Vraagtekens Mercedes: "We moeten begrijpen waarom George meer degradatie had dan Kimi"
Uitgegeven door HJ van Keulen • 25 november 2025 16:01
Mercedes AMG F1 kon Las Vegas verlaten met een zak vol punten door de tweede plek van George Russell en de derde stek van Kimi Antonelli. De volle buit ging naar Max Verstappen.

Russell bevond zich op de tweede plaats na de openingsronde, nadat hij Norris — die wijd was gegaan — wist voorbij te gaan. Maar hij was de eerste van de voorste groep die een pitstop maakte en gebruikte te veel van zijn banden terwijl hij probeerde zijn rivalen te undercutten. Daardoor verloor hij in de tweede stint positie aan Norris en zakte zijn tempo flink in, maar hij had het geluk dat zijn teamgenoot als buffer achter hem reed. Over die teamgenoot gesproken: Antonelli reed een briljante race. Hij startte op de softs vanaf P17, stopte vroeg voor hards en slaagde er vervolgens op de een of andere manier in om die compound tot aan de finish te laten meegaan.
De tiener hield Piastri en Leclerc rondenlang achter zich, ondanks dat die twee DRS hadden. Hij was soms zelfs de snelste man op de baan terwijl zijn banden al zo oud waren, en behaalde daarna iets opmerkelijks. Met een tijdstraf van vijf seconden wegens een valse start in het vooruitzicht, wist hij laat in de race een gat te slaan naar Leclerc, zodat hij na het toepassen van de straf maar één plek verloor en als vijfde over de streep kwam vanaf P17. Maar door de latere diskwalificatie van beide McLarens schoof Russell op van derde naar tweede, en erfde Antonelli een podiumplek door naar de derde plaats te stijgen.
Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director zei: "We hadden gehoopt dat beide coureurs vooruit zouden kunnen komen vanaf onze kwalificatieposities P4 en P17, dus we mogen tevreden zijn met P2 en P3. George had net niet het tempo om Verstappen of Norris uit te dagen; zijn banden begonnen eerder te degraderen in de eerste stint en vanaf dat punt ging het vooral om het veiligstellen van het podium. Hij managede de banden, maar had toch nog last van graining. Toen hij in de laatste twee ronden pushte, verbeterden zowel de banden als het tempo. We zullen de data moeten bekijken om te begrijpen of we het misschien erger maakten door zoveel te managen."
"Kimi had een geweldige race gezien zijn startpositie. We wisten dat starten op softs en vroeg stoppen een risico was, maar als de harde band het zou uithouden tot de finish, was dat onze beste kans om hem in de punten te krijgen. We maakten gebruik van de vroege Virtual Safety Car en vanaf dat moment reed hij briljant door zijn banden in goede staat te houden en cruciale inhaalacties uit te voeren."
"Er zijn duidelijk gebieden waar we ons kunnen verbeteren dit weekend. We hadden het potentieel om beter te kwalificeren, en we moeten begrijpen waarom George meer degradatie had dan Kimi. Maar al met al was het een goede inhaalrace en een waardevolle hoeveelheid punten in onze strijd om P2 in het kampioenschap."




