Karting • GK4 Kartseries

Strijd en fair play in GK4 Emsbüren

Uitgegeven door Johan Vis • 13 april 2012 01:26

Ook bij de tweede ronde van de GK4 Kart Series was de animo van de rijders weer groot. Deze keer waren de karters in de verschillende klassen afgereisd naar Emsbüren, Duitsland om met elkaar de strijd aan te gaan en elke centimeter van het asfalt te gebruiken voor spannende duels. En die spannende races kreeg het publiek ook te zien. De organisatie van de GK4 brengt kartsport zoals het bedoeld is en zorgt voor een geweldig platvorm, waarin rijders en teams vooral met veel FUN kunnen racen en in grote startvelden. “Het was in Emsburen weer een ouderwets familie kartweekend. Ontzettend druk en berengezellig. De 80 GK4 deelnemers en 20 BEKC endurance teams zorgden samen voor een geweldige sfeer, zoals je op dit moment alleen bij de GK4 treft”, klonk het vanuit de organisatie. “Zoals een dealer het uitdrukte: "Deze sfeer is zoals deze jaren geleden was in de zomeravondcompetitie op woensdagen in Amsterdam." Dat is ook de sfeer die wij als organisatie zoeken, willen terugbrengen in het karten.

GK4 Kart Series; Start Cadetten


Honda Cadet
De jongens en meiden van de Cadetten zijn de coureurs van de toekomst, en dat lieten ze zien ook in Emsbüren. Zo pakte Shirley Schomaker pole en de eerste overwinning in race één gevolgd door Stefano van Es en Luciano Kensenhuis, die met elkaar mooie gevechten aangingen.

Race twee en drie waren een prooi voor Van Es, die daarbij Schomaker twee keer achter zich hield. Maar wederom liet de snelle jongedame zien dat ze veel talent heeft.

Cadetten Honda 160

De eindstand na drie spannende races in Emsbüren was, 1. Stefano van Es, 2. Shirley Schomaker, 3. Dustin Timmermans, 4. Keziah Manguette en de top 5 werd compleet gemaakt door Kevin van den Bosch.

Start RK1 Junior

RK1 Junior
De RK1 Junior race één was spectaculair. Na een aantal spannende gevechten aan de kop van het veld, was Jan Stuut de eerste die over de finish kwam. Daarachter had Stuut afgerekend met Michael den Herder en Christopher van den Merckt.

Race twee was wederom een finish zoals in race één, Jan Stuut was de snelste voor Den Herder en Van den Merckt. Daarachter vonden veel gevechten plaats waar elke centimeter van het circuit werd gebruikt om te verdedigen of aan te vallen.

RK1 Junior

De man van race drie zal Ricardo van Eijbergen zijn, hij pakte na wat mindere resultaten in de eerste twee races een mooie derde plek. Terwijl Den Herder eindelijk eens afrekende met zijn concurrent Jan Stuut.

Start RK1 Senior

RK1 Senior en B&S Junior/senior
Spanning, zo kun je alle races noemen in de RK1 Senior en B&S Junior/senior klasse. Daarbij waren de gevechten bij de RK1 Senior op hoog niveau tussen Mitch Verheyden en Mike Bartels. Dat resulteerde in een overwinning voor Mitch Verheyden nadat Mike Bartels door een uitstekende uitremactie naar de tweede plaats werd verdrongen. Op de derde plek was het Girlpower met Mara Wustmans.

Race twee was wederom spannend, nadat Bartels de kop pakte van Verheyden reed deze met de Belg in zijn rug naar de finish, waardoor het gelijk stond met de overwinningen tussen beide jongens.
Race drie maakte daarom uit wie een overwinning mee zou pakken, Verheyden of Bartels? Maar er waren nog meer kapers op de kust. Ook Wustmans zat er weer bij van voren. Uiteindelijk greep Bartels na een spectaculaire race zijn tweede overwinning van de dag.

In de B&S klasse waren alle races voor de snelle Lorenzo Stolk. Daarachter pakte Joost Elshuis tweemaal de tweede plaats en in race drie de derde plaats. Nathan Gyselinck reed vlak achter Joost Elshuis, en noteerde twee derde plaatsen en één tweede plaats. De top vier werd afgesloten door Marius Madesta.

Start VT250 Senior
VT250 Senior
Brian Kroon pakte voor race één pole postion en verzilverde die positie met een mooie overwinning, Kroon liet na een mooi duel Sam Dejonghe achter zicht die hierdoor een tweede plaats pakte, Timo Palther finishte op een keurige derde plaats.
Race twee van de VT250 Senior werd gekenmerkt door de regen. Halverwege de race viel er een korte bui op het circuit waarbij de voorste rijders in de problemen kwamen, hierdoor kwamen de echte regenrijders uit het middenveld meer en meer naar voren. Eén van die rijders en de uiteindelijke winnaar was Jeroen van As, die zijn hoofd koel hield in de verraderlijke weeromstandigheden. Daarachter pakte Kroon, die wederom vooraan startte, de tweede plaats. Dimitri Mom was een andere regenrijder die zich als een vis in het water voelde en een mooie derde plaats pakte.

In Race drie werd nadat de baan weer was opgedroogd ook de snelste tijd gereden in de VT250 Senior klasse door Timo Palther, die hierdoor een extra punt pakte. Ook pakte rijder van TKS de derde plaats net zoals in race één. De hoogste trede was wederom voor Kroon, die hiermee een sterk weekend schitterend afsloot. De tweede plaats was voor Dejonghe.

Start VT250 Junior

VT250 Junior
De Belg Jentsen Adriaenssens scoorde een hattrick door alle drie de races op zijn naam te schrijven. Met daarachter Matthijs Vandewalle die zich ontfermde over de tweede plaatsen.

Race één bestond uit veel gevechten en close-racing tussen alle deelnemers in het veld. Daarbij had Vandewalle zijn pole-position niet kunnen verzilveren in een overwinning, maar moest de Nederlander deze laten aan Adriaenssens. De derde plaats was er voor Kyle Tannenbaum.

Door de vele groepjes door het gehele startveld was race twee dan ook één om van te genieten. De vele inhaalacties door iedere rijder was het niet alleen spannend vooraan, maar ook in de achterste gelederen van het veld. Maar het was wederom Jentsen Adriaenssens met achter hem Matthijs Vandewalle en Jorrit Rolvers.

De snelle dame Kimberley van Drunick liet haar talent gelden in race 3 met een derde positie. Daarvoor moest ze wel afrekenen met Jorrit Rolvers, die eerder in race twee nog een derde plaats had gepakt. De hoogste trede was weer voor Adriaenssens met achter hem Dejonghe.

VT250 winnaar

Het volgende raceweekend van de GK4 Kart Series word eind april gehouden op Pottendijk vlakbij Emmen. Daar zullen wederom de rijders uit de verschillende klassen klaar staan om er weer een mooi weekend van te maken.

De organisatie van de GK4 is er voor de kartsport en werkt al vele jaren aan promotie van de kartsport. Dat wordt beantwoord door de rijders, maar ook door de dealers. Zoals een rijder in nood, die spontaan hulp aangeboden kreeg. "Als je ziet dat een nieuwe rijder met een defecte motor meteen wordt geholpen door Piet van Velzen en Rene den Herder, door belangeloos een motor ter beschikking te stellen, dan kun je als organisatie alleen maar blij zijn. Zo zie je her en der ouders, rijders en teams elkaar helpen als er problemen zijn. Dat is sfeerverhogend en collegiaal. Want ook op collegiale wijze kun je de strijd op de baan ook winnen", zegt de GK-4 organisatie, die verder terugblikt op het evenement.

"Op de baan moet het uiteindelijk gebeuren. We hebben een enorme strijd gezien in alle klassen. Van Honda Cadet tot VT250 Senior. In de Cadetjes waren er twee groepen te noteren, de kopgroep van vijf en de achtervolgende groep van 7 rijders. Het is toch geweldig om te zien dat bij ons alle rijdertjes door de verzegelde motoren op korte afstand van elkaar in dezelfde ronde eindigen? Het was pure reclame voor de kartsport."

"In de RK 1 schotelden de koplopers ons een strijd voor die zijn tweede niet kent. Elkaar leven en laten leven was het motto van Michael en Jan. Met Jan die net dat kleine beetje geluk meer had. Een achtervolgende groep van 12 rijders maakte de party compleet. Geweldig! Het verzegelde motoren concept met strenge beperkingen werpt zijn vruchten af."

"Ook in de VT klassen, waar de strijd net zo heftig en fair was. De 21 Junioren maakten er een bijzondere wedstrijd van, wat was het genieten. Bij de Senioren werd er door alle rijders gereden met de nieuwe Alfano toerentalcontrole op motor en koppelingslip. We zeggen het wel vaker, maar het is gewoon zo, alleen bij de GK4 is er in de viertaktracing sprake van gedegen controles. We hebben hier twee jaar op geïnvesteerd en zien daar nu de resultaten van komen. We gaan toe naar dat gelijkwaardig racen waar veel mensen de mond vol van hebben, maar bij ons gebeurt. In de Senior klasse was het grote Belgische Formule 3 autosporttalent Sam Dejonghe die namens onze zuiderburen de degens kruiste met de Nederlandse toppers. Met als gevolg een super strijd tussen de deelnemers. En laten we de motormerken vooral niet vergeten. Oral was met een nieuwe motor terug, een motor die meteen de concurrentie aankon met GM, SA en Vampire. Wat kan racen toch mooi zijn. Sam reed naar twee, top in je eerste race."

"De RK1 Big Bore en B&S klassen doen het goed, er komen meer rijders bij, dat gaat goed komen. En de RK1 Big bore blijkt probleemloos in de GK4, de snelheid zit er ook duidelijk in."

"Als je dan ook nog ziet dat de BEKC enduranceracing hot is met nu 14 deelnemers in de klasse Rotax Max en 6 in de RK1 (met nog meer deelname in de volgende race in Emmen), dan kun je wel nagaan dat ons weekeinde niet kapot kon. Wat was het genieten en daarvoor danken we onze deelnemers", was de enthousiaste reactie uit het GK4 kamp.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS