Autosport NL • Formule Renault 2.0

Vruchtbare test Van Amersfoort Racing in Valencia

Uitgegeven door Bas Kaligis • 21 december 2007 09:05 • Print artikel

VALENCIA – Van Amersfoort Racing heeft met Stef Dusseldorp en Luuk Glansdorp getest op het circuit van Valencia. Het team uit Huizen reisde voor de laatste test van 2007 afgelopen week speciaal naar Spanje af om te ontsnappen aan de winterse weersomstandigheden in Nederland, maar eenmaal aangekomen op het circuit kwam de regen met bakken uit de hemel vallen. De twee 18-jarige talenten vochten niet alleen tegen deze onaangename elementen, maar moesten zich ook meten met de rijders uit de sterk bezette Eurocup Formule Renault 2.0, dat geldt als één van de tussenstations op weg naar de F1. Het werden twee leerzame dagen voor het duo, die met de nodige kilometers in de benen en de opgedane ervaringen weer huiswaarts keerden.

De sessies van woensdag en donderdag werden afgewisseld met de Formule 3, waardoor de Formule Renault 2.0 rijders vier uur per dag in actie kwamen. Op een natte baan maakte Dusseldorp zijn rentree, nadat hij lange tijd uit de running was geweest na zijn harde crash op Hockenheim. In de eerste en tweede sessie van elk een uur eindigde hij in de top vijftien van het 27 koppige deelnemersveld. In de laatste sessie droogde de baan snel op, waardoor hij op slicks zijn weg vervolge. Toen hij zich een nieuw setje banden liet aanmeten, koos hij opnieuw het asfalt. Dusseldorp kwam echter conditioneel nog te kort om daadwerkelijk de piek uit zijn banden te halen. Met een twaalfde tijd sloot hij zijn eerste dag af. Op donderdag lag de baan er opnieuw nat bij. Vooral in de tweede sessie voelde Dusseldorp zich als een vis in het water door de vierde snelste tijd te noteren. In de laatste en afsluitende sessie wilde de inwoner uit Lichtenvoorde nog een keer aanzetten, maar een gebroken aandrijfas zorgde roet in het eten. Zijn sessie zat er voortijdig op.

Met de nodige Formule BMW ervaring begon Glansdorp aan zijn test. Het jonge talent kwam goed uit de startblokken en zat telkens met zijn tijden dicht tegen de top tien van het dagklassement aan te hikken. In de laatste en tevens enige droge sessie van de dag eindigde Glansdorp op een prima tiende plaats. Ook op dag twee pakte Glansdorp de draad goed op. Ondanks zijn geringe ervaring in de regen wist hij steeds meer te wennen aan de Formule Renault 2.0 bolide. Op een natte baan eindigde de voormalig Wereldkampioen karting in de Rotax Max op de zevende plaats.

STEF DUSSELDORP: “Het waren twee leerzame dagen. Door de regen was het circuit enigszins moeilijk te besturen, maar was het fysiek minder zwaar voor me. We probeerden het gat met de Eurocup jongens te dichtten, maar dat was geen makkelijke opdracht. Ook kwam ik conditioneel nog te kort doordat ik bijna drie maanden niets heb kunnen doen. Gelukkig ben ik weer op de weg terug en kijk ik met vertrouwen naar de NEC Formule Renault 2.0 races in 2008.”

LUUK GLANSDORP: “Ik ben blij dat ik voor een Nederlands team heb kunnen rijden. Dit maakt het onderling communiceren veel gemakkelijker. Het was bijna twee jaar geleden dat ik een Formule Renault 2.0 heb gereden. De overstap van de Formule BMW naar de Formule Renault 2.0 was redelijk groot en het vergde een hele andere techniek om met deze wagen hard te kunnen gaan. Jammer dat ik nauwelijks op een droge baan heb kunnen rijden, want op het natte circuit hebben we lang niet alles kunnen uitproberen. De samenwerking met het team is verder prima verlopen. Je kunt wel zien dan Van Amersfoort Racing het opleidingsinstituut voor jong talent bij uitstek is. Ik ben blij dat ik deze kans heb gekregen. Ik hoop binnenkort weer voor het team te gaan testen.”

FRITS VAN AMERSFOORT: “Ondanks de moeilijke baanomstandigheden hebben Stef en Luuk zich redelijk goed door de testdagen heen weten te slaan. Stef kwam met name conditioneel nog te kort om in dit stadium het gat naar de Eurocup jongens te overbruggen. Hij heeft bijna drie maanden niets kunnen doen, maar is duidelijk op de weg terug. Ik verwacht veel van hem in 2008. Luuk was in de Formule Renault 2.0 nog zoekende. Na zijn seizoen in de Formule BMW, waar hij met geringe begeleiding heeft moeten werken, moest hij binnen ons team systematisch te werk gaan. We hebben een heldere impressie van hem kunnen krijgen.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS