Formule 1

Helmut Marko: 'Lekke band Verstappen kwam waarschijnlijk van Hamilton-incident'

Uitgegeven door Bas Kaligis • 14 november 2025 06:47

Max Verstappen reed in Brazilië een indrukwekkende race vanaf de pitstraat naar het podium, maar een lekke band gooide roet in het eten. Red Bull-adviseur Helmut Marko onthult nu de oorzaak en wijst naar Lewis Hamilton.

Max Verstappen Red Bull Racing F1

Na uitschakeling in Q1 onderging de RB21 drastische wijzigingen. Red Bull paste de setup aan en installeerde een gloednieuwe Honda-motor, wat een start vanaf de pitstraat betekende. Verstappen vocht zich knap terug naar de derde plaats, alleen de verdediging van Mercedes-coureur Kimi Antonelli hield hem van P2 af.

Marko legt uit waar het in de kwalificatie misging. "We experimenteerden met twee verschillende ondervloeren in Brazilië, maar in de kwalificatie raakten we buiten het werkbereik waarin de auto harmonieert met de banden. Waarom precies, weten we niet", schrijft de Oostenrijker in zijn column voor Speedweek. Hij noemt het de grootste tekortkoming van de RB21. "De auto heeft zo'n smal werkbereik dat zelfs de kleinste veranderingen enorme impact hebben. Het gaat om verschillen in rijhoogte van een halve millimeter of een paar graden verschil in baantemperatuur."

Voor de race loste Red Bull het probleem op, wat leidde tot Verstappens sterke inhaalrace. Die werd echter verstoord door een lekke band. "We hadden een sluipende lekke band. Daardoor werkte onze strategie met de harde banden niet. We wilden veel langer doorrijden", aldus Marko.

De oorzaak was een stuk koolstofvezel van een incident tussen andere coureurs. "Max kreeg een lekke band door een stuk koolstofvezel van botsende tegenstanders, ofwel van Lance Stroll tegen Gabriel Bortoleto, of Franco Colapinto tegen Lewis Hamilton." Hamilton raakte op het rechte stuk de achterkant van Colapinto, wat hem zijn voorvleugel kostte en vloerschade opleverde die later tot zijn uitvalbeurt leidde.

Marko schat de kans op vijftig procent dat het Hamilton-incident de oorzaak was. "Gelukkig zag een van onze data-engineers dit en waarschuwde ons direct. We hadden geluk met de Virtual Safety Car-fase tijdens de noodzakelijke bandenwissel." Voor Las Vegas, Qatar en Abu Dhabi heeft Red Bull nu meer inzicht. "We weten nu welke ondervloer we moeten gebruiken en welke vleugelinstelling het beste werkt."

Ondanks Verstappens indrukwekkende race was Brazilië mogelijk het moment waarop zijn titelkansen definitief vervlogen. Norris won zowel de Sprint als de race en bouwde zijn voorsprong uit naar 49 punten. Marko erkent: "Als de titelstrijd uiteindelijk verloren gaat, ligt dat in de periode na Imola, toen het een half dozijn races lang heel weinig werkte."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS