Autosport Internationiaal Singleseaters • Formule E

Jaguar gaat door in Formule E tot 2023: Elektrisch racen in de Formula E van groot belang om technologie te ontwikkelen

Uitgegeven door Bas Kaligis • 29 april 2024 09:11

Jaguar TCS Racing blijft voor een langere tijd actief in het ABB FIA Formula E World Championship. Het fabrieksteam bevestigt dat het ook in het GEN4-tijdperk tot 2030 deelneemt aan de elektrische autosportklasse. Voor Jaguar is elektrisch racen in de Formula E van groot belang om technologie te ontwikkelen en expertise te vergaren voor toekomstige, elektrische productiemodellen.

Jaguar


James Barclay, Managing Director JLR Motorsport en Jaguar TCS Racing Team Principal zegt: "Dit is geweldig nieuws voor Jaguar TCS Racing en voor Jaguar. Als team hebben we onlangs onze 100e race in de Formule E gevierd en nu Jaguar vanaf 2025 wordt omgedoopt tot een puur elektrisch merk, kan de timing niet beter zijn. Onze toewijding aan het volgende GEN4-tijdperk van de Formule E is een duidelijk bewijs van het vertrouwen van de JLR Board in de waarde van competitie op het hoogste niveau, ons ethos van 'race to innovate' en, heel belangrijk, hoe dit perfect aansluit bij onze bredere Reimagine bedrijfsstrategie. Ik ben ontzettend trots op wat het team tot nu toe heeft bereikt in wat het summum van elektrisch racen is, en we zijn allemaal erg enthousiast over de toekomst. De FIA Formule E begon tien jaar geleden als een start-up en is uitgegroeid tot een echt wereldkampioenschap dat niet alleen ongelooflijk opwindende en professionele sport van het hoogste kaliber voortbrengt, maar ook baanbrekend werk verricht op het gebied van batterij-elektrische voertuigtechnologieën met nulemissie. Jaguar TCS Racing zal de snelle ontwikkeling van EV-technologie op het circuit blijven stimuleren ten behoeve van onze toekomstige klanten op de weg."

Deelname aan de Formula E is voor Jaguar van groot belang voor de ontwikkeling van toekomstige EV-technologie. Belangrijke voorbeelden hiervan zijn het gebruik van siliciumcarbide en gerecyclede transmissievloeistof door de elektrische Jaguar I-TYPE 6 Formula-E-racer. Siliciumcarbide (Silicon Carbide) is een halfgeleider die sinds 2017 door Jaguar TCS Racing wordt gebruikt. De leverancier hiervan is Wolfspeed, de latere technische partner van het team. Ook heeft Jaguar in samenwerking met Castrol een proces ontwikkeld om gebruikte transmissievloeistof opnieuw te raffineren voor competitiegebruik in de Jaguar I-TYPE 6. Wolfspeed Silicon Carbide en Castrol ON-transmissievloeistof zullen beide worden gebruikt in toekomstige productiemodellen van Jaguar.

De snelle technologische ontwikkelingen in het tijdperk van de GEN1, GEN2 en GEN3 betekent dat Formula E-fans bij de stap naar GEN4 opnieuw een grote sprong voorwaarts in elektrische racetechnologie kunnen verwachten. Terwijl er nog wordt gesleuteld aan het technisch reglement van het GEN4-tijdperk, is al wel bekend dat die Formula E-auto’s een vermogen van 600 kW gaan leveren en tot 700 kW aan remenergie kunnen genereren – een substantieel verschil ten opzichte van de 350 kW en 600 kW bij de huidige GEN3-auto’s.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS