Tegenvaller voor Lewis Hamilton: dark horse in telemetriedata voor GP Groot-Brittanië onthuld
Uitgegeven door Bas Kaligis • 5 juli 2025 10:58
Lewis Hamilton toonde goede snelheid op de eerste dag van de Grand Prix van Groot-Brittannië, maar telemetriedata wijst op uitdagingen voor Ferrari. McLaren en Ferrari zijn tot nu toe de snelste teams op Silverstone.

Hamilton was de snelste in de eerste vrije training, terwijl Lando Norris de beste tijd noteerde in de middagsessie. Hoewel de eerste training vaak niet representatief is door het testen van verschillende setups en aerodynamische onderdelen, was het opvallend dat Hamilton bovenaan eindigde. Zijn teamgenoot Charles Leclerc werd vierde met slechts twee tienden achterstand.
Ferrari liet vooruitgang zien tijdens de tweede vrije training. Leclerc werd tweede met 0,2 seconden achterstand op Norris. Hamilton eindigde als derde op drie tienden. Silverstone is een snel circuit dat McLaren op papier goed zou moeten liggen vanwege het belang van aerodynamische efficiëntie. Goede downforce geeft betere bochtsnelheid, maar verhoogt de luchtweerstand en vermindert de topsnelheid op rechte stukken.
De telemetriedata uit de tweede training toont dat de grootste achterstand van Ferrari in de langzame bochten ligt. Het grootste verschil ontstaat in bocht 4, de langzaamste en meest veeleisende bocht van het circuit. Norris wint hier ongeveer drie tienden door zijn hogere minimumsnelheid. Leclerc verloor ook tijd in bocht 7, een andere langzame bocht waar het gebrek aan downforce ten opzichte van de MCL39 duidelijk werd.
Ferrari toonde wel goede stabiliteit in de snelle bochten van Silverstone. Door het snelle complex van bochten 10 tot 12 won Leclerc kleine hoeveelheden tijd terug. Hij verminderde zijn achterstand zelfs met een honderdste seconde door Becketts. Van bocht 4 tot het einde van de ronde was Leclerc overall sneller, wat erop wijst dat hij mogelijk de snelste tijd had kunnen neerzetten zonder verstoring in bocht 4.
Hamilton kampte met extra tijdverlies door de laatste chicane waar een stabiele achterkant cruciaal is bij het opnieuw toepassen van gas. Tijdens zijn racerun klaagde Hamilton over onderstuur wat leidde tot aanzienlijke graining op zijn banden. De data wijst erop dat het racetempo van Ferrari solide blijft, maar het succes zal grotendeels afhangen van de kwalificatie waar McLaren nog steeds een voorsprong heeft.