Autosport Internationiaal Singleseaters • Formule E

FOTO'S: En dit is de nieuwe raceauto van Nyck de Vries! De Mercedes-Benz EQ Silver Arrow 01!

Uitgegeven door Peter Vader • 11 september 2019 21:00

De Mercedes-Benz EQ Silver Arrow 01, een racewagen voor een nieuw tijdperk. Begin maart van dit jaar zag de eerste volledig elektrische raceauto van het merk het levenslicht op de International Motor Show in Genève, op dat moment met een speciale "Teaser Livery". Kort daarna, eind maart in Varano, Italië, vond de eerste èchte testrit plaats met de nieuwe auto, gevolgd door vele testritten in de navolgende maanden. Ook in Italië, maar ook in Mallorca. De Gen2-raceauto van Formule E kent een uniek ontwerp in de autosport. Hoewel het chassis een unitair onderdeel is, kunnen de teams hun technische expertise tonen in de ontwikkeling van de aandrijflijn. Zo kunnen de componenten van de aandrijflijn (omvormer, motor, transmissie, delen van de achteras en de software voor het energiebeheer) vrij worden ontwikkeld.

Mercedes FormulaE schuin incl kader


Spannend
Stoffel Vandoorne kent de auto al van de testritten in Varano en Mallorca. "We hebben goede vooruitgang geboekt en alles is soepel verlopen", zei hij. "Het is spannend om na de eerste, functionele tests aan verschillende deelgebieden te gaan werken. Nyck heeft in het verleden ook met de Gen2-auto gereden, dus het zal geen compleet nieuwe ervaring voor hem zijn wanneer hij voor het eerst in zijn racestoel plaatsneemt in zijn nieuwe auto.”

Heel anders
"Maar de Formule E-auto is heel anders dan elk ander voertuig dat ik tot nu toe heb gereden", lichtte Nyck de Vries nog even toe. "Het is een erg grote uitdaging en het concurrentieniveau is extreem hoog. Er zijn veel sterke en prestigieuze rijders in het kampioenschap, de auto's zijn relatief vergelijkbaar, maar er zijn veel meer vrijheden dan in de Formule 2, bijvoorbeeld, wat het allemaal een ongelooflijk spannende raceserie maakt." Voor het racedebuut eind november van de nieuwe Silver Arrow 01 bij de seizoensopener in Ad Diriyah, verwacht het team nog steeds veel werk. "De tijd vliegt en er is nog veel te doen", zei Stoffel. "We hebben nog maar een paar dagen tot de seizoensopener in Saoedi-Arabië, die met grote stappen nadert. Het wordt een grote uitdaging, maar ik kijk er met vertrouwen naar uit."
Mercedes FormulaE voorkant

De toekomst van mobiliteit
Formule E is meer dan opwindende autosport: binnen een zeer korte tijd heeft de elektrische raceserie zich de afgelopen vijf jaar bewezen als een pionier op het gebied van technologische innovaties, duurzaamheid en elektrische mobiliteit. "De Formule E brengt het enthousiasme en de passie voor racen in de stadscentra met zich mee, dit is een uniek concept", aldus Toto Wolff, Mercedes-Benz Motorsport-directeur. "Dus de raceserie is een nieuwe speeltuin voor ons. Maar we kijken uit naar de uitdaging om de prestaties van onze batterij-elektrische aandrijvingen ook in de autosport te demonstreren en het EQ-merk positief te stimuleren."

Met de intrede in de formule E is Mercedes de enige autofabrikant ter wereld, die zowel in de Formule 1 als in de formule E uitkomt. Met deze strategie kan Mercedes de lessen van beide kampioenschappen in praktijk brengen. Op deze manier vertegenwoordigen beide platforms samen een belangrijke technologische drive voor de hele Mercedes-familie en helpen ze de toekomst van de auto vorm te geven. In de Formule E krijgen we de mogelijkheid om een jonge doelgroep met een interesse in de toekomst van mobiliteit, rechtstreeks in de binnensteden van grote steden aan te spreken”, voegde Toto Wolff toe. "Tegelijkertijd is het een fantastisch platform om ervoor te zorgen dat het duurzaamheidsprincipe ook deze doelgroep bereikt. Natuurlijk zijn we in de eerste plaats racers, maar voor mij is dit sterrenbeeld één van de andere, drijvende factoren achter onze betrokkenheid bij de Formule E.”
Mercedes FormulaE zijkant
Technische specificaties Mercedes-Benz EQ Silver Arrow 01:

Dimensions

Overall length: 5160 mm

Overall width: 1770 mm

Height: 1050 mm

Front track: 1553 mm

Rear track: 1505 mm

Ride height: 75 mm (max)

Wheelbase: 3100 mm

Minimum weight (incl. driver): 900 kg (battery: 385 kg)


Performance

Battery (weight): 385 kg

Battery (Capacity): 52 kWh

Battery (charging times): ca. 45 minutes

Power output (practice & qualifying): max 250 kW (340 hp)

Power output (race): max 200 kW (272 hp)

Attack Mode: max 235 kW (319 hp)

FanBoost: max 250 kW (340 hp)

Maximum speed:280 km/h

Acceleration 0-100 km/h: approx. 2.8s

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS