Verborgen test Ferrari onder de noemer filmdag?: 'Nieuwe achterwielophanging op Mugello'
Uitgegeven door Bas Kaligis • 15 juli 2025 18:51
Ferrari neemt woensdag deel aan een filmdag op het circuit van Mugello met de SF-25 uitgerust met het langverwachte nieuwe achterwielophangingsontwerp. De Scuderia hoopt dat het nieuwe ontwerp de sleutel is tot het oplossen van de rijhoogteproblemen van de auto.

Ferrari kampt het hele seizoen 2025 met dit probleem. Lewis Hamilton onthulde in Japan dat de auto "hoger rijdt dan we zouden willen", een gevolg van zijn diskwalificatie in China wegens overmatige slijtage van de skidplank. Het verhogen van de auto belemmerde echter de prestaties.
Voormalig Aston Martin-strateeg Bernie Collins suggereerde dat de auto van Ferrari mogelijk extra gevoelig is voor rijhoogte. "Al deze auto's zijn dat omdat het allemaal grondeffectauto's zijn, maar misschien is deze gevoeliger dan anderen", analyseerde ze op Sky F1.
Ted Kravitz legde uit waarom de Ferrari-coureurs moesten liften en rollen tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. "Ze vragen de coureurs dit te doen zodat de auto een beetje omhoog komt en in de bochten kan glijden", verklaarde hij. "Het is om de vloer en plank van de auto te beschermen."
Voor de tweede helft van het seizoen introduceert Ferrari een nieuwe achterwielophanging. Testbanktests hebben volgens Motorsport 'positieve' resultaten opgeleverd. Samen met de nieuwe vloer van de Red Bull Ring 'zou dit tot een tiende seconde prestatie kunnen opleveren'.
Hamilton en Charles Leclerc delen woensdag 200 kilometer aan testkilometers op Mugello, verdeeld over maximaal 38 ronden. Het FIA-reglement definieert dit als een evenement dat "puur voor marketing- of promotiedoeleinden plaatsvindt."




