Formule 1

Vergelijking: Het verschil tussen de F1 van Mercedes en de LMP1 van Porsche

Uitgegeven door Wim Boekel • 13 maart 2016 15:04

Het is een interessante vergelijking om de twee wereldkampioenschapsauto’s tegenover elkaar te zetten. De Porsche 919 Hybrid uit het FIA World Endurance Championship en de Mercedes W06 uit de Formule 1. De BBC vergeleek de twee auto’s op het Circuit van Spa-Francorchamps met elkaar.



Aan de ene kant is de Mercedes dit seizoen bijna vijf seconden sneller dan de Porsche en moet dat meer spektakel geven. Aan de andere kant hebben de LMP1-bolides een enorme snelheid op de rechte stukken van de WEC-circuits en Le Mans. De Britse zenders zette de auto’s niet daadwerkelijk tegenover elkaar, maar vergeleken de data van de twee bolides met elkaar. “Wat als eerste opvalt is het hogere gewicht van de Porsche en het andere zwaartepunt, waardoor de auto moelijker is te rijden”, zo legt Mark Webber uit.

De F1-bolides hebben een minimaal gewicht van 702 kilo, inclusief coureur, waar de LMP1-auto’s zo'n 250 kilo zwaarder zijn. Hierover zegt de Australiër: “Nemen we bijvoorbeeld Spa: Eau Rouge gaat met een F1-auto makkelijk volgas, met de 919 moet je voorzichtiger zijn. In zulke snelle bochten rijden we met 20 tot 30 kilometer minder snelheid door.”



Het vergelijk van de data toont dat de Mercedes W06 er met 307,8 km/u door heen rijdt, waar de Porsche 919 Hybrid tot een snelheid van 280,4 km/u komt. Ook in Blanchimont is de F1-bolide zo’n 20 km/u sneller. De Porsche-coureur legt uit: “Wij hebben vooral een voordeel in de langzame bochten.” Het voordeel ligt niet in de bocht, maar vooral bij het uitkomen van de langzamere bochten als Les Combes, Rivage of La Source.

“Een Formule 1 auto vertraagt beter bij het instuurpunt, terwijl de lijnen vergelijkbaar zijn. Wij zetten de auto wat voorzichter in om zo snel mogelijk er weer uit te komen.”, verklaart Mark Webber, “Juist op dat moment komen de voordelen van onze 4 wielaandrijving en de fantastische Michelin-banden in het spel, die meedogenloos gebruikt kan worden. De banden zijn zoveel beter dan die uit de Formule 1.



Bij de piek van de smalle rechtse knik naar Start/Finish ligt de snelheid bij de Mercedes op 83,3 km/u, tegenover de Porsche met 64,8 km/u. Echter kort daarna haalt de 919 Hybrid een snelheid van 110,5 km/u, waar de Mercedes beduidend langzamer is. Tot de lichte rechterknik onderaan bij Eau Rouge kan de LMP1-bolide vervolgens een snelheidsvoordeel halen op de F1-bolide. Daarna ligt het voordeel bij de Mercedes. Uiteindelijk heeft de F1-bolide over een volle ronde ongeveer een voordeel van 7 seconden.

Het circuit van Spa-Francorchamps is een van die banen waar de Porsche 919 Hybrid geen schijn van kans heeft tegen de Formule 1-auto’s. Dat is wel anders in bijvoorbeeld Shanghai, waar de verschillen marginaal zijn. Mark Webber wil dan ook graag rijden met zijn LMP1-bolide tegen een Formule 1 in Barcelona, ze zegt hij: “Het zou zeker interessant zijn te rijden met de 919 op een circuit als Barcelona, waar de bochten relatief langzaam zijn. Daar zien we er ten opzichte van een Formule 1 niet zo slecht uit.”



Ondanks de Formule 1-bolides sneller zijn dan de LMP1’s, heeft de voormalig teamgenoot van Sebastian Vettel het naar zijn zin in zijn huidige auto. De reden hiervoor is niet alleen de banden, maar ook het gebruik van de auto, waarover hij zegt: “Als je ziet de F1-auto’s deels vroeg van het gas gaan om brandstof te besparen, dan kan ik alleen maar zeggen: Dat gebeurt bij ons niet, we gaan altijd volgas!”

Ook zo'n zin in de Formule 1? eens een Formule 1 Grand Prix bezoeken en jouw favoriete autocoureur aanmoedigen of Max Verstappen en co live zien racen? Kijk hieronder vrijblijvend voor de informatie! TIP Let wel op de kaarten voor de GP van België zijn altijd snel uitverkocht

Formule 1 Tickets voor de Grand Prix van Spa-Francorchamps

Formule 1 tickets voor de Grand Prix van Spanje Barcelona

Formule 1 tickets voor de Grand Prix van Monaco

Formule 1 tickets voor de Grand Prix van Hockenheim Duitsland

Ga live naar de Formule 1 in 2016 ť

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS