VCARB gaat voor de 13e keer dit jaar het circuit op: Spa is aan de beurt, het circuit waar iedereen gek op is
Uitgegeven door Peter Vader • 25 juli 2025 10:45
Het is bijna tijd voor het Visa Cash App RB Formula One Team, ook wel aangeduid als Racing Bulls (of kortweg VCARB) om voor de 13e keer dit jaar het circuit op te gaan. Het is geen gewoon circuit. Dit is één van de topplaatsen! Een circuit waar elke coureur naar uitkijkt. Een circuit dat tot de favorieten van de fans behoort. Inderdaad, we hebben het over Spa-Francorchamps en de Formule 1 MOËT & CHANDON BELGIAN GRAND PRIX 2025. De Grand Prix van België is er een waar coureurs, teams en fans elk jaar naar uitkijken. Het is een circuit voor de èchte coureurs. Het eb en vloed gaat mee met het natuurlijke tapijt van de omliggende heuvels en zorgt voor fantastische races. Bovendien zijn Eau Rouge en Radillon misschien wel een van de beroemdste bochten van alle circuits ter wereld. Iedereen is er dol op. De fans zijn er dol op en de coureurs zijn er dol op. Isack Hadjar won de F2 Feature Race in 2024, dus bij VCARB hebben ze er vertrouwen in dat hij komende zondag voor opschudding zal zorgen. Liam Lawson wordt met elke race sneller, dus VCARB kan niet wachten om te zien wat hun twee coureurs kunnen bewerkstelligen.

Nog even een terugblik…
Het is de moeite waard om even kort samen te vatten wat het team sinds Silverstone heeft gedaan. Allereerst beklom Liam Lawson de beroemde Goodwood-heuvel in een door VCARB gehulde RB7. Natuurlijk was de hele paddock in de aanloop naar de epische finale op Centre Court helemaal in de ban van Wimbledon. Nu Laurent Mekies Oracle Red Bull Racing leidt, is Alan Permane, die al Racing Director was, de nieuwe VCARB-teambaas. Laurent maakte indruk bij VCARB, terwijl Alan Permane heeft beloofd dat Liam Lawson en Isack Hadjar nog meer punten gaan veroveren.
Over Spa
Het Circuit de Spa-Francorchamps ligt in Stavelot, acht kilometer ten zuidoosten van Spa. Spa werd in 2021 UNESCO-werelderfgoed vanwege de beroemde minerale bronnen en architectuur. De stad was in de 18e eeuw ook de bakermat van de Europese badcultuur, waaraan uw favoriete stoombad, sauna en warmwaterbron hun naam te danken hebben.
Sinds 1921
Het Circuit de Spa-Francorchamps werd geopend in 1921 en organiseerde de eerste Grand Prix in 1925. Spa werd een middelpunt van het Formule 1-wereldkampioenschap vanaf de oprichting van de serie in 1950. De eerste race werd gewonnen door Juan Manuel Fangio. Afgezien van een paar jaar afwezigheid, vanwege circuitrenovaties of politieke crises, heeft de Belgische Grand Prix op elke Formule 1-kalender gestaan. En zal dat tot ten minste 2031 blijven doen.
Het onvoorspelbare weer
De opkomst van 'ontspanningstoerisme' in de naoorlogse periode van de 20e eeuw deed wonderen voor Spa, en uiteindelijk werden er aan het begin van de 21e eeuw gloednieuwe thermen geopend. De stad herbergt meer dan 300 koude mineraalbronnen en wordt ook wel 'de waterstad' genoemd. De Grand Prix van België doet zijn naam eer aan en is berucht om het onvoorspelbare weer en de hevige regenbuien, wat heeft geleid tot enkele van de meest memorabele Grands Prix uit de recente geschiedenis.
Reacties van VCARB-teamleden:
Isack Hadjar: "Ik kijk er echt naar uit om dit weekend weer te racen op een van mijn favoriete circuits. Spa-Francorchamps is het circuit waar ik mijn allereerste race in een eenzitter won!"
Isack Hadjar #6: "Ik kijk er echt naar uit om dit weekend weer te racen op een van mijn favoriete circuits. Spa-Francorchamps is het circuit waar ik mijn allereerste race in een eenzitter won, naast de race van vorig jaar in de Formule 2. Het was frustrerend om de afgelopen drie raceweekenden geen punten te hebben gescoord, dus ik wil terug naar waar we horen, op een raceweekend met het Sprint-format, iets waar ik van geniet."
Liam Lawson #30: "We zullen er alles aan doen om het eerste deel van het seizoen af te ronden, nu we de laatste twee races voor de zomerstop ingaan. Spa is een iconisch circuit met veel historie. Ik heb hier met veel plezier in andere categorieën geracet, dus ik kijk ernaar uit om het ook in een Formule 1-auto te proberen. Het weer ziet er dit weekend interessant uit, zoals altijd op dit circuit. Ik ben blij om weer in de auto te zitten na de korte pauze die we hebben moeten resetten, dus ik voel me klaar voor een sterk einde van het eerste deel van het seizoen."
Liam Lawson: "Spa is een iconisch circuit met veel historie. Ik heb hier met veel plezier in andere categorieën geracet, dus ik kijk ernaar uit om het ook in een Formule 1-auto te proberen"
Tim Goss (Chief Technical Officer): Het "Voor ronde 13 van de Formule 1-kalender gaan we verder in Europa met de GP van België. Het circuit van Spa-Francorchamps valt in het Formule 1-seizoen op door de langere rondelengte van 7,0 km, de uitdagende combinatie van snelle bochten, lange rechte stukken en aanzienlijke hoogteverschillen. Verscholen in de Ardenner bossen staat het circuit ook bekend om zijn onvoorspelbare weer. Het is vaak nat op een bepaald moment in het weekend, dus we zullen voorbereid moeten zijn op een natte sessie. De hoge eisen die het circuit aan de banden stelt, betekenen dat Pirelli de hardste compound, de C1, als belangrijkste raceband gebruikt. Voor 2024 wordt de C2 overgeslagen en de zachtere compounds zijn de C3 en C4. Het evenement is een sprintweekend en omvat twee kwalificatiesessies en twee races (sprint en race) verspreid over drie dagen. De afstelling zal afhankelijk zijn van een lagere achtervleugel vanwege de hoge snelheden en met minder sessies op het circuit voor afstellingswerk, zijn we meer afhankelijk van onze voorbereidingen vóór de race." in de simulator. We brengen een paar bescheiden prestatie-updates en een speciale achtervleugel. De voorbereidingen zijn goed verlopen en we kijken uit naar de uitdaging van een druk weekend.”
Bron foto's: Red Bull Content Pool
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




