Formule 1

Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald; keert de Formule 1 terug naar de V8-motor?

Uitgegeven door Peter Vader • 18 augustus 2025 14:26

De discussie over de technologische toekomst van de Formule 1 is nog nooit zo heftig geweest. De F1 moet een keuze maken nu er enige twijfel is ontstaan over de vereenvoudigde verbrandingsmotoren met een krachtiger elektrisch onderdeel, overeenkomstig de reglementen van 2026. Deze hadden als doel de complexe MGU-H-ontwerpen te vervangen door eenvoudiger techniek waardoor er een kostenreductie zou plaatsvinden en er aanmerkelijk minder storingen of complicaties zouden optreden. Maar is dit wel de juiste weg?

Mercedes F1 Hybrid-motor - Keert de V8-motor terug in de Formule 1?

Terugkeer van de V8-motor?
De enorme verbetering in het elektrische systeem heeft echter de focus verlegd naar energiebeheer en -terugwinning, wat velen nu bezorgd maakt over de juistheid van het systeem. Met deze ontwikkeling in het achterhoofd, kijkt Formule 1-CEO Stefano Domenicali alweer een stap verder. Hij voorziet een terugkeer naar de V8-motoren. Niet op korte termijn maar omstreeks 2030. Het zou een hybride-motor moeten zijn, die wordt aangedreven door een duurzame brandstof. En het voorziet in de vraag van de fans naar een ‘čchte’ F1-motor die een spectaculair geluid produceert.

Groeiende twijfels
Sommige fabrikanten hebben nu al hun bezorgdheid uitgesproken over de balans tussen verbrandingsmotoren en elektrische aandrijving. Hoewel de huidige regelgeving een verdeling van bijna 50/50 voorschrijft, pleiten sommigen voor een correctie naar 60/40 of zelfs 65/35 ten gunste van de verbrandingsmotor. Zelfs FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft al een terugkeer naar V8-motoren voorgesteld, met een minimale elektrische component. Dit voorstel botst met het officiële duurzaamheidsverhaal, maar laat zien hoe de kosten en technische problemen mogelijk zijn onderschat.

Even afwachten
Stefano Domenicali erkent de complexiteit van de huidige situatie, maar hij wil nu eerst afwachten hoe zich de huidige plannen in de praktijk ontwikkelen. Hij vertrouwt op het aanpassingsvermogen van de technici. Maar hij sluit niet uit dat er omstreeks 2030 een V8-motor achterin de F1-auto’s gemonteerd wordt. “Duurzame brandstof en een V8 lijken mij een uitstekende combinatie. Hybridisatie is de volgende stap voor de toekomst, maar ik wil de aandacht niet afleiden van de volgende generatie motoren. Dat zou een vergissing zijn: het is een onderwerp dat de komende jaren verder ontwikkeld moet worden, maar ik denk dat dit de goede richting is", zei Sefano Domenicali over het F1-motorenonderwerp na afloop van de Belgische Grand Prix.

Het streven is om in de Formule 1 een verbrandingsmotor te hebben, met beperkte hybride ondersteuning , zodat de oorspronkelijke geest van Formule 1 blijft bestaan en er tegelijkertijd wordt voldaan aan de noodzaak van de energietransitie. Twee vliegen in één klap dus: een hoogtoerig jankende motor die bovendien milieuvriendelijk is…

Formule 1 CEO Stefano DomenicaliFormule 1 CEO Stefano Domenicali: “Duurzame brandstof en een V8 lijken mij een uitstekende combinatie. Hybridisatie is de volgende stap voor de toekomst, maar ik wil de aandacht niet afleiden van de volgende generatie motoren. Dat zou een vergissing zijn: het is een onderwerp dat de komende jaren verder ontwikkeld moet worden, maar ik denk dat dit de goede richting is!"



Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS