Autosport Internationiaal Singleseaters • Formule E

Formula E seizoen 2018/19: nieuw tijdperk, nieuwe auto's en nieuwe innovaties zoals de Attack Mode

Uitgegeven door Peter Vader • 14 december 2018 08:09 • Print artikel

Het is nog maar een paar maanden geleden dat Jean-Eric Vergne van DS Techeetah gekroond werd als de nieuwe kampioen van de ABB FIA Formula E. Het seizoen 2018/19, dat zaterdag 15 december van start gaat in Saoedi-Arabië, staat nu al voor de deur en belooft het meest opwindende Formula E seizoen te worden tot nu toe. Er is sprake van een flinke doorontwikkeling van de formule met nieuwe auto's, nieuwe stuurprogramma's, nieuwe regels, nieuwe teams en nieuwe innovaties zoals de Attack Mode.

Formula E attack mode

Unieke Attack Mode
Het verhogen van de intensiteit van de on-track actie is gerealiseerd met het in het leven roepen van de Attack Mode, een unieke innovatie in de sport, geïntroduceerd om het schouwspel voor de fans te verbeteren en het onvoorspelbare karakter van elektrische straatraceseries te behouden.

Het is nieuw voor dit seizoen, de coureurs kunnen op elk moment tijdens de race vanaf de tweede ronde toegang krijgen tot de Attack Mode, waardoor ze hun rivalen achterna kunnen zitten of een voorsprong kunnen opbouwen om hun positie te verdedigen. De Attack Mode versterkt tijdelijk de vermogensniveaus van 200 kW (in de standaard racemodus) tot 225 kW, waardoor ze voor een korte periode een voorsprong op hun tegenstanders hebben.

Activeringszone
Aangezien alle 22 coureurs op een gegeven moment tijdens de race de Attack Mode gebruiken, wordt de precieze tijdsperiode en hoeveelheid activeringen voorafgaand aan de race bepaald door het bestuursorgaan van de FIA. Dit betekent dat het aan de teams en coureurs is om de strategie te bepalen. Om de Attack Modus te activeren, moet de bestuurder een speciaal gedefinieerde activeringszone passeren, die buiten de reguliere baan is geplaatst. De coureur moet de Attack Modus op het stuurwiel inschakelen bij het naderen van de activeringszone en door drie sensoren manouvreren om de lus te voltooien en direct extra vermogen te krijgen.

Virtual reality technologie
Om fans te helpen de Attack Modus te volgen, maakt de Formule E-organisatie gebruik van de allernieuwste virtual reality technologie met trackingcamera-tracking, live telemetriegegevens en krachtige graphics om het publiek dichter bij de actie te brengen. Hoewel de rijders op korte termijn tijd verliezen en mogelijk andere posities innemen doordat ze tijdelijk van de feitelijke racebaan afgaan, hebben ze de mogelijkheid om verloren terrein weer op te eisen vanwege hun tijdelijke vermogensvoordeel.

LED-lampjes
Voor de fans worden de verschillende stroommodi aangeduid met fluorescerende LED-lampjes, die zichtbaar zijn in de halo boven het hoofd van de bestuurder. Hierdoor wordt het makkelijker om alle actie te volgen als en wanneer een coureur gebruik maakt van de Attack Mode. Wanneer de LED-lampjes blauw oplichten, bevindt de auto zich in de Attack Modus (225 kW) en verandert deze kleur in magenta dan bevindt de Attack Mode zich in de Fanboost (240 kW tot 250 kW).

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS