Karting • GK4 Kartseries

Mooie en spannende seizoensopener GK4

Uitgegeven door Casper Bekking • 11 maart 2012 14:01

De GK4 heeft zich ontwikkeld tot een goede raceserie en dat de rijders erin geloven blijkt wel uit de animo voor de serie. Het eerste weekend van de GK4 werd gehouden op kartcicruit Pottendijk in Emmen. Het leverde mooie slipstream gevechten op. In alle klassen was er strijd en close racing was aan de orde van de dag zoals bijvoorbeeld in de VT250 Senioren, waar een grote kopgroep faire gevechten hield op elke milimeter asfalt. Het was niet alleen genieten voor de rijders, maar ook voor het publiek.


Honda Cadet GK4 160cc
Thom Nelissen legde bij de kleinste deelnemers overtuigend beslag op de pole position. Shirley Schomaker mocht eveneens plaatsnemen op de eerste rij, met daarachter het duo Stefano van Es en Dustin Timmermans. In de eerste race toonde Schomaker haar talent door op overtuigende wijze naar de winst te rijden. Van Es eindigde als tweede, na een spannend gevecht met Timmermans. De top-5 werd vol gemaakt door Sen Roodenberg en Merijn Steen. Polesitter Nelissen viel twee ronden voor de vlag uit.


In de tweede race liet Nelissen echter zijn veerkracht zien door op overtuigende wijze de race op zijn naam te schrijven. Op bijna vijf seconden achterstand finishte Van Es als tweede, na een close finish met Schomaker. Het onderlinge verschil op de streep was slechts 0.031 seconden. Timmermans en Roodenberg eindigden als vierde en vijfde. Ook in de derde race stond er geen maat op Thom Nelissen. De jongeling bouwde wederom een grote voorsprong op en reed sterk naar de zege. Daarachter was een spannende strijd gaande om de tweede plaats, met een drietal coureurs dat als aan een touwtje over het circuit ging. Uiteindelijk finishte Schomakers op de tweede plaats, kort voor Van Es en Timmermans. Op gepaste afstand finishte Roodenberg als vijfde.


RK Junior
Jan Stuut was tijdens de kwalificatietraining de snelste man op de baan en mocht daardoor plaatsnemen op de pole position. Michael den Herder realiseerde de tweede tijd, gevolgd door Youri Bast en Nande Vrielink. Ook in de eerste race stond er geen maat op Stuut, die het gehele veld op bijna twintig seconden reed. Nick Jansen werkte zich vanaf de zevende startpositie sterk op naar de tweede plaats, gevolgd door de als vijfde vertrokken Belg Christopher van den Merckt. Youri Bast en de als negende vertrokken Dion Gorter maakten de top-5 vol.


Ook in de tweede race domineerde Stuut vanaf het eerste moment, al was de marge ditmaal ‘slechts’ twaalf seconden. Youri Bast werd als tweede afgevlagd. Nick Jansen finishte als derde na een spannend duel met de sterk opgekomen Vera Hissink. Het onderlinge verschil bedroeg uiteindelijk acht honderdsten. Kort daar achter eindigde Den Herder op de vijfde stek. In de derde en laatste race kwam de concurrentie opnieuw dichter in de buurt bij Stuut, maar desondanks greep hij overtuigend de zege. Vijf seconden later finishte Van den Merckt, met Hissink en Den Herder in zijn kielzog. Jeffrey Roeffen behaalde zijn beste resultaat van het weekend door als vijfde te eindigen.

VT 250 Junior
Jentsen Adriaenssens noteerde de beste kwalificatietijd, ten koste van Wouter Verhoeven. De tweede startrij werd ingenomen door Bart Navis en Darragh Adriaenssens. De polesitter was ook in de eerste race de sterkste en greep de zege. Wouter Verhoeven finishte op drie seconden als tweede, gevolgd door Bart Navis die Angelina Weber nipt achter zich hield. De vijfde plaats ging naar de als negende gestartte Max de Bruijn.


De tweede race leverde een spannende strijd om de zege op. Uiteindelijk kwam Jentsen Adriaenssens opnieuw als eerste over de streep, op een tiende gevolgd door Verhoeven. Darragh Adriaenssens klom op naar de laatste podiumplaats en hield Weber en De Bruijn achter zich. De derde race was zo mogelijk nog spannender. Wederom streden Jentsen Adriaenssens en Wouter Verhoeven om elke centimeter en de zege. Ditmaal greep Verhoeven de zege, met een marge van slechts 0.027 seconden ten opzichte van Jentsen Adriaenssens. Op ruime achterstand klom Matthijs Vandewalle op naar de derde stek, gevolgd door Kerenzo Stevens en Kimberley Van Drunick.

In de Swissauto250 Cup ging de winst naar Jentsen Adriaenssens, ten koste van Wouter Verhoeven en Angelina Weber. De GK4 - GM VT250 Cup 2012 klasse Junior werd gewonnen door Angie Martens, ten koste van Jaron Meijer.


VT250 Senior
TKS-coureur Timo Pahler realiseerde in een superspannende kwalificatiesessie de snelste tijd. De top zat uitermate dicht bij elkaar: de eerste vijf rijders eindigden binnen een tiende. Pim Speelman, uitkomend op de felgekleurde Lewis Hamilton-kart, mocht eveneens op de eerste rij plaatsnemen, met daarachter Berend Dumas en Dimitri Mom. Na twintig minuten racen kwam de als vierde vertrokken Mom als overwinnaar uit de strijd. De als zestiende begonnen Jeroen van As liet zijn snelheid zien door zich op te werken naar de tweede plaats, op een seconde van de winnaar. Kort daarachter eindigde Dumas als derde, ten koste van de als achtste gestarte Thijs van den Heuvel en Pim Speelman.


Ook de tweede race was erg spannend met de top-3 binnen een seconde. De rijders maakten er een mooi duel van, met uiteindelijk Speelman als overwinnaar. Op minder dan drie tienden kwam Van den Heuvel als tweede over de streep, kort gevolgd door de als zesde vertrokken Onno Tunsch. Marcel Kleefstra klom vanaf P8 op naar de vierde stek, ten koste van Dumas. Ook de derde race was weer een waar spektakel. Na een hevige strijd greep de als zevende vertrokken Serge de Haan als een duveltje uit een doosje de winst. Dimitri Mom kwam op een ruime tiende als tweede over de streep, Thijs van den Heuvel completeerde de podiumplaatsen. Tunsch en Kleefstra werden vierde en vijfde.

Dimitri Mom zegevierde in de GK4 Swissauto250 cup 2012 klasse Senior, ten koste van Thijs van den Heuvel en Pim Speelman. In de GM VT250 Cup ging de winst naar Onno Tunsch voor Marcel Kleefstra en Jeroen van As.


RK1 Senior + B&S jun - sen
De eerste race leverde een overtuigende zege op voor Mitch Verheyden, die Alex Plender acht seconden achter zich hield. Mike Bartels finishte als derde. Bij de Briggs Junior ging de winst naar Lorenzo Stolk. Na een spannend duel bleef hij Nathan Hilaert enkele tienden voor. Nathan Gyselinck werd derde, voor Joost Elshuis en Marius Madesta. De tweede race leverde exact eenzelfde uitslag op van de eerste race, met Verheyden voor Plender en Bartels bij de RK1 Senioren. Stolk, Hilaert en Gyselinck legden bij de Briggs Junior beslag op de eerste drie posities, gevolgd door Elshuis en Madesta.


In de derde race ging de winst bij de Senioren RK1 wederom naar Verheyden, met zo’n vijf seconden voorsprong op Alex Plender. Mike Bartels legde opnieuw beslag op de derde positie. Bij de Junioren B&S een belangrijke verandering: ditmaal greep Nathan Hilaert de winst. Het verschil met Lorenzo Stolk was op de streep slechts 0.007 seconden! Gyselinck finishte opnieuw als derde, gevolgd door Elshuis en Madesta.

BEKC
Bij de Senioren trainde FM Racing Boys de pole position, twee tienden voor het Nederlandse Van Goeden Huizen Motorsport. Sloebs eindigde als derde en kreeg tijdens de start van de race DV Racing Boys naast zich. Sigmind Racing was de sterkste in de RK1 BEKC, ten koste van VSR 1, VSR 2 en Fencer/OW Karting. Timoy van den Hooven was de snelste deelnemer in de RK1 Junior, Ashley Raven deed dat in de VT250 Senior.


De race over honderd minuten werd gedomineerd door de Belgische polesitter. Het sterke team legde 134 ronden af en bouwde een ronde voorsprong op. Sloebs eindigde op de tweede positie, ten koste van het sterk naar voren gekomen Berghmans Racing. VD Racing 1 finishte op de vierde positie, het eerste Nederlandse team was Van Goeden Huizen Motorsport op de vijfde stek. In de RK1 BEKC ging de winst na een sterke race naar Sigmind Racing, voor Fencer/OW Karting en KWM/De Uithof Karting.


De kop is eraf. De eerste race bood een waar spektakel en de organisatie kan terug kijken op een geweldig evenement met spannende en faire races. Ook de technische controle wordt als erg positief ervaren. Immers eerlijk racen duurt het langst. Ook de sfeer in de paddock is zeer goed te noemen. Je merkt duidelijk dat de GK4 er is voor de rijders. Kortom een geslaagde premiere van 2012. Het gaat een mooi seizoen worden.

Ben de Feyter, organisator van het BEKC, blikte tevreden terug: “Er stonden veel nieuwe teams aan de start, de sfeer was goed en de nieuwe compound band is positief ontvangen. De competitie was sterk maar de races verliepen erg sportief. We werken naar conformiteit waardoor close racing kan ontstaan, en dat van de miniklasse tot de VT250. Om de toerentallen te controleren werken we met Alspy-systeem van Alfano. Het resultaat is erg bemoedigend en op deze manier streven we naar eerlijke kartsport.”

“Een weekend GK4 en BEKC is een mooie combinatie met zowel endurance- als sprintraces. Het is leuk om aan te bieden aan de teams en rijders. Bovendien is het lowbudget en kan voor beide races hetzelfde materiaal gebruikt worden. In de VT250 zie je dat we op de goede weg zitten met een grote kopgroep binnen een zucht van elkaar.”


Ook GK4-organisator Casper Reinders was lovend: "Kijk om je heen en geniet. Geniet van de entourage die onze deelnemers hier neerzetten. Een kleine negentig individuele GK4-rijders en twintig BEKC-teams. Zij zorgen voor het viertaktspektakel dat GK4 heet. In twee jaar uitgegroeid tot het grootste nationale viertaktevenement. De mensen waarderen onze gezamenlijke inzet op eenduidigheid, uniformiteit in motoren, strakke controles en doorontwikkelen. Dat uit zich in grote deelnemersvelden met gelijkgerichte mensen die ook nog iets voor elkaar over hebben. Dat zie je terugkomen in onze (foto)verslagen, waar niet alleen de prestaties worden belicht maar vooral onze hele paddock met wat daar zoal gebeurt. Het heeft navolging, dat weten we, maar brengen we zo de karting niet terug naar waar het hoort, naar de basis? Ik dacht het wel.”

“We stonden werkelijk te trappelen om de weide weer in te kunnen. Als je dan ook nog eens de Honda Cadet-klasse met de verzegelde standaardmotoren ziet groeien naar zestien aanmeldingen, dat doet ons dat goed. Een homogeen veld met kleine kereltjes en meisjes die om iedere meter strijd leveren. Werken vanuit die basis, waar ouders nog met een picknickmand rondlopen. Wat wil je nog meer? De absolute top in alle klassen. En daar gaan we naar toe. RK1, B&S, RK1 BB, dat zijn goed bezette klassen. De VT250 Junior en Senior waren met een totaalveld van 35 deelnemers aanwezig, wat er in Emsburen al weer ongeveer 47 zullen zijn.”


“We hebben geïnvesteerd in de VT250 Senior klasse en hebben op verzoek van rijders en teams de controles op de toerentallen geïntensiveerd via een nieuw Alfano=systeem dat door alle rijders gebruikt wordt. Er is geen ruimte meer voor tuning, het pakket maatregelen is nu compleet. Dit onderscheidt ons van de concurrentie: denken en handelen in het belang van de deelnemers.
Onderscheidend zullen we blijven, geloof me. Er komt nog meer aan.”

“Men heeft kunnen zien dat ook de fabrikanten niet stil zijn blijven zitten. We hebben twee mooie contracten binnengehaald, voor de Open Swissauto250 cup en de GM VT250 Cup. Twee grensoverschrijdende cups. Zoals je weet denken we allang niet meer in termen van enge landsgrenzen. We zijn karters, uit Nederland, Duitsland, België, noem maar op. We kijken zogezegd over de grenzen. De waardering van de fabrikanten wordt hierdoor meteen weerspiegeld in de twee mooiste extra cups in de GK4. Naast de titel in de GK4 Multi Brand Competition kun je afzonderlijk in je eigen motormerk scoren. Je bent dus op verschillende fronten actief in een en dezelfde wedstrijd. Niet zo moeilijk te raden dat we al weer reikhalzend uitzien naar de tweede GK4 op 31 maart en 01 april in Emsburen!”


GK4 heeft een flink aantal partners voor assistentie, informatie en materialen:
België
DFK Kart & Racing Shop
RVF Kartmart
Euro-kart Poperinge
Van Dun Racing

Nederland
TKS
Stegmoto
Peter Evers Kartshop
St. KWM Racing
Kart-parts
Alnone
K en K Karts
Pitparts.nl

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS