Formule 1

Voormalig F1-wereldkampioen haalt uit naar Formule 1-coureurs over 'blah, blah, blah' na belangrijke wijziging

Uitgegeven door Bas Kaligis • 1 juni 2025 04:02

Nico Rosberg is ervan overtuigd dat de nieuwe technische richtlijn voor de Grand Prix van Spanje een ‘enorme impact’ zal hebben op het Formule 1-seizoen. De wereldkampioen van 2016 verschilt hierin van mening met collega-analist Naomi Schiff, die denkt dat de veranderingen slechts 0,1 seconde verschil zullen maken.

Nico Rosberg F1


De nieuwe technische richtlijn TD018 is dit weekend van kracht op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Het is de laatste stap in het aanpakken van flexibele vleugels door de FIA. Deze keer zijn de voorvleugels het doelwit van de veranderingen.

Voorvleugels zijn misschien wel het belangrijkste aerodynamische onderdeel van een Formule 1-auto. Ferrari-teambaas Fred Vasseur noemde de maatregel vorige week in Monaco een potentiële ‘gamechanger’. De analisten van Sky F1 zijn echter verdeeld over de impact.

Naomi Schiff vertelde tijdens de vrijdagtraining dat ze een schatting heeft gezien van ongeveer een tiende verschil per ronde. Ze benadrukte dat het effect voor elk team anders kan zijn. Als alle teams evenveel voordeel hadden van flexibele vleugels, zou de pikorde mogelijk niet veranderen.

Rosberg is het daar niet mee eens. Hij bekritiseerde de coureurs die donderdag de veranderingen bagatelliseerden. De Duitser waarschuwde voor een aerobalans-impact tot twee procent in snelle bochten. Dit kan leiden tot massale overstuur in hogere snelheden.

McLaren begint het weekend in Spanje met 147 punten voorsprong in het constructeurskampioenschap. Het team won zes van de eerste acht races. Oscar Piastri leidt het coureurskampioenschap met teamgenoot Lando Norris op drie punten achterstand gevolgd door Max Verstappen op 25 punten van de WK-leider.

"We weten dat het een grote impact zal hebben. Er was veel 'blah, blah, blah' van de coureurs donderdag", aldus Rosberg. "Het kan tot twee procent aerobalans-impact hebben in snelle bochten. Dat is enorm voor deze racewagens. Voor dezelfde aerobalans bij lage snelheid krijg je twee procent meer bij hoge snelheid, dus dat kan nu forse overstuur veroorzaken in snelle bochten. Je belast de achterbanden meer, dus dat zorgt voor een keten aan gevolgen."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS