Autosport Internationiaal Singleseaters • Formule 3 Euroseries

Onder de motorkap van een Formule 3-bolide

Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 11 juni 2009 09:11

Globaal gesteld is een Formule 3-bolide een monocoque van koolstofvezel, verstelbare vleugels voor en achter, een tweeliter-motor en sinds enkele jaren een sequentieel geschakelde zesversnellingsbak. In werkelijkheid valt er echter veel meer over de auto’s en motoren te melden.

De Formule 3 is een zogeheten open klasse-auto, hetgeen betekent dat er chassis' van verschillende fabrikanten mogen worden gebruikt. In het verleden waren er vele, overwegend Britse, constructeurs die een Formule 3-chassis bouwden. Het Italiaanse merk Dallara is inmiddels al vele jaren toonaangevend en levert alle Formule 3-auto’s voor de teams die aan de Tango Masters of Formula 3 meedoen.

De keuze van de motoren is vrij. Het Formule 3-reglement van de wereldwijde autosportfederatie FIA voor de Formule 3-klasse schrijft een maximale cilinderinhoud van twee liter en ten hoogste vier cilinders voor. Tweetaktmotoren zijn niet toegestaan. Momenteel zijn de meest gebruikte motoren die van Mercedes-Benz, ontwikkeld bij de motorsportafdeling van HWA, al heeft Volkswagen, na haar rentree in 2008 in de Formule 3 Euro Series zeker net zoveel potentie om de coureurs aan de winst te helpen.

Het gewicht van een Formule 3-auto is sinds enkele jaren op een minimum van 550 kg vastgesteld, inclusief alle vloeistoffen en inclusief rijder in volledige race-uitrusting. Te allen tijde moet nog drie liter brandstof in de auto aanwezig zijn. Tijdens de Tango of Formula 3 moet met de speciaal voor dit evenement samengestelde brandstof worden gereden, welke wordt geleverd door, hoe kan het ook anders, Tango.

Natuurlijk wordt er ook in de Formule 3 volop aandacht besteed aan veiligheid. Sinds het seizoen 2002 zijn de eisen van de mondiale autosportfederatie FIA voor Formule 3-auto’s verder verscherpt. Zo is elke Formule 3-auto voorzien van twee rolbeugels ter bescherming van de coureur en zijn de wielen met kabels aan de auto bevestigd, zodat ze minder snel losraken. Een zespunts-veiligheidsgordel en een brandblusinstallatie zijn voorgeschreven. Aan de voorkant van de auto is een geprogrammeerde kreukelzone aangebracht, in het vakjargon aangeduid als “crashbox”.

Het vermogen van een Formule 3-motor bedraagt circa 215 pk. De acceleratie van 0-100 kilometer per uur gebeurt in minder dan drie seconden, terwijl de topsnelheid rond de 270 kilometer per uur ligt! Tractiecontrole en ABS zijn verboden, evenals telemetrie. Puur racen dus.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS