Formule 1

Verbouwing Hockenheim: Waarom werden de coureurs en fans teleurgesteld?

Uitgegeven door Wim Boekel • 16 juli 2014 18:43 • Print artikel

Het oude circuit van Hockenheim werd gekenmerkt door lange rechte stukken, waar de Formule 1-bolides extreem hoge topsnelheden bereikten. Veel coureurs en teams keken jaarlijks uit naar de magische race door de bossen van Hockenheim. Toch ging het circuit volledig op de schop tot het moderne complex dat het vandaag de dag is. Tegenover de officiële Formule 1-website geeft circuitontwerper Herman Tilke nu inzicht in de redenen van de aanpassing in 2002.

Circuit van Hockenheim vanuit de lucht

Het originele circuit had twee lange rechte stukken die vol gas waren, waarbij de auto’s in en uit het bos reden. De hoge snelheid op het circuit bleef tot 2002 altijd behouden, maar vanwege veiligheidsredenen na de ongelukken van onder andere Jim Clark in 1968 en Patrick Depailler (1980) werden chicanes aangelegd.

Aan het begin van deze eeuw werd de baan met een derde ingekort ten opzichte van de oude lengte en er kwam twee langzame bochten. Een aanpassing werd niet gewaardeerd door coureurs en fans. Herman Tilke laat nu ook weten dat hij geen zin had in de aanpassingen van de oude Hockenheimring: “Het had iets speciaals, vanwege de lay-out van het circuit. Dus wilden we zo veel mogelijk van de oude baan behouden. Het originele idee was om de circuit te verbreden, in overeenstemming met de veiligheidsvoorschriften, en de originele lengte te behouden. Tegelijkertijd waren de restricties en de mogelijkheden die de plek bood niet duidelijk en uiteindelijk bleek het idee niet haalbaar.”

Grid van de Grand Prix Formule 1 2012 op het circuit van Hockenheim

Een belangrijk onderdeel om de oude baan was het kappen van de bomen en het samenvoegen van de secties met bomen met het aangrenzende bos. Dit tezamen met tijdsdruk tussen de races van 2001 en 2002 zorgde ervoor dat het behoud van de oude baan niet door ging. Het nieuwe circuit gebruikt weinig van de originele baan, met uitzondering van het ‘Motodrom’ aan het einde van de ronde.

Over de stappen die vervolgens gemaakt werden, vertelt Herman Tilke: “De nieuwe vorm vloeide voort uit de verplichting om de bestaande bossen te besparen en het gebeid te verkleinen, terwijl er een fantastische baan moest komen die populair zou zijn bij de coureurs en bezoekers.” Een ander nadeel van de originele baan voor de eigenaren waren de hoge kosten van het onderhoud van zo’n groot gebied, terwijl de opbrengsten daaruit minimaal waren. Dit werd ook opgepakt met de nieuwe baan.

Over het nieuwe circuit wat toen ontstond vertelt de Duitse ontwerper: “Met de nieuwe lay-out bouwden we een tribune waar je 90% van de nieuwe sectie kunt zien, met fantastisch uitzicht op de Parabolika, hairpin en chicane. In vergelijk tot het orginele ontwerp is de capaciteit toegenomen met 37.000 bezoekers.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS