Steve Knowles vindt 'voetruimte-argument' bij handdoekincident Verstappen wat vergezocht, maar in het extreme geval...
Uitgegeven door Bas Kaligis • 15 augustus 2025 06:20
Steve Knowles, de nieuwe sportief directeur van Red Bull Racing, noemt het argument dat een handdoek in Max Verstappens voetruimte terecht had kunnen komen 'wat vergezocht'. Maar in het extreme geval had het gevaarlijk kunnen zijn. Het team kwam er tijdens de Grand Prix van Hongarije met alleen een waarschuwing vanaf.

Max Verstappen zorgde voor opschudding tijdens de tweede vrije training in Hongarije toen hij een handdoek in zijn RB21 aantrof. De viervoudig wereldkampioen in de koningsklasse van de autosport week uit bij bocht 3, haalde beide handen van het stuur en gooide de doek uit zijn auto. De handdoek bleef op de baan liggen, waarna de FIA direct een onderzoek startte naar een mogelijk onveilige vrijgave.
De Nederlander legde de stewards uit dat het weggooien veiliger was dan terugrijden naar de pits, omdat de handdoek tussen zijn pedalen had kunnen belanden. "Het was gewoon een handdoek waarmee je normaal je gezicht afveegt als je terugkomt. Die zat nog in de auto toen ik naar buiten ging. In plaats van dat hij mogelijk tussen mijn voeten zou vliegen, wat het gevaarlijke deel was, reed ik van de racelijn en werd er op de veiligst mogelijke manier vanaf", aldus Verstappen.
De stewards accepteerden zijn uitleg en gaven Red Bull slechts een waarschuwing. Ze oordeelden dat er verzachtende omstandigheden waren omdat het om een doek ging en niet om een hard voorwerp. In hun verklaring stelden ze dat de handdoek mogelijk in de voetruimte had kunnen belanden en het vermogen van de coureur om de auto volledig te controleren had kunnen belemmeren.
Knowles, die Jonathan Wheatley opvolgde toen deze naar Sauber vertrok, deelde zijn visie op wat in de podcast The Inside Track 'handdoekgate' werd genoemd. Hij erkent dat de uitkomst mild was, vooral omdat losse voorwerpen in de cockpit gevaarlijk kunnen zijn.
"Ik denk dat het waarschijnlijk terecht is dat ze die milde maar toch kleine waarschuwing geven, zodat het een herinnering is voor iedereen dat je voorzichtig moet zijn", zegt Knowles. "De teams hebben de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de cockpits vrij zijn van losse voorwerpen. Het is wat vergezocht om te zeggen dat de handdoek naar de voetruimte had kunnen gaan en misschien het pedaal had kunnen blokkeren. Maar in het extreme geval had het gevaarlijk kunnen zijn."




