Formule 1

'Verstappen had nooit toegegeven!' Misschien rust voor de korte termijn, maar op de lange termijn...

Uitgegeven door Wim Boekel • 9 september 2025 06:52

Teamorders blijven een gevoelig onderwerp in de Formule 1, zeker wanneer het gaat om coureurs die bekendstaan om hun racetalent én competitieve karakter. Max Verstappen heeft in zijn carrière meermaals laten zien dat hij niet zonder meer gehoor geeft aan instructies van de pitmuur.

Formula One podium Monza

Het eerste spraakmakende incident vond plaats tijdens de Grand Prix van Singapore in 2015. Destijds nog rijdend voor Toro Rosso, weigerde Verstappen teamgenoot Carlos Sainz voorbij te laten, ondanks dat de Spanjaard op versere banden reed. Zijn vader, Jos Verstappen, gaf achteraf met een knipoog aan dat hij zijn zoon “een schop had gegeven waar het pijn doet” als hij Sainz wél had laten passeren. Het illustreerde zowel de vastberadenheid van Max als de steun van zijn vader voor zijn onbuigzame racementaliteit.

Ook later in zijn carrière kwam Verstappen in aanvaring met teamorders. Tijdens de Grand Prix van São Paulo in 2022 weigerde hij opnieuw een verzoek om van positie te wisselen, dit keer binnen zijn Red Bull-team. Hij gaf via de boordradio aan dat hij zijn redenen had, en dat men hem daar niet opnieuw naar moest vragen. De weigering leidde tot een verhitte discussie binnen het team en tot frustratie bij teamgenoot Sergio Pérez, die in de strijd was om de tweede plaats in het wereldkampioenschap.

Teamorders spelen ook vandaag de dag nog een rol, zo bleek bij de Grand Prix van Monza. Daar werd een strategisch verzoek neergelegd bij Oscar Piastri, nadat een problematische pitstop van Lando Norris ervoor zorgde dat de Australiër zijn teamgenoot voorbij was gegaan. Piastri kreeg de instructie zijn positie terug te geven, en gehoorzaamde aan de oproep. Volgens voormalig coureur David Coulthard laten dit soort situaties zien hoe lastig teamorders voor een rijder kunnen zijn. Bij Channel 4 legde hij uit wat dit met een coureur doet:

“Als coureur wil je races winnen of een resultaat verdienen op basis van je prestaties. Je wilt geen resultaten cadeau krijgen. Daarvoor racen we al vanaf zeer jonge leeftijd. Briljante ingenieurs en managers maken dit allemaal mogelijk, maar ze hebben zelf nooit in die auto gezeten, nooit die pijn of die angst gevoeld. Als je race-ingenieur dan zegt: ‘Doe dit in het belang van je teamgenoot,’ dan voelt dat ongemakkelijk. Het doet gewoon pijn.”

De incidenten onderstrepen dat teamorders een blijvend discussiepunt zijn in de Formule 1. Voor teams draait het om strategie en punten voor de kampioenschappen, terwijl coureurs het liefst hun resultaten puur op de baan verdienen. Het contrast met Verstappen is hier duidelijk, waar Oscar Piastri zonder morren gehoor gaf, zou Verstappen in een vergelijkbare situatie zijn eigen koers varen. En juist dat verschil bepaalt hoe een coureur wordt gezien binnen het team én door de buitenwereld. Voor de korte termijn kan een teamorder rust brengen, maar op langere termijn broeit er vaak meer spanning. Coureurs voelen zich geremd, wantrouwen de verdeling van kansen, en dat kan juist tot nieuwe conflicten leiden.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS