Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

FIA WEC Imola - Nyck de Vries wint 6 Hours of Imola met Nr7-Toyota samen met Kobayashi en Conway; P6 voor Robin Frijns!

Uitgegeven door Peter Vader • 22 april 2024 09:01

Nyck de Vries stond na afloop als winnaar van de 6 Hours of Imola op het podium! Eindelijk weer succes voor de getalenteerde man uit Sneek, na een mislukt Formule 1 avontuur en een moeizame start dit jaar in het Formula E-kampioenschap waarin hij in 2021 nog wereldkampioen werd. Toyota keerde maakte een geweldige comeback in het FIA WEC-kampioenschap, waarin zij jarenlang domineerde, maar sinds vorig jaar regelmagtig verslagen wordt door Ferrari (24 uur van Le Mans 2023) en Porsche (24 uur Daytona 2024) en ook BMW, Lamborghini en Peugeot staan te dringen om de Toyota's voorbij te steken. Na een dramatisch verlopen 6 Hours of Imola pakten de Japanners echter de overwinning, na een ongelooflijke teamprestatie in de tweede ronde van het FIA World Endurance Championship (WEC) van 2024.

FIA WEC 6 Hours of Imola Foto 1 winnaars op podium

Mike Conway, Kamui Kobayashi en Nyck de Vries behaalden een spannende overwinning in de #7 GR010 HYBRID onder nogal veranderende omstandigheden dankzij foutloos rijgedrag en intelligente strategie op een dag vol wendingen in het 19-koppige Hypercar-veld. Het was Toyota Gazoo Racing’s eerste overwinning van het seizoen en het dichtte het gat met Porsche tot slechts negen punten in het constructeurswereldkampioenschap op weg naar de derde ronde op Spa-Francorchamps in België op 11 mei. De #7-crew staat nu tweede in het rijdersklassement, 16 punten achter de leiders.

Nadat hij vanaf P6 was gestart, toonde Mike Conway zijn vechtlust in de eerste ronden toen hij op weg was naar de vijfde plaats. Maar op het smalle circuit van Imola was inhalen erg lastig, iets wat Sébastien ook ontdekte rijdend op de achtste plaats.

Het team gebruikte slimme strategie en tempo rond hun perfect uitgevoerde pitstops om posities te winnen. Mike Conway klom naar de top drie voordat hij de #7 aan Nyck de Vries overhandigde bij de eerste rijderswisseling, rond de twee uur. Sébastien was ook in beweging en Ryo nam de #8 over op de vijfde plaats.

Nyck de Vries oefende grote druk uit op het leidende Ferrari-duo voordat de regen en verschillende strategieën in het vierde uur de race wijd open gooiden. Nyck de Vries deed een opportunistische zet bij het pakken van de tweede plaats onmiddellijk na een ‘full course yellow’ situatie en even later nam hij zelfs de leiding toen de #51 Ferrari een pitstop maakte, net voor de safety car.

FIA WEC 6 Hours of Imola Foto 2 Toyota Nr7 actie

Tijdens de safety car-periode nam de regen toe, vooral in de laatste sector. Toen de groene vlaggen zwaaiden, worstelden de GR010 Hybrid’s om grip op de natte baan te houden en gingen ze meteen op zoek naar natweer banden. Het bleek een meesterlijke zet en beide auto's reden al snel aanzienlijk sneller dan hun Hypercar-rivalen.

Nadat de meeste Hypercars ook een pitstop hadden gemaakt voor natweer banden, kwam Kamui Kobayashi uit op een voorsprong van meer dan 20 seconden terecht en Brendon Hartley bereikte pakte op dat moment de derde plaats toen de race de laatste 90 minuten inging.

Met nog een uur te gaan maakten beide auto's hun voorlaatste pitstops en schakelden ze terug op profielloze Michelin-banden. Andere rivalen kwamen ook in de pits en Kamui Kobayashi keerde terug aan de leiding voor een paar Porsches, terwijl Brendon Hartley tijdens zijn laatste ronden twee keer een grindbak indook omdat de banden moeite hadden om op temperatuur te komen op de vochtige baan.

Eindelijk op warme banden reed Brendon Hartley een reeks snelle ronden om daarmee op te klimmen naar de vierde plaats en sloot hij de wedstrijd af op de derde plaats # 5. Maar met minder brandstof aan boord dan hun rivalen moesten beide GR010 Hybrid’s de laatste 30 minuten heel efficiënt rijden, wat een spannende slotfase van de wedstrijd opleverde en de overwinning ternauwernood werd opgeëist.

