Formule 1

Toto Wolff weegt de voors en tegens van het verbod op windtunnels in 2030

Uitgegeven door Bas Kaligis • 20 november 2020 07:06 • Print artikel

Mercedes-baas Toto Wolff heeft gewaarschuwd dat het toekomstige verbod op het gebruik van windtunnels in de Formule 1 vanaf 2030 tot veiligheidsproblemen zou kunnen leiden, maar de Oostenrijker erkent ook het kostenvoordeel van het idee voor de sport.

Toto Wolff Mercedes Grand Prix F1


Een mogelijk verbod op het gebruik van windtunnels werd voorgesteld tijdens de vergadering van de F1-commissie die plaatsvond na de Grand Prix van Portugal.

Het plan is gebaseerd op de veronderstelling dat de Computational Fluid Dynamic-technologie de komende jaren voldoende zal evolueren dat de noodzaak van windtunneltests verdwijnt.

Wolff is het in principe eens met het idee, maar waarschuwt dat alleen al op basis van theoretische numerieke analyse en gegevensstructuren voor de aërodynamica de veiligheid in het dagelijkse leven in gevaar kan komen. "Ik denk dat er brede overeenstemming was dat dit op de lange termijn zal gebeuren", zei Wolff. "Maar het is zo'n enorme verandering in de regelgeving dat die ook bepaalde veiligheidsaspecten met zich meebrengt."

"We moeten niet vergeten dat deze auto's de snelste op de planeet zijn, met de meeste downforce, en we willen niet experimenteren met coureurs in de auto's op basis van CFD."

De Oostenrijker erkende echter dat de kosten- en duurzaamheidsvoordelen gebaseerd zijn op het gebruik van CFD's."Ik denk dat 2030 als doel stellen voor het verbieden van windtunnels een weg is die voor iedereen werkt, en het gaat ons helpen om de sport financieel duurzamer te maken", zei Wolff.

McLaren is momenteel bezig met de bouw van een nieuwe ultramoderne windtunnelfaciliteit in Woking. Teambaas Andreas Seidl nam nota van het plan dat is ingediend bij de F1-commissie, maar stelde dat discussies over dit onderwerp nog in het vroegste stadium verkeren. "Het is iets voor de lange termijn", aldus de Duitser.

"We zien zeker dat er op de lange termijn een mogelijkheid bestaat om het gebruik van windtunnels op een bepaald moment te verbieden of massaal te verminderen, waarbij CFD snel vordert, maar tegelijkertijd, als je kijkt naar wat CFD tegenwoordig kan doen, zijn we nog ver verwijderd van het niet gebruiken van windtunnels."

"En dus heeft de discussie die we daar hebben gevoerd geen invloed op beslissingen op de korte en middellange termijn."

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS