Formule 1

SPECIAL - Wie wordt het? Hulkenberg of Grosjean? Team Haas F1 wikt en weegt om de juiste beslissing te nemen...

Uitgegeven door Peter Vader • 14 september 2019 06:30

Haas lijkt de opties voor Kevin Magnussen‘s 2020-partner tot Nico Hülkenberg of Romain Grosjean te hebben beperkt, maar wie kiezen ze? Dit seizoen was een regelrechte ramp voor het team van Haas. De VF-19 is tot op heden een vreselijke raceauto geweest, die Grosjean en Magnussen op een gladde helling naar beneden stuurde op zondag. Daarnaast werd het team geplaagd met enige sponsorperikelen…

Haas F1 Grosjean contra Magnussen

2020 moet beter zijn voor het Amerikaanse team, een goed functionerende raceauto zou een solide start betekenen, maar ook erg belangrijk zullen de twee coureurs voor deze auto zijn. Tot nu toe hebben ze Magnussen ‘s teamgenoot voor volgend seizoen nog niet aangekondigd, hoewel Haas heeft gezegd dat ze niet graag een rookie inhuren. In plaats daarvan kunnen ze Grosjean voor een vijfde seizoen behouden of Hülkenberg zal zijn plaats innemen, omdat hij Renault eind 2019 zal verlaten.

Beide vormen een intrigerende optie voor het worstelende team, maar wie zou er beter bij Haas passen? RaceXpress analyseert de belangrijkste factoren voor de komende beslissing...

Vernietigend of stimulerend?
Grosjean kent het team, Hülkenberg kan nogal negatief zijn. Zoals eerder vermeld, zou Grosjean zijn vijfde seizoen bij het team ingaan en sinds zijn debuut bij hen in 2016, kent hij Haas als zijn broekzak. Nu hebben we gezien en gehoord dat de Fransman dit seizoen verschillende keren nogal emotioneel werd, maar dat is niet verwonderlijk omdat de race-ellende waar Haas geen harde antwoorden op heeft gegeven, elke coureur zou afserveren.

Grosjean heeft zijn bijdrage geleverd aan Haas en voor de nodige hoogtepunten gezorgd. Hij startte hun Formule 1-dagen met de P6 en de P5 bij de GP's in Australië en Bahrein in 2016, terwijl hij vooropliep met de P4, tijdens de Oostenrijkse Grand Prix 2018 met Magnussen die als vijfde de finish overging om daarmee het beste resultaat van Haas in de F1 te scoren.

Dus de theorie zou dicteren dat Grosjean de optie zou zijn om Haas sneller weer naar de top te slepen, dan wanneer ze met Hülkenberg in zee gaan. Ze riskeren dan namelijk diens negativiteit. De Duitser is niet verlegen geweest als het gaat om Renault te wijzen op hun tekortkomingen dit seizoen. Wil Haas ècht dat zo iemand in het team komt, op een moment dat ze op zo'n dieptepunt zijn? Als hun 2020-auto een tricky auto blijkt te zijn, dan zal Hülkenberg beslist meer een vernietigende kracht zijn dan eentje die stimuleert.

Hülkenberg is niet perfect, maar Grosjean is erg foutgevoelig
In overeenstemming met het moeilijke seizoen van Haas heeft Grosjean ook een aantal nogal belachelijke fouten gemaakt, zoals zijn pitlane-crash tijdens de training voor de Britse GP. We kunnen ook de gewoonte maar niet vergeten die hij en Magnussen hebben ontwikkeld om elkaar in 2019 op de baan regelmatig te raken. Het begon allemaal in Spanje, bereikte een nieuw niveau van domheid in Groot-Brittannië, waar beiden gedwongen werden om uit te vallen na elkaar geraakt te hebben. Zelfs in Duitsland, waar ze er alles aan moesten doen om punten te scoren, slaagden ze er weer in om elkaar te raken. Gelukkig konden ze ontsnappen aan een ramp en wisten ze voor Haas de klus te klaren.

Haas F1 Romain Grosjean
Romain Grosjean

Dus het ondertekenen van Hülkenberg zou op deze momenten van waanzin, goed uit kunnen pakken. Maar vergeet niet dat hij ook in 2019 ook niet zonder fouten is geweest. Neem de Duitse GP als het grootste voorbeeld. Hülkenberg houdt dat steeds hogere record van de meeste starts in de Formule 1 zonder een podium, 170 om precies te zijn op het moment van schrijven. Maar tijdens zijn thuisrace zag hij kans om zijn race roemloos te beëindigen en misschien zelfs zijn eerste overwinning wel weg te gooien. De chaos was inderdaad erg groot. Maar ja, ook Hülkenberg stuurde zijn Renault in de bandenstapel toen de regen begon te vallen. Hij was zeker niet de enige die het die dag deed, maar het was toch een gouden kans, die helaas verloren ging.

Natuurlijk, als alles soepel verloopt, is de Hulk een kracht waarmee ernstig rekening moet worden gehouden. Hij is waarschijnlijk minder geneigd om op enig moment in de fout te gaan dan Grosjean. De relatie tussen Grosjean en K-Mag is bovendien ronduit gespannen, maar Hülkenberg zou een nieuw niveau van spanning brengen. “Hij deed het, nee…, hij deed het”, dat is het motto van zowel Grosjean als Magnussen gedurende dit seizoen, terwijl ze elkaar onder de trein probeerden te werken met hun verschillende botsingen.

Verkeerde dynamiek
Het is niet echt de dynamiek die je tussen teamgenoten wilt, maar de komst van Hülkenberg kan rampzalig zijn. Hülkenberg en Magnussen zijn niet de beste vrienden. Magnussen‘s “suck my b ****” opmerking, gericht aan het adres van Hülkenberg tijdens de GP van Hongarije in 2017, stak zeker. Hoewel beide coureurs hebben gezegd dat ze flexibel kunnen zijn als ze teamgenoten worden in 2020, is het nog steeds een risico om ze samen te voegen.

Principal Guenther Steiner is dit seizoen bovendien erg moe geworden van het gezeur en de ruzies van Grosjean en Magnussen, dus zou het ondertekenen van Hülkenberg een manier kunnen zijn om nog iets ergers over zich af te roepen? Vergeet echter niet dat Steiner heeft gezegd dat hij geen problemen heeft met een mogelijke line-up van Hülkenberg - Magnussen.

Haas F1 Nico Hulkenberg
Nico Hülkenberg

Focus op F1
Grosjean staat open voor andere series, Hulkenberg niet.
De Fransman zei wel dat IndyCar geen optie is vanwege zijn angst om op ovals te racen, maar Grosjean is er niet tegen om met zijn raceauto ergens anders in de baan te verschijnen. De Formula E-serie is er één die zijn interesse heeft getrokken, terwijl Hülkenberg de Formule 1 tot zijn exclusieve focus heeft gemaakt. Voor Haas is dat belangrijk, willen ze ècht een coureur die overal over nadenkt en voor beschikbaar is, terwijl de andere optie (The Hulk, red.) voor honderd procent is gefocust om in de Formule 1 te blijven?

Het vonnis…
De beslissing die Haas moet nemen is een maatje groter dan alleen het seizoen 2020. Ze moeten ernaar streven om ook voor 2021 de beste beslissing te nemen, wanneer de Formule 1 naar verwachting een totale revisie zal ondergaan vanwege zijn nieuwe regelgeving. En als het gaat om een sterkere optie op lange termijn, moet je zeggen dat dat Hülkenberg is. Als het gaat om leeftijd, doen ze niet veel voor elkaar onder. Op 33-jarige leeftijd is Grosjean iets minder dan een jaar ouder dan Hülkenberg, maar de Duitse coureur lijkt veel meer gefocust op de Formule 1.

Grosjean wordt steeds meer gefrustreerd van het leven in de Formule 1-wereld. Bij een worstelend Haas-team hebben zijn uitbarstingen via de teamradio wel een duidelijk beeld van hem geschetst. Het is waarschijnlijk tijd voor verandering voor beide partijen. Hülkenberg is een serieus risico, als Haas in 2020 met hem verdergaat.

Maar laten we eerlijk zijn, kan het na dit seizoen echt nog erger worden?

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS