Startnummers F1: Hoe zat het ook alweer? En zes nieuwe nummers in 2025
Uitgegeven door Frank Korsel • 9 februari 2025 16:25
De oude garde van Formule 1-fans zal weinig waarde hechten aan de startnummers in de Formule 1. Vroeger veranderden de startnummers jaar op jaar, maar in 2014 kwam daar verandering in. Sindsdien mogen coureurs zelf hun startnummer kiezen en hebben sommigen echt een merk gemaakt van hun startnummer. Met zes nieuwe rookies op de grid gaat er komend jaar aardig wat veranderen, dus met welke startnummers komen de twintig coureurs komend seizoen op de proppen en hoe zat het ook alweer met die startnummers in de Formule 1?
Lewis Hamilton en Valentino Rossi, twee mannen die een begrip maakte van hun startnummer
In de MotoGP of het motorracen was het al jaren een vast begrip, vrije keuze van startnummer. Zo reed Wil Hartog het grootste gedeelte van zijn loopbaan met startnummer #3 of #30. En bouwde Valentino Rossi een heel imperium op met ‘zijn’ nummer #46.
Vroeger werden de startnummers in de Formule 1 toegewezen op basis van de eindklassering in het constructeurskampioenschap. Toen Ferrari in 2008 het constructeurskampioenschap pakte, reden Felipe Massa en Kimi Raikkonen dus met de nummers #1 en #2 op de auto? Nee, zo simpel was het ook weer niet. In 2008 werd Lewis Hamilton namelijk kampioen en mocht hij in 2009 met startnummer #1 rondrijden. Zijn teamgenoot Heikki Kovalainen werd in 2008 zevende in het kampioenschap, maar mocht als teamgenoot van Hamilton toch met #2 rondrijden. In 2009 werd Jenson Button met Brawn GP wereldkampioen, maar vertrok in 2010 naar McLaren. Dit betekende niet dat Mercedes, die Brawn GP overnamen, met #1 en #2 rondreden, maar de beide McLaren-coureurs.
In 2014 werd het stelsel gemoderniseerd, zodat coureurs een identiteit konden opbouwen met hun startnummer. Zo weet iedereen wat men bedoelt met #MV33 of #LH44. De startnummers zijn synoniem geworden met de persona van de coureurs. Maar hoe zat het ook alweer? Coureurs kiezen één keer een startnummer, tussen de 2 en de 99. Met uitzondering van #1, dit nummer is bestemd voor de wereldkampioen. Toch reed Hamilton nooit met dit nummer, met uitzondering van de eerste vrije training in Abu Dhabi 2018. Het enige andere nummer dat niet gebruikt mag worden is #17. Dit was het startnummer van Jules Bianchi. Na zijn overlijden besloot de Formule 1 dat niemand dit nummer meer mag gebruiken.
Zelfs nadat een coureur met pensioen is, blijft het nummer nog enkele jaren in zijn gebruik. Dit voor het geval een coureur na één of twee seizoenen toch besluit terug te komen. Na twee volle seizoenen afwezigheid komt het nummer weer terug op de markt. Menig Formule 1-fan zal de startnummers #5 en #7 associëren met voormalig Ferrari-teamgenoten Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen. Daar komt komend jaar toch echt verandering in. Rookies Jack Doohan en Gabriel Bortoleto kiezen respectievelijk #7 en #5. Bekijk hieronder de volledige lijst met startnummers voor 2025.
Startnummers Formule 1 2025
1 – Max Verstappen, Red Bull
4 – Lando Norris, McLaren
5 – Gabriel Bortoleto, Sauber
6 – Isack Hadjar, Racing Bulls
7 – Jack Doohan, Alpine
10 – Pierre Gasly, Alpine
12 – Andrea Kimi Antonelli, Mercedes
14 – Fernando Alonso, Aston Martin
16 – Charles Leclerc, Ferrari
18 – Lance Stroll, Aston Martin
22 – Yuki Tsunoda, Racing Bulls
23 – Alex Albon, Williams
27 – Nico Hulkenberg, Sauber
30 – Liam Lawson, Red Bull
31 – Esteban Ocon, Haas
44 – Lewis Hamilton, Ferrari
55 – Carlos Sainz, Williams
63 – George Russel, Mercedes
81 – Oscar Piastri, McLaren
87 – Oliver Bearman, Haas