Autosport Internationiaal Singleseaters • Formule 3 Euroseries

De factoren die het leven van Sophia Flörsch en omstanders gered hebben

Uitgegeven door Stefan Kerk • 20 november 2018 06:09 • Print artikel

Sophia Flörsch kende een horrorcrash tijdens de Macau Grand Prix toen ze in Lisboa (bocht) werd gelanceerd en in vanghekken terecht kwam. Later werd bekend dat Flörsch, die inmiddels een geslaagde 11 uur durende operatie heeft ondergaan, veel geluk heeft gehad door ‘alleen maar’ een ruggenwervel te breken, maar wat waren de factoren die haar hebben gered van een ergere afloop?

Sophia Flörsch

Om dat vast te stellen moet er eerst naar de crash gekeken worden. Door contact met Jehan Daruvala te maken, vlak voor dat er geremd moest worden, werd de wagen van de Duitse onbestuurbaar. Ook nam ze de snelheid die ze al had mee richting de ‘sausage kerb’ die haar vervolgens laceerde op de bovenkant van de wagen van Sho Tsuboi. Volgens officiële metingen was de snelheid van Flörsch iets meer dan 276 kilometer per uur toen de wagen voorbij de speed trap kwam. Ze vloog dus met ruim 250 km/u over de kerb die daar lag.

Één van de factoren die geholpen heeft om de schade te beperken is dus ook die ‘sausage kerb’. Ze vloog door die kerb wel de lucht in, maar dat blijkt achteraf een zegen te zijn geweest. Naast de baan was er immers een vanghek die de auto op een fatsoenlijke manier tot een stop riep. Ook de keuze om een bunker voor de fotografen te maken was een belangrijke geweest: Als die bunker er niet was geweest, dan was het in ieder geval voor de twee fotografen veel slechter afgelopen. Ook Flörsch kwam gelukkig terecht, niet ondersteboven.

Dat vanghek heeft direct gezien Flörsch behoorlijk wat bespaard, maar zonder de kerb die daar lag, was Flörsch nooit erin terecht gekomen. Wat er dan zou zijn gebeurd is waarschijnlijk veel desastreuzer. Flörsch was dan namelijk met die ruim 250 km/u vol in de zijkant van Tsuboi zijn gereden, een crash die vergelijkbaar is met die van Nick Heidfeld en Takuma Sato in Oostenrijk 2002. De wagens worden steeds veiliger en beter bestand tegen zware crashes, maar de kans was groot geweest dat Tsuboi en waarschijnlijk ook Flörsch daar heel erg slecht vandaan zouden zijn gekomen. De kracht die dan vrij was gekomen had er voor gezorgd de wagens van de twee volledig in elkaar zouden zijn geklapt en daar komen coureurs vaak verre van ongeschonden uit.

De FIA gaat het ongeval nog onderzoeken, nu het weet dat alle betrokkenen bij het incident buiten levensgevaar zijn. Het lijkt er in ieder geval op dat de ‘sausage kerb’ die er lag en de vanghekken in combinatie met de fotografenbunker ervoor hebben gezorgd dat iedereen dit nog na kan vertellen.

Ter vergelijking is hier de crash tussen Heidfeld en Sato. Verschil is dat Flörsch er bij Tsuboi met de voorkant van de wagen in zou zijn gevlogen.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS