Formule 1

Max Verstappen ontdekt geheim achter McLaren-dominantie: "De rotatie die ze hebben is behoorlijk ongelooflijk"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 12 augustus 2025 16:49

Max Verstappen denkt het geheim achter het succes van McLaren te hebben ontrafeld. Volgens de viervoudig wereldkampioen draait het niet om waterinjectie in banden of flexibele vleugels, maar om de "ongelooflijke" middelhoge bochtensnelheid van de MCL39.

Max Verstappen Red Bull Racing F1

McLaren domineert dit seizoen volledig met elf zeges uit veertien races, waarvan zeven met een één-twee-finish. Het team heeft 559 punten verzameld tegenover 260 voor naaste achtervolger Ferrari. Oscar Piastri leidt het kampioenschap met negen punten voorsprong op teamgenoot Lando Norris, die op zijn beurt 88 punten voor ligt op Verstappen.

De sleutel tot McLarens succes vormde de afgelopen achttien maanden het onderwerp van wilde speculaties. Red Bull suggereerde dat het team water in de banden spoot voor betere koeling en prestaties. Ook ontdekte gaten in de remtrommel en het gebruik van warmtecamera's tijdens pitstops wekten argwaan. Verstappen wijst echter naar een heel andere factor.

De Nederlander erkent dat McLaren beter met de banden omgaat, maar benadrukt vooral hun superieure prestaties in bochten met gemiddelde snelheid. "De rotatie die ze hebben op de vooras, zonder de achterkant te verliezen, is behoorlijk ongelooflijk om te zien. Dat is iets wat wij ook moeten proberen te bereiken", verklaarde hij tegenover de media.

Op de Hungaroring, waar McLaren de vierde opeenvolgende één-twee behaalde, toonde de MCL39 zijn gebalanceerde pakket. Ondanks dat Piastri met 0,026 seconde de pole misliep aan Charles Leclerc, had McLaren duidelijk het betere racetempo. Teambaas Andrea Stella bevestigt Verstappens analyse volledig.

"Dat is een makkelijk antwoord omdat het simpelweg uit de GPS-data blijkt. Als je de snelheidsdata vergelijkt met andere teams, toont de data dat McLaren de hoogste snelheid kan genereren in bochten met gemiddelde snelheid", aldus Stella. "We hebben nog steeds zwakke punten. In zeer snelle bochten zoals Copse of Pouhon zijn we niet de snelste. Hetzelfde geldt voor zeer langzame bochten. Maar de meerderheid van de bochten in een kampioenschap bestaat uit medium-speed bochten, en in dat bereik is onze auto, data in de hand, de beste."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS