F1-UPDATE: FIA grijpt in bij aanhoudende 'mini-DRS' controverse voorafgaand aan seizoensstart
Uitgegeven door Bas Kaligis • 6 maart 2025 18:47
De FIA heeft een update uitgebracht voor technische richtlijn TD034 waarbij teams verplicht worden behuizingen te leveren voor naar achteren gerichte camera's om de flexibiliteit van de achtervleugels te monitoren. Deze interventie komt voorafgaand aan strengere tests voor flexibele vleugels die vanaf het begin van het seizoen worden ingevoerd.

Het gaat om dezelfde technische richtlijn die vorig jaar tijdens de Grand Prix van België werd geïmplementeerd, maar dit jaar zullen de camera's zich richten op de achtervleugels in plaats van de voorvleugels. Vanaf de seizoensstart in Australië volgende week zal de FIA strenger optreden tegen teams die flexibele achtervleugels gebruiken met strengere buigingstests voor de beam wing.
De FIA heeft aangegeven dat ze na uitgebreide analyse vastbesloten zijn om een einde te maken aan de controverses rond flexibele carrosseriedelen. "Na verdere analyse uitgevoerd door de FIA Single Seater Department na afloop van het seizoen 2024, zijn we vastbesloten om ervoor te zorgen dat carrosserieflexibiliteit niet langer een twistpunt is voor het seizoen 2025”, aldus de autosportfederatie. Ze voegden toe dat ze "de reikwijdte van de achtervleugeltests vanaf het begin van het seizoen 2025" zullen uitbreiden.
Ondanks deze maatregelen beweerde Red Bull technisch directeur Pierre Wache op de laatste dag van de wintertests dat sommige teams - met name Ferrari en McLaren - nog steeds flexitrucs gebruiken. "Het gaat nog steeds door. Ik denk dat Ferrari en McLaren nog steeds bezig zijn met de mini-DRS-trucs”, zei Wache. Hij was niet de enige die dit opmerkte, want een niet bij naam genoemde teambaas vertelde aan The Race: "Als we naar de video's kijken, lijken sommige achtervleugels behoorlijk flexibel te zijn."
De FIA heeft TD034 bijgewerkt om verplichte camera's en visuele markeringen te plaatsen om de achtervleugels te monitoren. "Er is een technische richtlijn (TD) uitgegaan waarin wordt gevraagd behuizingen te leveren voor FIA-camera's om achtervleugels te bekijken. Niets meer.”




