Formule 1

Stefano Domenicali stelt opnieuw het Sprint-format ter discussie: "Ik denk dat er mogelijkheden zijn om..."

Uitgegeven door Peter Vader • 15 augustus 2025 08:01

Sinds zijn invoering in de Formule 1 is het Sprint-format een aantal keer gewijzigd. Het aantal races is verhoogd van drie naar zes, het aantal dat punten wordt toegekend is verhoogd van drie naar acht en, het allerbelangrijkste, het reglement van het parc fermé is herzien. De reden achter het Sprint-format is dat twee van de belangrijkste momneten in een F1-raceweekend worden verdubbeld: de kwalificatie en de start. Er is echter nog steeds een ‘maar’… Omdat de race op zondag plaatsvindt, aarzelen teams en coureurs om onnodige risico's te nemen, waardoor veel sprintraces uitgroeien tot processies. Formule 1-CEO Stefano Domenicali gelooft dat er nu twee manieren zijn om het Sprint-format te verbeteren.

Stefano Domenicali CEO Formule 1

Stefano Domenicali presenteerde de mogelijke vernieuwingen voor het Sprint-format: "Ik denk dat er mogelijkheden zijn om twee aspecten verder uit te diepen, die we moeten bespreken met zowel de coureurs als de teams. En natuurlijk ook met de FIA."

De mogelijke vernieuwingen
Stefano Domenicali presenteerde de mogelijke vernieuwingen voor het Sprint-format: Ik denk dat er mogelijkheden zijn om twee aspecten verder uit te diepen, die we moeten bespreken met zowel de coureurs als de teams. En natuurlijk ook met de FIA. We zouden ze op meer races kunnen toepassen. En is dit de juiste formule om de mogelijkheid van een omgekeerde startopstelling te creëren, zoals we dat met de Formule 2 en Formule 3 doen? Dit zijn punten ter discussie. Ik denk dat we de kwestie met de teams maar gaan bespreken. Het gevoel van vooruitgang in deze richting groeit beslist, en daarom ben ik er klaar voor om niet alleen meer sprints te presenteren en te bespreken... maar ook of er nieuwe formats en nieuwe ideeën zullen zijn."

Net zoals in de MotoGP?
Het is algemeen bekend dat veel F1-fans de Sprintrace niet echt kunnen appreciëren: “We staan hiervoor open. Omdat ik denk dat het de juiste aanpak is: luisteren naar onze fans, proberen iets te creëren en je geen zorgen maken over fouten. Iedereen die denkt dat hij of zij geen fouten zal maken, doet niets nieuws. Ik denk dat we de Sprint nodig hebben, ongeacht de juiste vorm. Het vertegenwoordigt de toekomst”, aldus Domenicali, die vervolgde: “Zou de Formule 1 het MotoGP-format kunnen volgen en elk raceweekend een sprintrace kunnen organiseren? Ik zeg niet nee, maar ik denk dat we tussen de zes en vierentwintig races vooruitgang moeten boeken en een middenweg vnden.”

Punten, prijzengeld en prestige
Omdat er bij sprintraces een grotere kans op schade of blessures, is er een concessie gedaan wat betreft het budgetplafond. Hierbij is echter geen rekening gehouden met het feit dat een dergelijke blessure kan leiden tot diskwalificatie van een coureur voor de hoofdrace. En dat is iets wat een F1-team beslist niet wil omdat de hoofdwedstrijd een Grand Prix is. Die levert punten en prijzengeld op. En veel prestige. Dus waarom een Sprint-race?

Daar komt nog bij dat vanwege de Sprint-race op zaterdag er slechts één vrije training is. De teams zijn van mening dat ze op veel circuits meerdere vrije trainingen moeten hebben, om tot de juiste set-up van de auto te komen. Dus hoog tijd om het format van een Sprint-weekend nog eens onder de loep te nemen.

Start GP Hongarije 2025



Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS