Autosport Internationiaal Singleseaters • Formule E

Félix da Costa: "Met de BMW iFE.18 hebben we iets heel spannends gemaakt"

Uitgegeven door Peter Vader • 12 december 2018 15:07

Op 15 december, tijdens de Formule E openingsrace in Ad Diriyah, gaat het BMW i Andretti Motorsport-team van start in zijn eerste seizoen in het ABB FIA Formula E-kampioenschap. BMW fabrieksrijder António Félix da Costa heeft de serie vanaf het eerste seizoen leren kennen. Nu opent hij samen met BMW i Andretti Motorsport een nieuw hoofdstuk. In een interview vertelt hij over de indrukwekkende ontwikkeling van Formule E en de nieuwe uitdagingen met de BMW iFE.18 in seizoen 5.

Antonio Felix Da Costa BMW Motorsport Formule E

António, seizoen 5 van het ABB FIA Formula E Championship markeert je vijfde seizoen in deze serie. Hoe heeft het zich sinds het begin ontwikkeld?

António Félix da Costa: "Vanaf het eerste begin was het indrukwekkend om de groei en de veranderingen binnen de Formule E te zien, vooral gedurende de laatste vier seizoenen. Het begon als iets waar mensen niet echt in geloofden, inclusief mijzelf, en nu is het iets waar elke bestuurder deel van wil uitmaken. Maar niet alleen dat, kijk hoe professioneel het is, hoeveel topfabrikanten er nu deelnemen, hoeveel fans aanwezig zijn en kijk eens naar het niveau van de betrokken sponsors. Het heeft echt de aandacht getrokken van de autosportwereld. Het was een enorme reis voor ons allemaal en het is nu een serie die iedereen serieus neemt. Het is gewoon heel erg groot geworden."

Wat verandert er voor jou persoonlijk met BMW als fabrikant?

Félix da Costa: "BMW-coureur zijn in de Formule E is iets waar ik vanaf het begin naar streefde. Ik hoopte vanaf het eerste seizoen dat BMW op een dag betrokken zou zijn en nu, in het vijfde seizoen, gaan ze dat naar behoren invullen. Het is eigenlijk dat alle stukjes van de puzzel bij elkaar komen. Het is leuk als je een plan hebt en het lukt. Ik kijk erg uit naar dit seizoen, ik hoop dat we samen veel kunnen bereiken."
 
Hoeveel kan het kampioenschap verbeteren met de komst van BMW en andere fabrikanten?

Félix da Costa: "Eén grote factor voor het succes van het kampioenschap was hoeveel fabrikanten er zouden meedoen. BMW is een succesvolle fabrikant over de hele wereld en in de seizoenen vijf en zes worden ze op het goede spoor gezet door andere, grote spelers, zoals Porsche, Mercedes, Audi, Nissan en Jaguar. Voor elke serie is dit niveau van interesse en inzet van marktleiders erg opwindend en het suggereert dat we een sterke toekomst tegemoetgaan."
 
Hoe spannend is het om deel uit te maken van een heel nieuw project zoals met de BMW iFE.18?

Félix da Costa: "Het is echt spannend om deel uit te maken van iets nieuws. Ik ben nog steeds jong en vrij fris, dus het is geweldig om een ​​nieuw project te kunnen ontwikkelen binnen een bedrijf als BMW. Er zijn heel veel topmensen bij betrokken in München. Die zijn erg enthousiast om te zien dat deze nieuwe baby zo snel mogelijk wordt geboren en groeit."

Hoe voelt het om met de BMW iFE.18 te rijden?

Félix da Costa: "De nieuwe auto voelde vanaf dag één geweldig aan. De rijeigenschappen zijn echt goed. Natuurlijk, zoals iedereen op de grid, waren we bezorgd over hoe we tegenover onze concurrenten zouden presteren. Maar we kwamen opdagen bij de Valencia-test en lieten zien dat we een goed presterende en betrouwbare auto hebben. Met de BMW iFE.18 hebben we iets heel spannends gebouwd en ik kan niet wachten om er in seizoen 5 mee te racen."

Hoeveel kan uw werk op de racebaan bijdragen aan de volgende generaties van elektrische productieauto's?

Félix da Costa: "Voor BMW biedt het Formule E-project de mogelijkheid om zichzelf meer uit te dagen. Het raceprogramma biedt hen een proefbank, een laboratorium, voor de ontwikkeling van de elektrische aandrijflijn. We moedigen de ontwikkelaars van straatauto's aan om echt zo agressief mogelijk te duwen en door te gaan met hun ontwikkeltools. Ik denk dat de Formula E BMW al heeft geholpen om de lat voor e-mobiliteit te leggen en ik denk dat dit de komende jaren zal helpen om het nog hoger te krijgen."

Hoeveel plezier zijn elektrische auto's om te rijden?

Félix da Costa: "Elektrische auto's op de weg zijn cool, leuk en opwindend en ik denk dat de formule E een fantastische manier is om dit te demonstreren. In formule E moeten we onze energie beheren om het einde te bereiken, maar dit is extra motivatie voor ons. Ons doel is om het energieverbruik te verminderen en als we nieuwe rijstijlen leren om dit te doen, dan kunnen we dit meenemen in de manier waarop we in het dagelijks leven op de weg rijden."

Terug naar het racen: wat zijn de belangrijkste technische verschillen tussen de BMW iFE.18 en de Gen1-auto?

Félix da Costa: "De generatie twee auto ziet er veel leuker uit, het is een grote stap vooruit met hoe futuristisch en agressief het eruit moet zien. Op technisch vlak hebben we meer kracht en meer bereik, waardoor de auto tijdens de race niet hoeft te worden vervangen. Ook hebben we het rem-by-wire-systeem. Dit is een grote stap vooruit voor ons, want het stelt de softwarekant in staat om al het remmen en het vertragen van de auto te regelen, en bovendien regelt het hoeveel regeneratie teruggaat naar de batterij."

BMW iFE.18 Antonio Felix Da Costa

Kun je alsjeblieft de nieuwe regels met betrekking tot de vermogensmodi toelichten?

Félix da Costa: "Tijdens de races rennen we nu op 200 kW, wat onze kwalificerende kracht van vorig jaar was. In de kwalificatie hebben we nu zelfs 250 kW nu beschikbaar. Dit jaar zullen we ook 'Attack Mode' hebben: je moet iets off-line gaan om het te activeren, en dan heb je een bepaalde hoeveelheid tijd die je met 225 kW kunt rijden. Dit zal ons in staat stellen sneller te gaan, aan te vallen, te verdedigen en mensen aan te moedigen om gedurende de hele race verschillende strategieën uit te voeren.

"Wat zijn de speciale uitdagingen waar jij als coureur en de auto voor staat op de smalle en vaak hobbelige stratencircuits?

Félix da Costa: "Straatraces zijn altijd een grote uitdaging voor coureurs. Traditioneel mogen we maar één of twee per jaar racen, maar bij de Formule E is bijna elke race een stratencircuit, wat een ongelooflijke nieuwe uitdaging is. Ik hield altijd van stratencircuits en zelfs voordat de Formule E grote herinneringen had aan het tweemaal winnen van de Macau F3 Grand Prix en op het podium staan in Monaco. Ik geniet er echt van om naar hobbelige tracks te gaan zonder ruimte te maken voor fouten.

"Wat zijn je verwachtingen voor Ad Diriyah en seizoen 5 in het algemeen?

Félix da Costa: "De test in Valencia ging goed voor ons. Het vullen van de timesheets geeft ons veel vertrouwen, maar we moeten nederig blijven. Onze concurrenten zijn buitengewoon sterk, dus hanteren we een voorzichtige strategie in Ad Diriyah. We weten niet precies wat we van het evenement kunnen verwachten, maar we benaderen het met zoveel mogelijk kracht en motivatie en dan zullen we onze doelen en verwachtingen voor het seizoen vanaf dat moment verder ontwikkelen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS