Moreira wint de razendsnelle Moto2-race en zet stevige stap richting titel, Quiles triomfeert in Moto3
Uitgegeven door Fedor Eskes • 10 november 2025 10:16
Diogo Moreira (Kalex) won de Moto2-race van de Grand Prix van Portugal 2025 nadat hij vanaf pole position was gestart. Collin Veijer pakte in Portimão zijn eerste podiumplaats in het Moto2-wereldkampioenschap. De Moto2-race was onder ideale omstandigheden op het circuit van Portimão met een temperatuur van 24°C en een luchtvochtigheid van iets boven de 50% meer dan 23 seconden sneller dan die van vorig jaar, en Collin Veijer verbeterde het racerecord met bijna één seconde — mede dankzij de nieuwe zachte achterband van Pirelli. De winnaar van de Moto3-race was Máximo Quiles (KTM).

Met deze overwinning — zijn vierde van het seizoen — verstevigt de Braziliaanse coureur Moreira zijn positie in de strijd om de wereldtitel. Hij heeft nu een voorsprong van 24 punten op zijn naaste rivaal Manuel Gonzalez, met nog slechts één race te gaan en 25 punten te verdienen. Achter Moreira finishten Collin Veijer als tweede en David Alonso als derde, beiden eveneens op Kalex. Alle rijders gebruikten zachte SC1-compoundbanden vooraan en de nieuwe ontwikkelingsband in zachte specificatie E0125 achteraan.

Dankzij de prestaties van de zachte E0125-band was de Moto2-race meer dan 23 seconden sneller dan de race van vorig jaar, die eveneens over 21 ronden ging en onder vrijwel identieke weersomstandigheden werd verreden, maar toen met de standaard zachte SC0.
De gemiddelde rondetijdverbetering bedroeg 1,1 seconde, en de nummer twee Collin Veijer noteerde het nieuwe racerecord met een ronde van 1'41.225, bijna een volle seconde sneller dan het record van Fermín Aldeguer vorig jaar (1'42.221). In totaal reden 18 coureurs minstens één ronde onder het vorige racerecord.

De Moto3-race kwam op naam van Máximo Quiles (KTM). De Moto3-race was 3,8 seconden sneller dan die van vorig jaar, met een gemiddelde rondetijdverbetering van twee tienden van een seconde. De bandenselectie was zeer gevarieerd: de meeste rijders (18 van de 25) kozen voor de zachte SC1 achterband, terwijl de keuze voor de voorband bijna gelijk verdeeld was tussen de zachte SC1 en de medium SC2.
Winnaar Quiles koos voor medium SC2-compoundbanden op beide assen, terwijl de nummer twee, Ángel Piqueras, een nieuw racerecord neerzette met 1'46.881 in ronde 17 — met een medium SC2 voorband en een zachte SC1 achterband. Taiyo Furusato (Honda), met zachte SC1’s voor en achter, maakte het podium compleet.

Giorgio Barbier van Pirelli gaf een reactie over de hogere racesnelheden en vernieuwde ronderecords dankzij de nieuwe zachte achterband voor Moto2™: “De achterband in zachte E0125-specificatie, die dit jaar voor de tiende keer in de Moto2™ werd gebruikt, heeft opnieuw al zijn kwaliteiten bevestigd en was ook in Portugal de unanieme keuze van de rijders — zowel voor de race als voor het hele weekend."
"Dankzij deze band konden de Moto2-rijders al vanaf vrijdag hoge snelheden bereiken, ondanks niet-ideale weers- en baantomstandigheden. Zowel het all-time ronderecord als het nieuwe snelste raceronde werden aanzienlijk verbeterd."
"De E0125-specificatie biedt voordelen voor het hele veld — niet slechts voor enkele rijders — wat blijkt uit het feit dat de race meer dan 23 seconden sneller was dan de editie van 2024 en dat 18 coureurs onder de vorige snelste raceronde reden."
"Aangezien de race vorig jaar onder bijna identieke omstandigheden werd verreden (zelfde afstand, vergelijkbare temperaturen) en toen met de standaard zachte SC0-band, is de vergelijking direct en duidelijk: de nieuwe ontwikkelingsband biedt niet alleen meer grip voor snelle ronden, maar ook constantere prestaties over de hele raceafstand."

"Daardoor kon de totale racetijd aanzienlijk worden verkort. Hoewel de verbeteringen in Moto3 minder uitgesproken zijn — omdat daar dezelfde banden als vorig jaar werden gebruikt — werd ook daar een nieuw racerecord neergezet en werd de totale racetijd met bijna vier seconden verkort ten opzichte van 2024."
"Nu gaan we door naar Valencia voor de laatste Grand Prix van het seizoen, waar beslist zal worden wie de nieuwe Moto2-wereldkampioen wordt.”




