Hoe Lawrence Stroll miljarden verdient aan Aston Martin – via Formule 1 en slimme deals
Uitgegeven door Bas Kaligis • 14 augustus 2025 09:17
Toen Lawrence Stroll in 2020 besloot om te investeren in het noodlijdende Aston Martin, werd hij door velen met argusogen bekeken. Een mode-investeerder (Tommy Hilfiger) in de Formule 1 én bij een verlieslatend Brits sportwagenmerk? De scepsis was groot. Maar inmiddels lijkt Stroll de lachende derde: Aston Martin leeft weer, het F1-team draait mee in de subtop, en zijn investering is inmiddels miljarden waard. Hoe hij dat voor elkaar kreeg, is een verhaal van visie, timing en meedogenloze zakelijkheid.
Van modewereld Tommy Hilfiger naar motorsport
Stroll verdiende zijn fortuin met mode-iconen als Tommy Hilfiger en Michael Kors. Zijn passie lag echter altijd bij auto’s en racen. In 2018 kocht hij het noodlijdende Force India F1-team, bracht het terug als Racing Point, en gaf zijn zoon Lance een stoeltje in de auto. Een paar jaar later zag hij een nieuwe kans: Aston Martin. Het merk was iconisch, maar financieel aan de afgrond. In 2020 nam Stroll, samen met een consortium van investeerders, een meerderheidsbelang en begon met het herstructureren van het bedrijf.
Aston Martin en Formule 1: meer dan marketing
De echte meesterzet was het hernoemen van het F1-team naar Aston Martin in 2021. Dit zorgde voor wereldwijde zichtbaarheid en gaf het automerk de uitstraling van sportieve luxe. Met grote namen als Sebastian Vettel en Fernando Alonso in de auto groeide het team uit tot een vaste speler in het middenveld, met af en toe podiumkansen.
Voor Stroll was het F1-team niet zomaar een hobbyproject. Het diende als wereldwijd marketingplatform voor de auto’s, en trok grote sponsoren aan zoals Aramco en Cognizant. Die strategische zichtbaarheid leidde tot een stijging in de wereldwijde verkoopcijfers.
Winstgevendheid via slimme samenwerking
Naast Formule 1 richtte Stroll zich op het herstructureren van het automerk zelf. De samenwerking met Mercedes-Benz werd verdiept. Dankzij gedeelde technologie – van motoren tot infotainmentsystemen – kon Aston Martin sneller en goedkoper nieuwe modellen ontwikkelen. Ook breidde Mercedes zijn belang in Aston Martin uit, wat vertrouwen gaf aan investeerders.
Het merk focuste zich minder op volume en meer op winstgevende modellen zoals de DBX SUV en hypercars als de Valkyrie. Er kwam eindelijk schot in de ontwikkeling van elektrische modellen, met onder meer de Valhalla en een volledig elektrische GT op komst.
De cijfers spreken voor zich
In de eerste jaren na de overname bleven de financiële cijfers negatief, maar vanaf 2024 kwam daar verandering in. De combinatie van kostenbesparingen, een sterkere marktpositie en een groeiende orderportefeuille zorgden voor de eerste winstgevende kwartalen sinds jaren.
De beurswaarde van Aston Martin is sindsdien flink toegenomen. Volgens analisten is Strolls belang in het bedrijf inmiddels meer dan 2 miljard pond waard. Een indrukwekkend rendement op zijn oorspronkelijke investering van ongeveer 200 miljoen pond.
Kritiek op dubbelrol blijft
Toch blijft er ook kritiek. De dubbele rol van Stroll als investeerder én vader van een coureur blijft voer voor discussie. Zeker wanneer Lance Stroll ondermaats presteert, roepen sommigen om een objectievere benadering van het coureursduo. Ook zijn trage reactie op de elektrificatie van de autowereld wordt Stroll door sommigen verweten.
Maar het lijdt weinig twijfel dat hij Aston Martin weer op de kaart heeft gezet – in zowel de autosport als de autowereld zelf.
Samenvatting: Hoe Stroll van Aston Martin een goudmijn maakt:
• Kocht in 2020 een meerderheidsbelang in het merk voor relatief weinig geld
• Verbindt het merk slim aan zijn Formule 1-team voor wereldwijde zichtbaarheid
• Zet in op winstgevende modellen en exclusieve hypercars
• Sluit technologiepartnerschap met Mercedes-Benz
• Winst keert terug, beurswaarde stijgt, en zijn investering levert miljarden op