Kamui Kobayashi vocht dapper om de leiding vast te houden onder intense druk om voor het tweede opeenvolgende seizoen in Italië te winnen, met 7,081 seconden voorsprong op de #6 Porsche. Brendon Hartley en de #8-crew moesten genoegen nemen met de vijfde plaats nadat ze in de laatste ronde nog waren ingehaald door de #50-Ferrari.

FIA WEC 6 Hours of Imola Foto 3 Toyota Nr7 finishvlag

In totaal woonden 73.600 toeschouwers de tweede ronde van het WEC bij toen het FIA WEC Wereldkampioenschap zijn debuut maakte op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari en dit jaar de eerste race op Europese bodem markeerde.

De winnaars van de eerste seizoenswedstrijd Estre, Andre Lotterer en Laurens Vanthoor (Porsche) behouden hun voorsprong in de tussenstand van het kampioenschap na opnieuw een sterke prestatie door de tweede plaats te veroveren. Het podium werd gecompleteerd door Porsche Penske-teamgenoten Matt Campbell, Frederic Makowiekci en Michael Christensen, die er een dubbel podium voor de Duitse fabrikant van maakten.

Ferrari AF Corse lag goed op koers om de race van zondag te winnen voor zijn thuispubliek, maar een beslissing over de bandenstrategie toen er tijdens het vierde uur van de race regen viel, leidde er uiteindelijk toe dat de #50 en de #51 Ferrari 499P Hypercars naar beneden zakten in het klassement. Nicklas Nielsen, Miguel Molina en Antonio Fuoco klommen terug in het klassement en eindigden als vierde, Fuoco passeerde Hartley toen hij met de Toyota, die hij deelde met Sebastien Buemi en Rio Hirakawa, in de laatste ronde tijd verloor een uitstap buiten de baan maakte in de Tamburello chicane.

FIA WEC 6 Hours of Imola Foto 4 startveld 1e chicane

BMW M Team WRT scoorde zijn beste WEC-finish tot nu toe nadat Rene Rast, Robin Frijns en Sheldon van der Linde op de zesde plaats voorbij de zwart-wit geblokte vlag kwamen, terwijl deze rijderscombinatie werd gehinderd door een late drive-through-penalty na een pitovertreding. AF Corse Ferrari's #51 Hypercar eindigde de race als zevende, één plek voor de #83 AF Corse Ferrari die eerder in de race tijd verloor vanwege een straf als gevolg van te hard rijden onder een FCY.

De nieuwe Peugeot 9X8, bestuurd door Nico Mueller, Mikkel Jensen en Jean-Eric Vergne, eindigde als negende in het algemeen klassement en pakte ook al kostbare punten tijdens de eerste race van het team. In Imola was de Peugeot voor het eerst voorzien van een achtervleugel. Cadillac's Racing Earl Bamber en Alex Lynn completeerden de top tien in de Cadillac V-Series.R.

Over slechts drie weken wordt het WEC in België hervat voor de TotalEnergies 6 Hours of Spa-Francorchamps (9-11 mei).

Uitslag 6 Hours of Imola:

1e	#7 TOYOTA GAZOO Racing (Conway/Kobayashi/Nyck de Vries) 	 
205 laps
2e #6 Porsche Penske (Estre/Lotterer/Vanthoor)
+7.081secs
3e #5 Porsche Penske (Campbell/Christensen/Makowiecki)
+25.626secs
4e #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Molina/Nielsen)
+31.469secs
5e #8 TOYOTA GAZOO Racing
+33.777secs
6e #20 BMW M Team WRT (Van der Linde/Rast/Robin Frijns) +1 lap


FIA WEC 6 Hours of Imola Foto 5 crash na start

FIA WEC 6 Hours of Imola Foto 6 vergezicht circuit Imola

FIA WEC 6 Hours of Imola Foto 7

FIA_WEC_Imola_Porsche_P2_en_P3_Porsche

FIA WEC 6 Hours of Imola Foto 8 Toyota Nr7 actie

FIA_WEC_Imola_BMW_onderweg_op_Circuit_Imola Foto 9

zo_FIA_WEC_Imola startfoto Foto 10

FIA WEC 6 Hours of Imola Foto 11

FIA WEC 6 Hours of Imola Foto 12 logo Circuit Imola

Foto's: FIA WEC, BMW M Motorsport, Porsche Newsroom, Toyota Gazoo Racing Global



FIA_WEC_6_Hours_of_Imola_event_poster

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS