, die met banden van een andere leverancier werden verreden.
Beide klassen kenden nieuwe snelste raceronden. De Moto2-race was 14 seconden sneller, met een gemiddelde rondeverbetering van meer dan 0,6 seconden. Iván Ortolá (Boscoscuro) zette een nieuwe snelste raceomloop neer in 1'32.773, bijna 0,9 seconden sneller dan Fermín Aldeguer’s 2023-record (1'33.665).
In Moto3 noteerde Álvaro Carpe (KTM) een nieuw raceronderecord van 1'37.715 in ronde 14, ruim 0,7 seconden sneller dan David Alonso’s 2023-record (1'38.438). De totale race was 14,5 seconden sneller dan die van 2023 (eveneens 20 ronden), met een gemiddelde tempoverbetering van 0,7 seconden per ronde.

Giorgio Barbier – Motorcycle Racing Director: Een seizoen vol ontwikkeling en records voor Pirelli
“Ons tweede jaar als exclusieve bandenleverancier voor de Moto2- en Moto3-kampioenschappen eindigde in Valencia. Dit seizoen bracht ons veel voldoening, zowel qua prestaties en resultaten van onze banden — met nieuwe all-time en raceomlooprecords — als door het ontwikkelingswerk dat we hebben verricht, wat duidelijk zijn vruchten heeft afgeworpen."
"Twee ontwikkelingsoplossingen sprongen er dit jaar in het bijzonder uit qua prestaties: de supersoft E0126 en de soft E0125. Deze twee banden, gebaseerd op de standaard SCX- en SC0-compounds maar met een nieuwe structuur, lieten in alle Grands Prix waarin we ze aanboden consequent betere prestaties zien dan de standaardversies. Daarom worden ze, geheel in lijn met onze kernfilosofie, in 2026 opgenomen in het nieuwe assortiment: de supersoft SCX met rode markering en de soft SC0 met witte markering."
"Dit betekent dat ze niet alleen beschikbaar komen in alle wereld- en nationale kampioenschappen waarin Pirelli actief is, maar ook voor amateurcoureurs en motorrijders wereldwijd die van trackdays houden, aangezien onze banden gewoon op de markt verkrijgbaar zijn."
"Ik wil Diogo Moreira feliciteren met het schrijven van zijn naam in de geschiedenis door de eerste Braziliaanse motorwereldkampioen te worden!”




