Onder de motorkap van een Formule 3-bolide
Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 11 juni 2009 09:11
Globaal gesteld is een Formule 3-bolide een monocoque van koolstofvezel, verstelbare vleugels voor en achter, een tweeliter-motor en sinds enkele jaren een sequentieel geschakelde zesversnellingsbak. In werkelijkheid valt er echter veel meer over de auto’s en motoren te melden.
De Formule 3 is een zogeheten open klasse-auto, hetgeen betekent dat er chassis' van verschillende fabrikanten mogen worden gebruikt. In het verleden waren er vele, overwegend Britse, constructeurs die een Formule 3-chassis bouwden. Het Italiaanse merk Dallara is inmiddels al vele jaren toonaangevend en levert alle Formule 3-auto’s voor de teams die aan de Tango Masters of Formula 3 meedoen.
De keuze van de motoren is vrij. Het Formule 3-reglement van de wereldwijde autosportfederatie FIA voor de Formule 3-klasse schrijft een maximale cilinderinhoud van twee liter en ten hoogste vier cilinders voor. Tweetaktmotoren zijn niet toegestaan. Momenteel zijn de meest gebruikte motoren die van Mercedes-Benz, ontwikkeld bij de motorsportafdeling van HWA, al heeft Volkswagen, na haar rentree in 2008 in de Formule 3 Euro Series zeker net zoveel potentie om de coureurs aan de winst te helpen.
Het gewicht van een Formule 3-auto is sinds enkele jaren op een minimum van 550 kg vastgesteld, inclusief alle vloeistoffen en inclusief rijder in volledige race-uitrusting. Te allen tijde moet nog drie liter brandstof in de auto aanwezig zijn. Tijdens de Tango of Formula 3 moet met de speciaal voor dit evenement samengestelde brandstof worden gereden, welke wordt geleverd door, hoe kan het ook anders, Tango.
Natuurlijk wordt er ook in de Formule 3 volop aandacht besteed aan veiligheid. Sinds het seizoen 2002 zijn de eisen van de mondiale autosportfederatie FIA voor Formule 3-auto’s verder verscherpt. Zo is elke Formule 3-auto voorzien van twee rolbeugels ter bescherming van de coureur en zijn de wielen met kabels aan de auto bevestigd, zodat ze minder snel losraken. Een zespunts-veiligheidsgordel en een brandblusinstallatie zijn voorgeschreven. Aan de voorkant van de auto is een geprogrammeerde kreukelzone aangebracht, in het vakjargon aangeduid als “crashbox”.
Het vermogen van een Formule 3-motor bedraagt circa 215 pk. De acceleratie van 0-100 kilometer per uur gebeurt in minder dan drie seconden, terwijl de topsnelheid rond de 270 kilometer per uur ligt! Tractiecontrole en ABS zijn verboden, evenals telemetrie. Puur racen dus.




