Formule 1

Veiligheid in de Formule 1: "We kunnen niet wachten op fatale ongelukken, economisch zou het een ramp zijn"

Uitgegeven door Mitchell Koolen • 22 augustus 2017 14:06

Racelegende Sir Jackie Stewart mengt zich ook in de discussie over de snelle introductie van het Halo systeem, dat in seizoen 2017 verplicht is gesteld door de FIA. De meningen over het systeem, wat de cockpit beter moet beschermen tegen rondvliegend puin, zijn verdeeld. Veiligheid staat voorop, daar is iedereen het erover eens, maar dat het er zo moet uitzien is bij menig fan in het verkeerde keelgat geschoten. Sommige coureurs vinden het overbodig, andere - waaronder Niki Lauda - vinden dat het niet eens thuishoort in de F1. "Het druist in tegen het DNA van de Formule 1", was wat de Oostenrijker er over te vertellen had. Steward, Formule 1-ambassadeur van Heineken, heeft zich altijd sterk gemaakt voor de veiligheid in de autosport.



Stewart ziet het belang in van de Halo maar waarschuwt ook dat het geen perfecte oplossing is. "We kunnen niet wachten op fatale ongelukken, economisch zou het een ramp zijn", zei de Brit tegen de Daily Telegraph. "Het komt er op neer dat we ons niet kunnen permitteren dit te verliezen."

De drievoudig wereldkampioen, die altijd een voorstander is geweest van meer veiligheid in de autosport, heeft een uitgesproken mening over de Halo. "Sommige mensen vinden het niet leuk, maar dat zeiden ze ook van de veiligheidsgordels", voegde Stewart toe. "Als je in aanraking komt met een betonnen muur, is het wiel het eerste wat er af vliegt, zelfs met de mechanische veranderingen gebeurt dat nog steeds. Een wiel kan vanaf elke hoogte nog een kilometer doorstuiteren en in het publiek komen. Dat is waarom circuits hekken hebben. Niemand die daar op zat te wachten in het begin. De Halo komt en men zal er aan wennen."

Behalve de veiligheid ziet Stewart ook een gevaar van de maatregel die het voor de coureur lastig kan maken snel uit de auto te komen in geval van een ongeluk. "Weet je wat het is met de Halo, in het geval dat een coureur vast zit of bewusteloos is, voorkomt het dat men er makkelijk uit kan. Het is uiterst belangrijk dat de coureur uit de cockpit kan, of dat mensen bij hem kunnen komen als hij bewusteloos is."


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS